Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heiliging (2)

De heiliging heeft alles te maken met het leven van de waarachtige bekering. In het kader van deze serie heb ik al geschreven over de bekering, ik wil nu ingaan op de praktijk van het geestelijke leven in de heiliging.

Pijnlijke les

In het begin van het geestelijke leven is er een grote bereidheid om te wandelen in gehoorzaamheid aan al de geboden van God. Er wordt ook een bepaalde verwachting gekoesterd. Immers er is een breuk gekomen met de zonde, satan en de wereld. In de wedergeboorte wordt ervaren hoe de kracht van deze machten wordt gebroken in je hart. Dan leeft het in je hart: “Nu zal het wel steeds beter met mij worden.” Echter de ervaring is zo anders. In plaats van beter, wordt iemand voor zijn beleving steeds slechter. Niet in het uitleven van de zonden, maar de beleving van onze zondige natuur wordt meer en meer een werkelijkheid. Misschien ken je de uitspraak wel: “Minder zonden doen en groter zondaar worden.” Zondig leven, dat wil je niet meer, maar dat zondige hart, die boze begeerten, hoe zit dat toch? Dit is voor een pas beginnend christen meestal een oorzaak van twijfel en aanvechting. Allerlei vragen komen dan boven: “Kan dit wel samen gaan met genade? Waar zijn bij mij de echte vruchten van het geestelijke leven?” Omdat het geloof nog zwak is en het gevoel van onwaardigheid sterker wordt, weten zulke beginnelingen daar geen raad mee. We moeten met deze vragen bij de Heere zelf terecht komen. Hij zal ons door Zijn Geest en Woord antwoord geven op deze pijnlijke ervaring.

Antwoord

Het antwoord voor deze levenstrijd kunnen we o.a. vinden in Romeinen 7: 7 e.v. Lees dit gedeelte eens rustig door, maak daarbij gebruik van de kanttekeningen. Kort samengevat komt het hierop neer: Genade maakt de zonden, die in mijn hart verborgen liggen, wakker. Dit gebeurt vooral als de wet in het stuk van de dankbaarheid scherp gepreekt wordt. Dan zal blijken dat er nog heel wat in jouw hart huist. Jouw oude natuur is en blijft een verklaarde vijand van genade. In Romeinen 8:7 lezen we dat het bedenken des vieses vijandschap Gods is en dat het vlees zich niet onderwerpt aan de wet Gods. En dat terwijl de Heilige Geest in de heiliging bezig is Gods wet in je hart te schrijven. Onze boze natuur gaat dan protesteren. Waarom? Wil het vlees dan niet van slecht beter worden? Jazeker, maar het vlees, jouw natuur wil niet gedood worden. Voel je dat weleens? Ik wil best een beter mens worden maar ik wil wel graag overeind blijven staan. Dat wordt in het leven van degenen die de Heere liefhebben een geweldige strijd. We noemen dat met onze Catechismus: Het afsterven van de oude mens. Als jij de tegenstand in je hart voelt en je kent de liefde Gods in je hart, dan onstaat er droefheid in je hart over deze werkelijkheid. Dat is de droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. Je gaat deze overblijvende zonden belijden en het drijft je meer en meer uit tot het bloed van Christus, tot vergeving en doding van deze zonden en uiteindelijk van mijn zondige natuur. Ken je deze strijd, deze blijvende droefheid? Dan gaat de belofte in vervulling, zoals we die lezen in Ezech. 36:31 “.... En gij zult een walging hebben van uzelven over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.” Misschien vind je dit niet zo aangenaam, toch is het profijtelijk. Je leert het gebed van David uit Psalm 51 begrijpen. Telkens herhaalde hij dezelfde zaak met andere woorden: “Was mij..., reinig mij..., ontzondig mij...” Om zo de kracht van de vergeving van zonden in je leven dieper te leren kennen.

Ervaar je dan alleen een negatieve ontwikkeling in de heiliging? Nee, er is ook sprake van het dragen van vruchten. Daarover de volgende keer.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2000

Bewaar het pand | 8 Pagina's