Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. J. Westerink, Nahum, Habakuk en Zefanja, 111 blz., f. 19,90, Uitgeverij Buijten en Schipperheijn, Amsterdam. De ondertitel van dit boekje luidt: ‘Profeten van het oordeel van God.’ In de zomer van het jaar 2000 werden bovengenoemde bijbelboeken ingeleid en verklaard via de EO- microfoon. Dit boekje bevat de uitgesproken teksten, aangevuld met gepreksvragen. De inhoud biedt naast andere werken heel wat stof tot een zich verdiepen in de inhoud van de drie behandelde bijbelboeken op verenigingen, gesprekskringen en ook voor persoonlijk gebruik. Voor oudere mensen is het letterype misschien wat klein uitgevallen. Iets van dit boekje willen wij aanhalen. Op blz. 67 schrijft de auteur over het oordeel van God over de vijanden en de troost die dat voor Gods volk inhoudt. “Wat kunnen wij uit dit alles leren? Dat het waar is dat de Heere opstaat tot de strijd om Zijn vijanden te vernietigen en Zijn volk te verlossen. Habakuk mag de vromen in Jeruzalem vertroosten met de boodschap dat de Heere het zal doen zoals Hij het al zo vaak gedaan heeft. Hij heeft Zijn vijanden telkens weer een grens gesteld en gezegd: ‘Tot hiertoe en niet verder.’ En dat betekende dan ook het einde voor die vijanden. Hij heeft Zijn volk uit zo grote nood verlost en Hij verlost nog en Zijn volk zal nooit tevergeefs op Zijn verlossing hopen (2 Kor. 1). Wanneer de Openbaring spreekt van dat definitieve komen van God tot gericht en verlossing, dan horen wij een boodschap die in principe al eerder geklonken heeft. Wat de Heere zal doen, dat heeft Hij al gedaan. Ineens begrijpen wij waarom moderne theologen zo graag de historiciteit van Gods verlossend handelen in de geschiedenis van Zijn volk ontkennen. Als die geschiedenis werkelijk geschiedenis is, dan is ook Gods komen tot gericht en verlossing aan het einde van de geschiedenis werkelijkheid. Dan loopt de wereld en ieders leven inderdaad uit op de grote witte troon, waar de Heere inderdaad al Zijn vijanden verdoemt en al Zijn uitverkorenen de eeuwige zaligheid doet beërven. Is dat dan geen harde boodschap waarmee je vandaag niet meer aan kunt komen bij de mensen? De boodschap is niet hard. Hard zijn de lieden die menen dat zij de wereld naar hun hand kunnen zetten en dat zij hun leven naar eigen believen kunnen inrichten. Dat betekent dat zij die geschiedenis moeten overdoen en net als het oude Babel zullen ondergaan in het Babylon van de eindtijd. Zij hebben niets geleerd van Gods handelen in het verleden. Vindt u dat niet dwaas? Ben je dan niet hard, ook voor je eigen kinderen die je meesleurt op het pad van het verderf? En wat de Heere betreft, is Hij niet lankmoedig nu Hij zolang wacht met Zijn definitieve komen tot gericht en verlossing? Het gaat daar naar toe, Hakakuks profetie is het zoveelste bewijs. Maar het is nog niet zover. Hij wacht nog, al valt dat wachten voor Zijn volk niet altijd mee. Nog roept Hij: ‘Bekeert u, voordat het voor eeuwig te laat is.’

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2001

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 januari 2001

Bewaar het pand | 12 Pagina's