Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik heb eens aan een groep catechisanten gevraagd of ze nog bidden. Ik bedoelde niet het bidden voor hun eten en drinken, maar het avond- en morgengebed. De meeste deden het gelukkig nog. Toch waren er ook jongeren die het niet meer deden. Hoe zit het met jouw gebedsleven?

Een goede gewoonte

Je ouders hebben jou als kind geleerd om je knieën te buigen. Je weet wel: “Ik ga slapen, ik ben moe..” Misschien hebben ze gezegd dat je na dit gebed, nog eens apart moet vragen om een nieuw hart. Dit is een goede gewoonte, ja meer nog het is een bijbelse opdracht. Toen je een kind was zal je vader of moeder bij jouw bidden aanwezig zijn geweest. Zodoende vergat je het nooit. Bij het ouder worden hoeft dat niet meer en zul je de gewoonte van het bidden volgehouden hebben. Hoe is dat nu? Je bent misschien 15 jaar of ouder. Bid je nog steeds? Als je naar bed gaat, zullen je ouders je welterusten toeroepen en zeggen: “ Vergeet je niet te bidden en te lezen?” Doe je het dan ook? Als jij deze goede gewoonte al lange tijd niet meer doet, begin er vanavond weer aan.

Hoe bid je?

Die vraag mag op jouw leeftijd best gesteld worden. Doe je het nog steeds met het aangeleerde kindergebed? Op zichzelf genomen zal ik daar geen kwaad woord van zeggen. De inhoud van het kindergebed is goed. maar de vraag is ‘ hoe zeg je dit gebed op?’ Wees eens eerlijk: is het vaak geen automatisme? Even bidden...... soms onder de dekens. De eerbied is ver weg en de concentratie op de inhoud van het gebed is minimaal. Probeer het eens anders. Bid met je eigen woorden. Spreek de HEERE eerbiedig aan. Dank Hem voor Zijn bewaring over je leven. Vraag Hem om vergeving van zonden, om bekering van je boze hart, om bescherming tegen de boze. Leg Hem al je moeilijkheden voor, die je ervaart op school of op je werk. in het gezin of binnen de kring van je leeftijdsgenoten. Eindig je gebed door te vragen of je tot Zijn eer mag leven. Doe het met je eigen woorden, dat spoort jou aan om er zelf over na te denken.

Hindernissen

Er zijn vaak vele hindernissen, die je afhouden van bidden. Het spannende boek, je drukke bezigheden voor school of de club, de manier waarop jij je avond doorbrengt, moeheid enz. Bidden heeft erg veel te maken met de manier waarop je leeft. Als alles op het laatste nippertje gebeuren moet, komt er van bidden weinig terecht, ’s Morgens zo lang mogelijk blijven liggen en dan snel brood smeren en naar school of naar je werk. O ja, ik vergeet nog te bidden. Zo gaat het toch? Als er één is die je van bidden afhoudt, dan is het de duivel wel. Hij gebruikt vele stoorzenders om je bidden uit te stellen of om je van de gewoonte om te bidden af te brengen. Het is moeilijk om in eigen kracht het bidden vol te houden. Ik hoop dat jij dit ervaart als een stukje nood in je leven. Laat dan deze bede in je hart opkomen: “ HEERE leer mij bidden”.

De Geest van het gebed

Bidden is een gave van de Heilige Geest. Hij wordt in Gods Woord genoemd de Geest der genade en der gebeden. ( Zach.l2:IO) Bij Hem moet je zijn om bidden te leren. Eén van de eerste gebeden, die Hij je leert is: “ O God wees mij zondaar genadig”. Als God jou een nieuw hart geeft, dan geeft Hij je een biddend hart. Op de school van het gebed leert Hij jou geestelijke ademhalingsoefeningen. Het gebed wordt wel genoemd: de ademtocht van de ziel. Zonder gebed is er geen echt geestelijk leven. De Heilige Geest leert Zijn kinderen ook om te volharden in het gebed. Hij doet dat vaak in een weg van strijd en beproeving. Zo spoort Hij aan tot gebed. Ik hoop dat je het mag ervaren: “ En roept Mij aan in de dag der benauwdheid; Ik zal u eruit helpen, en gij zult Mij eren”. (Ps.50:15) Luther zegt bij deze tekst: “ Onze keel is vaak bereid om te klagen en te zuchten, maar God spoort aan om luid tot Hem te roepen.” Het zal niet tevergeefs zijn, want de HEERE is de Hoorder van het gebed.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 januari 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's