Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ouderling Meijer begraven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ouderling Meijer begraven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Driebergen rouwt. Een gemeente, een kerkenraad. Niet minder een gezin, een familie. Een geliefde ouderling en man en vader en zoon is ontslapen. Hij was nog maar 59 jaar. Evenwel - naar Gods raad toch uitgediend, in zijn gezin, in de gemeente, op de zondagsschool, voor de school in Doorn en voor de plaatselijke S.G.P.-kiesvereni-ging. Vorig jaar na Pasen raakte hij in coma. In de 10 maanden die daarop volgden, is gehoopt, gebeden, geworsteld aan de troon der genade om herstel. Gods weg was anders. 1 Maart jl. gaf hij de laatste zucht. Toen werd zijn ziel “van stonden aan tot Christus haar Hoofd opgenomen” en mocht hij de Koning van aangezicht tot aangezicht zien. Hij had een schone voornaam: Johannes - God is genadig. Dat heeft hij in zijn leven mogen ervaren. De achternaam - een echte Joodse naam - was Meijer, en die naam betekent pachter, rentmeester. Wel - dat was hij door genade geworden, en als zodanig heeft hij gewoekerd met de gaven door de Heere hem gegeven. Zijn geestelijk leven was zonder opsmuk, zonder franje. Kinderlijk oprecht, in kinderlijke eenvoud. Door de Heere gemaakt tot levend voorbeeld van de vreze des Heeren. Menigmaal dacht ik in de ontmoeting met hem aan Nathanaël. Doch hij zou geprotesteerd hebben als hem dat was gezegd geworden. Hij rekende zichzelf tot “de minsten der broederen”. Zijn bescheidenheid en zijn vriendelijkheid waren ieder bekend. Neen - dat alles was hij niet van zichzelf, ’t Waren de vruchten van de Heilige Geest. Dinsdag 6 maart waren we bijeen in een rouwdienst. Ds. Van der Meij, de plaatselijke predikant - ging voor. Gezongen werd Ps. 90:1 en 2, en gelezen werd Psalm 90. de tekst voor de verkondiging van het Woord was Psalm 10:14a: “Gij ziet het immers, want Gij aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geve”. De prediker zei: “de dichter van Psalm 10 heeft zijn waaroms. Er is het raadsel van Gods afwezigheid. God verbergt Zijn aangezicht voor de dichter. Daarom: waarom staat Gij van verre; waarom verbergt Gij U? Ook de Heere Jezus aan het kruis slaakte het waarom. Ondanks dat Hij wist wat Zijn werk was.

Ds. Van der Meij noemde de tekst de omslag in de psalm. Toen God over-kwam werden de mistbanken doorbroken. De klacht werd zelfs veranderd in een jubel “Gij ziet het!”

Is dit nu alles? Ja - daar heeft de dichter genoeg aan. Neen - God legt het “waarom” niet uit. Hij geeft geen rekenschap. Daar zijn onze moeiten. We hebben die aanschouwd. De moeiten van het lange ziekbed, en er waren nog zoveel plannen en voornemens. Daar is ons verdriet - hij is niet meer. Daar tegenover staat de genade die God geeft. Hij is een God van weten en zien. Hij is een God van meeleven. Wat doet dat goed! Meeleven van mensen doet goed, en wat is dat gebleken in die tien maanden, en wat blijkt dat ook vandaag. Gods meeleven is meer. Hij zegt: “Ik zie het”. Neen - Hij is geen God Die alleen maar toeziet. Hij nodigt uit om de moeite en het verdriet in Zijn hand te geven. Och - wat kunnen we het in die hand leggen en het er zo weer uithalen. Door de Geest des geloofs leggen we al de moeite en het verdriet in Zijn hand en ... laten die daar.

Aan het eind van de rouwdienst zongen we Ps. 84:4 en 6.

Op het kerkhof, bij het geopende graf, sprak Ds. Van der Meij over de woorden: “Ontwaakt gij die slaapt, en staat op uit de doden, en Christus zal over u lichten”. Daarna zongen we Ps. 103:8 en 9. na de geloofsbelijdenis richtte de oudste zoon een dankwoord tot de vele aanwezigen.

Later werd het graf gesloten. Zo te zien zal het graf niet lang dicht blijven. Als de bazuinen klinken, als Jezus wederkomt, zal het geopend worden. Dan zal ook onze broeder weer een compleet mens zijn. Vanwege de kruisverdiensten van Jezus Christus, Die beide ziel en lichaam voor de dure prijs van Zijn bloed heeft gekocht. Dan zal God het scheppingsdoel bereiken: het loven en prijzen van Hem, eeuwig!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 maart 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Ouderling Meijer begraven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 maart 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's