Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uw Naam worde geheiligd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uw Naam worde geheiligd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het volmaakte gebed gaat het in de eerste drie beden over de eer van God en in de volgende drie beden over het welzijn van de mens. Daar valt veel uit te leren. We zijn zo geneigd allereerst aan onszelf te denken, allereerst onze eigen belangen op het oog te hebben en onze eigen eer te bedoelen, te bouwen aan eigen koninkrijkje en eigen wil door te zetten. Hier wordt ons voorgehouden dat het allereerst gaat om de eer van God, om de heiliging van Zijn Naam, om de komst van Zijn Koninkrijk en om het doen van Zijn wil. In dit artikeltje willen we stilstaan bij de eerste bede van het volmaakte gebed. Deze bede handelt over de heiliging van Gods Naam. Die heiliging van Gods Naam is het voornaamste doel van het leven van de mens. Daartoe was de mens immers door de Heere geformeerd. De mens was geschapen om de Heere te heiligen, Hem groot te maken, Hem te eren,

Hem te loven en Hem te prijzen.

De Naam van God.

De Naam van God, wat is dat eigenlijk? De Naam van God dat is de Heere Zelf. Dit blijkt bijvoorbeeld uit Deut. 28: 58 waar wij lezen: “Indien gij niet zult waarnemen te doen al de woorden dezer wet, die in dit boek geschreven zijn, om te vrezen dezen heerlijken en vreselijken Naam, den HEERE uw God.” Hier worden de Naam en de HEERE uw God gelijkgesteld aan elkaar. Er valt in dit verband ook te denken aan Psalm 8: 2 “O HEERE, onze Heere, hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde.” Dan is de Naam des Heeren alles waardoor Hij Zichzelf openbaart. De kanttekening tekent bij deze tekst aan: ‘Dat is: Gij Zelf, met de roem van Uw macht, wijsheid en goedheid, die in al Uw werken blijkt.’ God openbaart Zich in de namen Die Hij Zichzelf geeft in de Bijbel, zoals: Hoorder der gebeden en God des vredes. Bijzonder heeft de Heere Zich geopenbaard in Jezus Christus. In De Zaligmaker schittert Wie de Heere is in Zijn liefde, trouw, macht en waarheid.

Heiliging van Gods Naam.

Wat betekent ‘heiligen’ in de eerste bede? Betekent het dat er iets toegevoegd zou moeten worden aan de heiligheid van Gods Naam? Houdt het in dat de heiligheid van Gods Naam groter gemaakt zou moeten worden? Gods Naam kan nooit heiliger gemaakt worden dan zij is, dus het kan in geen geval betekenen ‘heilig maken’. Wat betekent de eerste bede dan wel? Waar doelt de eerste bede van het volmaakte gebed dan wel op? Waar vraagt de bidder dan wel om? Het betekent dat de heiligheid van Gods Naam openbaar wordt, bekend gemaakt wordt en erkend wordt. Het is opmerkelijk dat meer dan 30 maal God de Heilige genoemd wordt in de Bijbel. Er valt te denken aan Jesaja 6: 3 “Heilig, heilig, heilig is de HEERE der heirscharen; de ganse aarde is van Zijn heerlijhkheid vol.’’ De vraag kan gesteld worden wie Gods Naam heiligen. Dan valt allereerst op te merken dat God Zelf Zijn Naam heiligt als Hij Zich bekendmaakt, Zich openbaart aan Zijn schepselen. Maar het gaat ook verder. Er valt nog meer onder. Ook Gods schepselen verheerlijken Zijn Naam wanneer zij Zijn lof mogen verkondigen en mogen spreken over de heerlijkheid van Gods Naam. De eerste bede houdt de smeking en het verlangen in dat de Heere Zelf zou willen zorgen voor de eer van Zijn Naam, ondanks alles wat mensen of duivelen in de weg leggen of proberen te leggen. Hoe meer belemmeringen er zijn, hoe meer de heerlijkheid van Gods Naam kan gaan schitteren. Want ondanks alle belemmeringen en vijandschap zal de Heere toch zorgen voor de verheerlijking van Zijn Naam of door Hem Zelf of door Zijn schepselen. Op die Naam mogen Gods kinderen zich beroepen en beroepen zij zich ook daadwerkelijk: Ow Uws Naams wille. Er is geen enkele grond of waardigheid in het schepsel op grond waarvan de Heere zou kunnen gedenken, maar Gods kinderen mogen vragen: Doe hel om Uws groten Naams wille.

Ook wordt gevraagd of de bidder zelf en anderen Gods Naam mogen heiligen. De mens was geschapen om God te eren. Dat was het doel van de schepping. Niemand zal uit eigen kracht het scheppingsdoel ooit zoeken, nastreven, begeren of kunnen bereiken. Maar de Heere kan, wil en zal daartoe bekwaam en bereid maken. Vrije genade maakt tot een zalig instrument tot verheerlijking van Gods Naam. Zo is de eerste bede een bede om genade voor zichzelf en voor anderen teneinde weer aan het scheppingsdoel te mogen en te kunnen beantwoorden. Leven, denken en spreken dient te zijn tot verheerlijking van God.

Lasteren of heiligen van Gods Naam.

Wat doet een kind van God nu het meeste verdriet? Heeft hij het meeste last van de gevolgen van eigen zonden en de zonden van anderen? Of heeft hij het meeste smart over de zonde zelf omdat de Heere daarmee smaadheid wordt aangedaan? Het laatste weegt Gods kind het zwaarste. Boston schrijft op blz. 74 “Zij die de heilige Naam vaak lasteren, zijn geen kinderen van God, want die bekommeren zich bovenal om de heiliging van die Naam.” Wat worden er veel onnodige eden en ijselijke vloeken uitgesproken. Zij die openlijk vele zonden doen verklaren hiermee aan de wereld dat zij Gods kinderen niet zijn. Voor Gods kinderen is het een zaak van gebed dat zij zelf en dat anderen de Naam des Heeren heiligen. Ieder kind des Heeren wenst en smeekt toch dat de Heere verheerlijkt worde. Wie de Heere mag vrezen tracht anderen te bewegen tot heiliging van de Naam des Heeren. Geen middel wordt dan onbeproefd gelaten. Het weegt op hun hart: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dat betaamt alle mensen. God heeft recht op de heiliging van Zijn Naam, de mens is verplicht die Naam te heiligen. Mag dat bij u al wegen? Het is het doel van de schepping van de mens God met het hart, met de lippen en het met ganse leven te eren. Wie de Heere niet leert eren zal menigmaal in dit leven al zware oordelen Gods ondervinden en in ieder geval na dit leven Gods eeuwige toorn. Ook daarin zal de Naam Gods verheerlijkt worden. Dan wordt immers Zijn rechtvaardigheid opgeluisterd. Wie geijverd mogen hebben voor Gods Naam zullen gelukkig zijn in hun dood en veilig gebracht worden naar het land van Immanuel, waar heerlijkheid woont. Het zij onze bede: “Uw Naam worde geheiligd.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Uw Naam worde geheiligd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 april 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's