Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een beeld van de kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een beeld van de kerk

Samenvatting toespraak Bewaar het Panddag Werkendam, 21 april 2001. Ds. M.C. Tanis.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Gevraagd werd naar het geven van een beeld van de kerk. Op zich een belangrijke vraag, want bijzonder als predikant is men betrokken bij het kerkelijk leven. En wanneer de dienstjaren gaan tellen, kan zeker een beeld gegeven worden. Echter de beeldvorming is beperkt. Vandaar dat niet gesproken kan worden van het beeld, maar van een beeld. Een predikant concentreert zich in de eerste plaats op eigen gemeentelijk leven. Echter kerkelijke vergaderingen geven verruiming en wat men hoort of leest gaat niet voorbij. Nu een betrekkelijk beeld wilde ik doorgeven. Publiekelijk werd dit gedaan op de ontmoetingsdag van Bewaar het Pand. Niet om af te geven of te hakken, maar tot bezinning. Die bezinning behoort er altijd te zijn. Wanneer in brede lijnen een vergelijking wordt getrokken met jaren geleden, dan worden er in het kerkelijk leven verschuivingen, zelfs tegenstellingen geconstateerd. Nuanceringen zijn er steeds geweest. Wat op zich niet verkeerd is. Wanneer we terug gaan naar de tijd van de reformatie, wordt dit duidelijk gezien. Echter wanneer het verder gaat is dit zeer verontrustend en kan het uitgroeien tot verdeeldheid. En een huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, kan niet bestaan. Daaraan dient gedacht te worden. Tegen gewaakt of als het moet tegen gestreden worden. Er zijn nu verschillende zaken die ons niet koud mogen laten. Welke bijvoeglijke naamwoorden worden niet gebruikt, als het gaat over de prediking. Hele bomen worden erover opgezet. Waarom wordt niet gehouden aan de uitdrukkingen als schriftuurlijk, bevindelijke prediking met de volle honorering van de belijdenisgeschriften. Zeker dient het toegelicht te worden, maar de uitdrukking voor- en onderwerpelijke prediking bevat toch veel en zegt toch veel. Door al de uitpluizerij en accentuering van dit of dat, komen jongeren tot een eigen conclusie. De ervaring laat dit zien. Welk een vragen zijn er over passages in de belijdenisgeschriften en het ondertekeningsformulier. Zeker hebben de geschriften een andere functie dan de Heilige Schrift, maar in alles spreekt de kerk uit wat zij houdt voor de waarheid van Gods Woord.

Onvergetelijk is voor mij het moment van de synode, wanneer openlijk ingestemd wordt met de drie formulieren van enigheid als de volledige uitdrukking van het geloof en beleden wordt dat men van harte gevoelt en gelooft, dat alle artikelen en stukken van de leer in alles overeenstemmen moet met Gods Woord, art. 50 van de K.O.

In het kerkelijk leven wil men discussiƫren over het Schriftgezag en de functionering ervan. Het theologisch denken van het heden roept het op en er zit in dat denken wat tot nadenken stemt. Tot het komen van een andere visie. Zo ook als het gaat over de positie van de vrouw. Naast gelijkwaardigheid. mag het komen tot gelijkstelling. Niet Gods Woord is tegen het ambt, maar de kerk blokkeert. Openstelling van de ambten kan in het licht, zoals men zegt, van de Goddelijke roeping en de gave. Het charisma.

Heel de eredienst moet op de helling. De structuur, de vormgeving zou verruimd moeten worden. Op bepaalde plaatsen is men al bezig. Gezangen en opwekkingsliederen acht men geboden. Het doet meer dan psalmen.

Het behoudt de jongeren en zal buitenkerkelijken trekken. Ik vrees dat het geestelijk idioom in de psalmen niet meer spreekt. Het gebruik van muziekinstrumenten zal ook veel doen. Althans dat denkt men. Naar mijn vaste overtuiging werken alle vernieuwingen als vuurwerk. Laat men niet blind zijn voor praktijken in andere kerken. Voorbeelden zijn er te noe-men. Wanneer nu dit alles in beeld gezet wordt, kan de vraag naar voren komen, wordt het geen tijd om over te gaan? Ook deze vraag roept bezinning op. Hoe is het bij andere kerken? Rooskleuriger? Het woelt overal. En wat nu? Allereerst goed op zich laten inwerken. De historie, de identiteit van de kerk. Hoe en waarom is de kerk ontstaan. Data als 1834 en 1892 zijn geen begraven jaartallen met een beschreven monument. De zaken waarom het toen ging, dienen ook nu nog gehonoreerd te worden. Ze moeten beleden en ervoor gestreden worden. In de kerk is daar nog ruimte voor. En we dienen dit te doen voor onszelf en de jongeren. Daarbij moet betrokken worden wat de Heere deed. Wat de Heere gedaan heeft. Hij heeft door Zijn Woord en Geest getrokken, vernieuwd en geleid tot kennis van de Drieeenige God. Mag u er van spreken? Geroepen tot Zijn dienst in de kerk. Het gebeuren in Apeldoorn en op de classis zijn voor mij zeer onvergetelijk. En niet te vergeten de gediende gemeenten en het werk daarbuiten. Laten we zo niet opstaan en weggaan, maar op de knieeen met het gebed: Heere laat het verleden herleven in het heden. En wie plaatselijk zou moeten overgaan, gaat zeker heen met veel pijn, want wat in het verleden gesproken heeft, blijft onvergetelijk. De Heere erbarme Zich over onze kerken! Hij werke ook rijk in andere kerken. Dat er kerkelijk gehele eenheid komt is een open vraag. Eenheid kan weer gescheidenheid laten zien. Samenwerking op verschillende terreinen doet veel. Daar kijkt de wereld naar. Niet naar een kerknaam, maar naar een beginselvast leven. Er komt kritiek of vijandschap, maar ook waardering en de Heere geve bekering!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Een beeld van de kerk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's