Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik weet nog goed dat ik van ene dag op de andere veranderde van gewoon burger tot soldaat. Ik moest mij aanmelden voor militaire dienstplicht op de

Jan van Schaffelaarkazerne te Ermelo. We moesten naar een heel groot magazijn toe. Daar stonden rekken vol met soldatenkleding. Uit de schappen krijgen wij onze maat. Toen ging we naar een kleedkamer en moesten we ons allemaal omkleden. Hup, naar het veld en beginnen aan je eerste oefening. Je kent de strijd niet, je weet je wapen nog niet goed te hanteren, je bent niet gewend om in een tentje te bivakkeren, kortom: je begrijpt het was een hele gewaarwording. Zo is hel ook geestelijk, wanneer door genade je veranderd wordt van een onderdaan van de duivel in een heilssoldaat. Dan krijgen we de oproep te horen: “Doet aan de gehele wapenrusting Gods.” Daarover kun je lezen in Efeze 6: 10-20. Ik wil met jullie de komende artikelen daarover nadenken.

Welkom in de stri jd

Het zal duidelijk zijn dat je geen wapens nodig hebt, als er geen strijd is. Nu bezit jij al wapens. Paulus noemt de ledematen van ons lichaam ‘wapens van ongerechtigheid.’ Deze wapens gebruik je tegen God en beogen de ondergang van je eigen ziel. Ik gebruik mijn verstand, mijn ogen, mijn mond, mijn handen, mijn voeten om de roepstemmen van God of om het anders te zeggen de aanvallen van God van mij af te houden.Al Gods knechten moeten jullie opeisen voor Koning Jezus en oproepen tot overgave. Als de overwinning van Christus in jouw leven plaatsvindt, lever je alle wapens van verzet in. Je vraagt: “ Heere wat wilt Gij dat ik doen zal?” Dan begint de strijd des geloofs. De strijd tegen drie doodsvijanden. Deze vijanden worden zo genoemd, omdat ze het op je leven gemunt hebben. Je kent ze wel: de duivel, de wereld en je eigen vlees. Strijd jij er al tegen? Paulus wijst daarop als hij begint met: “Voorts mijn broeders, wordt krachtig in de Heere en in de sterkte Zijner macht.” (vs.10) Het woordje ‘voorts’ luidt een slot in. Hij wil nog even in herinnering roepen waar hij op gewezen heeft. Er is nog het een en ander te doen, met het oog op het geweld van de duivel ( Efeze 4:27), de verleiding van ijdele woorden ( Efeze 5:6) en een werelds leven ( vuile taal, overspel, hebzucht, werken der duisternis, Efeze 4:25-5:18). Paulus wijst hen op de krachtbron, die ze nodig hebben in deze strijd.

Krachtbron

‘Wordt krachtig in de Heere en in de sterkte Zijner macht.’ Vooraf klinkt ‘broeders’. Kolhbrugge zegt: “ Dit is als een bemoediging bedoeld, ze zijn zwak in zichzelf en durven zich vaak geen broeder te noemen, omdat ze vaak het onderspit delven.” De echte geestelijke strijders kennen iets van hun zwakheid en onbekwaamheid. Er zijn mensen, die zeggen dat ze overal tegen opgewassen zijn. Ze kunnen tegen drank, seks, televisie, muziek, wereldse mode, allerlei tijdschriften. De vraag is aan hen of ze wel echt ontdekt zijn aan zichzelf. Onze catechismus zegt: “Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad.” Onze krachtbron moet niet bij onszelf gezocht worden, maar bij de Heere. Het staat in vers 10 als een opdracht. Paulus wijst van henzelf af en wijst hen op Christus, de Heere, de machtige Koning van de Kerk. Hij wijst op de sterkte van Zijn macht. Het gaat hier vooral om Zijn opstandingskracht, waardoor Hij dode zondaren levend heeft gemaakt ( Efeze 1:19,20; 3:16,18). Deze kracht moeten ze aangrijpen om staande te blijven tegen hun doodsvijanden. Hoe doe je dat?

Gebruik van de kracht van de Heere

‘Heb je werkelijk behoefte aan Zijn kracht?’ Tegenover geestelijke dapperheid staat geestelijke lafheid. Er zijn velen in naam christen en weinigen in praktijk. Velen laten zich door Satan leiden en staan hem niet tegen. Velen waren blij toen ze uit het slavenhuis van Egypte waren verlost, maar toen ze de moeite van het woestijnleven gingen ervaren wilden ze terug. Ik denk aan vreesachtig in de Christen-reis. Toen hij de leeuwen zag riep hij tot Christen: “Terug, terug, leeuwen, terug!” Als jij zwak bent in jezelf en liefde hebt tot een heilige levenswandel, dan heb je behoefte aan de kracht van de Heere om veder te gaan, de strijd in. ‘Hoe ontleen je de sterkte van Zijn macht? Wat is daarbij van belang?’ Dat kan alleen door het geloof. Daarbij is allereerst een grondige kennis van Gods Woord van belang. Het kennen van Zijn grote daden in de heilsgeschiedenis. Zicht op Wie God is in Christus. Daarbij een hart dat zich richt op de rechte weg. Bereid om alles te verliezen. Een halfslachtig hart is niet bereid om risico’s te nemen. De naam-christen heeft valse motieven om zogenaamde geestelijke strijd na te bootsen. Als je door het geloof de kracht ontleent aan Christus, dan zweer je je boezemzonde af, je volgt Christus en je houdt een standvastige koers. Zonder deze kracht kun je niet. Je hebt deze kracht van Christus nodig, als je gebukt gaat onder de zonde, als je overvallen wordt door aanvechtigen, als je haat en verdrukking ondervindt, omdat je een christen bent. Deze kracht Gods wordt in het hart ondervonden en als een groot goed ervaren. God heeft in Zijn wapenkamer voldoende wapens liggen om staande te blijven. Daarover de volgende keer. Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's