Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beginnende van Jeruzalem.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beginnende van Jeruzalem.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. Baruch Maoz schrijft vele behar-tenswaardige zaken in het boek dat als titel draagt Beginnende van Jeruzalem. De centrale gedacht in dit boek is dat er voor jood en heiden maar een weg is tot de zaligheid en dat is Jezus Christus en Zijn arbeid. Het is niet zo dat er voor de joden een andere weg zou zijn dan voor de heidenen. Ook onder de Joden dient de enige Naam gegeven tot zaligheid gepredikt te worden. De zogenaamde twee wegen leer wordt duidelijk afgewezen. In dit artikeltje willen we enkele lijnen uit het boek van ds. Baruch Maoz weergeven.

Geestelijke holocaust.

Soms wordt gesteld dat christenen na de tweede wereldoorlog en het doden van miljoenen Joden het Evangelie niet meer zouden kunnen prediken onder de Joden. Dit wordt door ds. Baruch Maoz duidelijk weerlegd. Juist zij die hun zondigheid hebben leren kennen zijn het beste toegerust om het Evangelie te prediken. God heeft de Evangelieprediking toevertrouwd aan zondige mensen, die in staat zijn tot hun medezondaren te spreken als, een stervende tot stervenden.’ De auteur schrijft dat de kerk het niet zou moeten aandurven het Evangelie niet aan de Joden te verkondigen. We lezen op blz. 56 “Zo’n nalatigheid is niet alleen ongehoorzaamheid aan de duidelijke bevelen van God, maar de realisatie van een geestelijke holocaust tegen het Joodse volk. ” De holocaust van de tweede wereldoorlog is al ontzettend geweest, maar de geestelijke holocaust tegen het Joodse volk zou nog erger zijn. Eerlijk erkent ds. Baruch Maoz dat Israel tot alle zonden in staat is waarin de niet-Joden gevallen zijn (blz. 58). Dus Joden hebben geen reden om neer te zien op kerkmensen, op christenen. Ook de Joden zijn kinderen van Adam en hebben evenzeer het Evangelie nodig als ieder ander mens. We lezen zelfs dat Israel het Evangelie misschien nog wel meer nodig heeft dan enig ander volk. “Niet omdat de Joden zondiger zouden zijn, maar omdat zij zoveel zegeningen hebben ontvangen. Van hem die veel gegeven is, zal ook veel geëist worden. Onder andere geldt in die zin dat het Evangelie er eerst is voor de Jood. ”. Op blz. 64 stelt ds. Baruch Maoz dat het Evangelie een gemakkelijke kapstok is om het verzet tegen het Evangelie aan op te hangen. Het nazi regime wordt terecht aangemerkt als een verdorven, goddeloos regime dat ook gelovige christenen vervolgde. Op blz. 65 noemt de auteur de gedachte dat het christendom tot de holocaust zou hebben aangezet een gemakzuchtige en duidelijk onware bewering. Hij concludeert: Het is dus nodig dat het Evangelie onder de Joden gepredikt wordt.

Geheel Israel.

Wat verwacht de auteur met betrekking tot Israel? Is het Joodse volk door

God voorgoed terzijde gesteld of niet? Ds. Baruch Maoz wijst op de almacht van God. Als onwaardige heidenen door het Evangelie gezegend werden, zouden dan ook niet onwaardige Joden gezegend worden? De auteur schrijft in zijn boek over de soevereiniteit van God en de zaligheid van Israel naar aanleiding van Romeinen 9-11. Over Romeinen 11: 25- 35 is al veel te doen geweest. Wat moet met name onder geheel Israel verstaan worden? Moet daar het gehele Joodse volk onder verstaan worden of een deel van het Joodse volk? Ik wil doorgeven wat ds. Baruch Maoz hierover schrijft op blz. 95. De auteur schrijft dan over het “Israel binnen Israel, al degenen onder de Joden die God in Zijn soevereine genade verkoren heeft, het werkelijk Israel binnen het Joodse volk, zalig worden. ” Nu zijn de meeste Joden nog vijanden van het Evangelie. Maar er zal verandering komen, ja die verandering is al bezig te komen. We willen nog enkele regels citeren van blz. 95 “In het verleden waren jullie, heidenen, ongehoorzaam en God bewees jullie onverdiende genade. God zal datzelfde doen aan het Joodse volk. Dit alles heeft te maken met wal God doet. Het ongeloof van de heidenen in het verleden en van het huidige ongeloof van Israel liggen begrepen in Zijn eeuwig raadsbesluit. Zijn uiteindelijke bedoeling is soevereine, onverdiende barmhartigheid te bewijzen aan allen. En dan zal God worden grootgemaakt in al degenen die Hij van eeuwigheid heeft liefgehad. ”

Samenvatting.

Aan het einde van het lezenswaardige boek geeft ds. Baruch Maoz een samenvatting. Daarin stelt hij duidelijk dat Israel het Evangelie moet horen. Zonder het Evangelie is Israel net zo verloren als alle andere volkeren. Hij schrijft dat Israel zich tenslotte niet zal kunnen ontrekken aan het krachtdadige werk en de genade van God. “De dag zal zeker komen waarop Israel zal bloeien en vrucht dragen en de aarde vervuld zal worden met de kennis des Heeren.’ (blz. 98). Hoe zal die bekering tot stand komen? Zal dit plaatsvinden door politieke steun, door militaire dapperheid, door economische prestatie, door liefdadigheid van christenen of door wat dan ook? Duidelijk stelt de schrijver dat dit alleen zal plaatsvinden door het Evangelie. Want het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord Gods (Rom. 10: 11). Israel moet het Evangelie horen. Dit kan alleen als het Evangelie tot hen gepredikt wordt. Israel heeft predikers van Gods Woord nodig. Het is de taak van de Kerk het Evangelie uit te dragen aan de Joden. We willen tenslotte de laatste regels van blz. 99 citeren: “We kunnen ons daar op geen enkele manier van afmaken, ook niet door te denken dat we onze taak hebben vervuld als we sinaasappels uit Israel hebben gekocht, een menora in ons huis hebben gezet en achter Israel staan ‘Want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden. ’

Ds. A. van Heteren, n.a.v. Baruch Maoz, Beginnende van Jeruzalem, de verbreiding van het Evangelie onder het Joodse volk vandaag, 99 blz., f. 24,90, Uitgave Den Hertog- Houten. Het boek bevat een korte levensbeschrijving van ds. Baruch Maoz, diverse lezingen door hem gehouden en een voorwoord van ds. C. Sonnevelt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Beginnende van Jeruzalem.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's