Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geestelijke wapenuitrusting (2)

Er zijn in deze wereld twee rijken, die elkaar bevechten op leven en dood. Het gaat om het rijk van Satan en het rijk van Christus. Bij welk rijk hoor jij? De Heere Jezus zegt: “Wie met Mij niet is, is tegen Mij.” Ben jij al overgezet van het rijk der duisternis in het rijk van het licht ? Dan is de goede strijd des geloofs jou niet onbekend. De oproep van Paulus zal je aanspreken, als hij zegt: “Doet aan de gehele wapenrusting Gods.” ( Als je bereid bent voor je zelf er wat dieper op in te gaan, kun je de teksten opzoeken en de kanttekeningen op de Statenvertaling erbij lezen)

Wapens van God

Paulus heeft een beeld uit het Oude Testament voor ogen, waarin God Zelf als een ‘krijgsman’ wordt voorgesteld. (Ex. 15:3,Jes.42:13) Daarom richt hij de blik van elke heilssoldaat op God Zelf. Hij is de goed bewapende Koning van de Kerk. Hij is de Maker van de wapens, die elke christenstrijder nodig heeft. Deze wapens zijn niet vleselijk, maar geestelijk. ( 2 Kor. 10: 4) Een echte christen komt niet met geweld, noch met kracht, maar leert dat alleen de zaak overwonnen wordt door de kracht en de gaven van de Heilige Geest. (Zach.4:6)

Bevel van God

“Doet aan!”, zo luidt het bevel. Dat houdt in dat ik naakt ben, zonder wapens. Zonder deze geestelijke wapenuitrusting ben ik kwetsbaar, zonder goddelijke bescherming. Dan ben ik mij niet bewust van de gevaren, die mij omringen. Ook mis ik de kracht om onverwachte aanvallen te weerstaan. Ik heb de valse doortrapte ‘vriendschap’ van de zonde en de duivel niet door. Dit alles leer ik alleen zien door het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Hij toont jouw gevaarlijke toestand buiten de wapenuitrusting van God. Al aan het begin van de roeping tot wedergeboorte, klinkt het bevel: “Doet aan de gehele wapenrusting Gods!” Rom. 13:14 zegt: “Doet aan de Heere Jezus Christus.” Efeze 4:24 heeft het over ‘het aandoen van de nieuwe mens.’ Deze oproep klinkt vanaf de wedergeboorte en gaat door tot aan je dood. Door de kracht van de Heilige Geest wordt een kwetsbaar, ten dode opgeschreven zondaar herschapen tot een ‘zwaar bewapend geheel.’ Al je ledematen worden omgevormd tot ‘wapens der gerechtigheid’ (Rom.6:13) en ‘wapens van het licht’ (Rom. 13:12).

Onderdaan van God

Door dit alles word je een onderdaan van God. Een soldaat van Koning Jezus. Bind je de strijd aan tegen het driekoningen-leger van koning duivel, koning wereld, koning zondige ik. Als de HEERE je tot Zijn soldaat heeft gemaakt, dan weet je dat je het van Hem hebt leren verliezen. Een pijl vanuit het Woord doorboorde je hart. Je verzette je niet langer meer tegen het Woord. Christus overwon je op zo’n manier, dat je gewillig gemaakt werd om nu voortaan voor Hem te strijden. De liefde tot zonde raakte je kwijt en de heerschappij van de duivel werd opgezegd. Vrede met God, oorlog met de duivel! Een felle strijd begint, ook met de overgebleven verraders in je hart. Het doet je verdriet, dat er nog zoveel zonden in je hart zijn. Je wilt dit niet. Het is je gebed: “ HEERE dood mijn oude natuur door de kracht van de Geest en doe mij leven naar Uw wil.” Wordt jouw leven ook al bepaald door deze goede strijd? Dan heb je behoefte om onderwezen te worden in de hemelse strategie en hantering van de van God gegeven wapens. Tot de volgende keer.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 mei 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's