Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DIERBARE BIJBEL VAN DS.P.BROES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DIERBARE BIJBEL VAN DS.P.BROES

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lerende ouderling A. van Rossem kwam in bezit van het boek De peinzende Christen. Hij begeerde ook anderen met de inhoud ervan bekend te maken. Het eerste stukje is nu verschenen. Het wil ons leren hoe we Gods Woord biddend hebben te overpeinzen.

De auteur ds. P. Broes (1726-1797) heeft vijf gemeenten gediend In de laatste gemeente Amsterdam heeft hij ruim 27 jaar met zegen gearbeid. Op 57 jarige leeftijd verscheen van hem een eerste geschrift, ‘dat zich door ernstige, christelijke, gemoedelijke geest kenmerkt.’

Vele verschillende onderwerpen worden door hem in zijn boek behandeld. Hij noemt als het nut van de eenzaamheid het wegsmelten voor de Heere. Omdat we allen op weg zijn naar de eeuwigheid, begeert hij een goed getuigenis af te leggen van de trouw en liefde van zijn Verlosser. Wanneer de Heere Jezus hem een kruis zendt, is dat ook een middel om Zijn verlossend werk te leren. Wat Christus zendt is heilzaam. Naast andere stukjes over het kennen van Christus, het Heilige Avondmaal heeft Broes na een ziekte een overdenking geschreven over de Dierbare Bijbel.

Wat is het nut van het lezen in Gods Woord?

Broes noemt de Bijbel een vraagbaken. Het is een lamp voor zijn voet, een licht op zijn pad. Een kompas op de bakenloze zee waarop ik dobber Het is een schathuis van vertroostingen.

Het is een onfeilbare toetssteen. ‘Als ik u lees, gevoel ik dikwijls iets, dat ik in het lezen ook van de uitnemendste menselijke geschriften nimmer voelde. In u lees ik Gods eigen taal. In dat gezag rust mijn geloof.’

Blijkbaar heeft Broes in de derde gemeente Vlissingen het boekje geschreven. Hij herinnert aan de tijd van de duisternis van het heidendom. ‘Het teder gevoel van de verplichting, die ik aan God heb, neemt toe, wanneer ik miljoenen van mijn tijdgenoten, bij de welke de kostbare openbaring, die in mijn Bijbel begrepen is, tot hier toe geheel onbekend is, voor de aandacht breng.’ Gaarne wil hij de inhoud van de Bijbel bekend maken onder de mensen. En het gevoel tot die plicht neemt toe, als hij overdenkt hoe lang en onbelemmerd hij al gebruik kan maken van de Bijbel.

In een apart hoofdstukje overdenkt hij het nut van het beluisteren van de Bijbeluitleg in de prediking. Een enkele preek kan soms duizenden hemelen in zijn hart scheppen en doet al weer verlangen naar een nieuwe gelegenheid om op te gaan onder de Woordbediening.

En als hij dingen ontmoet die zwaar zijn om te verstaan, dan rekent hij het tot zijn eer Hem te aanbidden, ‘Die in de donkerheid woont en wiens eer het is een zaak te verbergen.’

Hij legt uit hoe men met Gods beloften en bevelen moet omgaan. Voor de ure der verzoekingen geeft hij tal van goede raadgevingen.

‘Nu zal ik, in de dagen van rust die ik nog heb, verzamelingen maken van bewijzen voorde waarheid, verzamelingen van de gronden mijner hoop.’

De tijd is kort. Maar wanneer we het dierbare Woord Gods in ons hart mogen omdragen, kan niemand het ons ontnemen.

En als in stervensnood het hoofd wordt neergelegd, zal het Woord vergezellen naar de woningen van eeuwig licht. Daar zal het Lam een open boek zijn. ‘Dan zal ik in een ogenblik meer wonderen in u zien, dan de bekwaamste uitlegger mij nu in duizend doordachte leerredenen zeggen kan.’

Met enkele citaten hebt u een indruk kunnen krijgen uit de inhoud van het boekje. Om de stijl en woordkeus van ds. Broes geen afbreuk te doen, is besloten om het boekje niet te herschrijven. Wanneer we gewoon zijn om de oude schrijvers te lezen, dan zal dat zeker geen moeite kosten om over enkele oudere woorden heen te lezen. Het zal jongere lezers aanleiding geven om de zin nog eens te herlezen om de inhoud rustig op zich te laten inwerken. Het boekje is te bestellen in de boekwinkel onder ISBN 90 76803 10 2. U kunt het ook kopen via A.J.W. den Hartog, Achthoven 66,4128 LX Lexmond, tel. (0183) 602593. De uitgave is verzorgd door uitgeverij De Sleutel te Leerbroek. De prijs is f 9,50 of 4,32 Euro (exclusief verzendkosten).

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's

DIERBARE BIJBEL VAN DS.P.BROES

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's