Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NEHEMIA‘S DADEN!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

NEHEMIA‘S DADEN!

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Met verdriet en ergernis bemerkte Nehemia, hoe het in Jeruzalem helemaal de verkeerde kant was uitgegaan. Steeds liet hij zien, dat hij een man van de daad was en ook nu was dit zo. Bij het woord werd de daad gevoegd. Het huisraad van Tobia werd op straat gezet, de tempelkamer werd gereinigd en weer voor zijn oude doel gebruikt. In de kamer werden weer de spijsoffers, het wierook en de tienden voor de levieten opgeslagen. De sabbatsschending werd krachtig aangepakt. De poorten van de stad werden tijdig gesloten. De kooplui, die hun bivak vlak bij de poorten opsloegen, werden weggejaagd. Met de oudsten van Juda twistte hij en zeide tot hen: wat voor een boos ding is dit, dat gijlieden doet en ontheiligt de sabbatdag? Vermoedelijk probeerde men op een of andere manier het gebeuren goed te keuren. Wat komt dat toch voor. In onze tijd neemt het ook nog toe. Geleidelijk aan kan men de kerkorde wel opbergen, want naar besluiten wordt niet gekeken, of de uitspraak is vandaag niet meer haalbaar. Onder anderen in artikel 67 gaat het over de feestdagen. We lezen: de kerken zullen de dag des Heeren heiligen naar Gods wet. De kerken worden ernstig opgewekt tot getrouwe heiliging van de dag des Heeren, zodat uitgezonderd de werken van barmhartigheid, liefdadigheid en noodzakelijkheid, de wekelijkse arbeid en nering moeten nagelaten, opdat niet de toorn des Heeren over Zijn gemeente grotelijks ontsteke wegens de schending van de rustdag. Zij die niet noodzakelijke zondagsarbeid verrichten kunnen geen leden van de gemeente zijn. De beoordeling van ieder bepaald geval staat aan de kerkenraad.

De gemengde huwelijken waren ook een doorn in zijn oog. Met betrokkenen kwam het tot een twistgesprek. Hij overtuigde van hun ongelijk vanuit het gebod van de Heere. Hierbij kon hij het niet laten. Hij vloekte hen. Wanneer ze zo door zouden gaan, haalden ze de vloek van de Heere over zich. Daar moesten ze op rekenen. Met harde hand wilde hij hen zelfs tot rede brengen. Hij sloeg hen en trok hun het haar uit. Zo wilde hij hen brengen op de rechte weg van de geboden van de Heere. Hij drong aan om te zweren bij de Heere opdat zij zouden handelen en leven naar Zijn wet. Wat trouwbreuk en vermenging kan brengen, hield hij allen voor. Hij wees op koning Salomo. Hij trouwde met vreemde vrouwen en met hen ging hij buigen voor de afgoden. Hij bouwde hoogten voor Kamos, de gruwel van Moab, en voor de Moloch de gruwel van de Ammonieten. Daardoor werd de Heere vertoornd op Salomo. Door dit alles kwam er vervreemding van de dienst van de Heere en vermenging met het heidendom. Een baken in zee voor ons. Onze ogen zijn toch niet gesloten voor deze werkelijkheden. Levensgroot worden ze gezien. En zou de Heere daarover geen bezoeking doen?

Nu was er nog een zaak, die hem diep had getroffen. Een kleinzoon van Eljasib, de hogepriester was getrouwd met een dochter van Sanballat, de Horoniet, de felle tegenstander, de vijand van de Heere en Zijn volk. Nehemia heeft deze kleinzoon van Eljasib weggejaagd uit Jeruzalem. We zouden zeggen : verbannen.

Wanneer we al zijn handelingen samenvatten, dan moeten we zeggen, dat hij niet terugdeinsde voor vijandschap en verzet, hij liet zich door niets in de war brengen of bang maken. Hij wilde optreden als reformator. Niet bezield met een Jehu’s ijver, maar zoekend naar het heil van het volk. De afwending van het oordeel des Heeren en het ontvangen van de zegen van de Heere.

Nu kunnen we kritiek hebben op zijn wijze van handelen. Niet geheel onterecht. Hij was misschien te bruut, maar wij kunnen te slap zijn. En daar vrees ik weleens voor. Wat kan de toon mild zijn en de verdraagzaamheid spreken. De sfeer kan zo goed doen. Het gaat geleidelijk aan, maar het gebeurt: naast de verschuiving van de prediking, verruiming van de liturgie. Men heeft meer nodig dan de psalmen. In de kerken wordt het gezien en gehoord. Men wil meer dan in art. 69 van de kerkorde is aangegeven. Gezangen en opwekkingsliederen krijgen een plaats in de eredienst. De argumentatie geeft te denken. Maar de overtuiging is niet juist, zoals op de synode van 1968/1969 is uitgesproken om de vaststelling van berijmde schriftgedeelten en van geestelijke liederen als een zaak te beschouwen. Op de synode kwam naar voren dat nimmer mag gezegd worden, dat de psalmen oud-testamentisch zijn. Ze zijn Gods Woord. Daarom gaan de psalmen mee op elk niveau van de kerk. Men kan wel denken: de psalmen worden behouden, maar de praktijk laat zien, zie de kerkgeschiedenis, dat de psalmen al meer op de achtergrond raken. Prof. Kremer zei op die synode: een waarschuwing is op zijn plaats, wanneer men zegt: men kan de Naam van Jezus niet uitzingen. Het gaat om de religie van het Verbond. We moeten niet een aparte Jezusdienst kweken. Wellicht wordt nu gezegd, maar dat willen we niet. Maar waar brengt ons de eerste stap? Nu heeft de laatste synode wel bepaalde uitspraken gedaan, maar ook opdrachten gegeven. Men heeft een uitweg gevonden. De wildgroei die er is, moet weg, maar de eenheid wordt zeker niet bevorderd. Juist het tegendeel Wrijving en verwijdering zullen er zijn. Het groene licht wat er nu al is, gaat straks helder schijnen. Op milde toon is er gesproken, gediscussieerd. Zeker, we moeten niet uit zijn op polarisatie, of het horen van losse kreten, maar nu afgaand op verslagen in bladen werden slechts de woorden betreuren en wildgroei benadrukt, maar niet sterk het zich houden aan artikel 69. Als kerken zijn we gebonden aan de bepalingen. Waarom worden woorden als afkeuring en vrijbuiterij gemeden? Gaan we meten met twee maten? Als het gaat over het niet geheel afdragen van gelden voor kerkelijke kassen, kwam en komt er wel het een en ander los. Op kerkelijke vergaderingen en tijdens kerkvisitaties. Zelfs namen van kerken prijken in acta‘s. En nu maar een opmerking of een aanmerking maar meer niet. Zo kan het met alles gaan. Vandaar dat de vraag naar boven komt, wanneer geldt een vermaning of wanneer kan een censuur toegepast worden? Laat Nehemia in bepaalde daden misschien te ver zijn gegaan, maar achter alles zat de liefde. Er was een ijveren met de ijver van het geloof. Voortgaande reformatie is nodig. Dat de Heilige Schrift leve en wij daar over spreken en daar naar handelen. Mede met het oog op het ontstaan en de ontwikkeling van onze kerken. Wee de kerken wanneer er een tegenstelling gaat groeien tussen heden en verleden. En dat komt zeker door allerlei aanpassingen. We mogen ons niet verheffen, maar zijn de ogen gesloten voor ontzettende ontwikkelingen in bepaalde kerken? Het begon ook als een stroompje, maar het werd een rivier met geweldige overstromingen. Laten we ook niet menen, dat de opbloei van gemeenten blijvend is zonder de fundatie van de Schrift, belijdenis en de band aan het verleden. Ook dit weten we uit het verleden. De geest van Nehemia, de Geest van Christus, beziele ons in dit jaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's

NEHEMIA‘S DADEN!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's