Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKINGEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ziet, de Bruidegom komt!

Ds. D J. Budding, ds. P. den Butter, ds. M.M. van Campen, ds. A. A. Egas, ds. A. Kort, ds. A. Moerkerken, ds. T. Ouwerkerk en ds. W. Silfhout. Het boek bevat 163 blz., kost 14 euro en is uitgegeven bij Uitgeverij ‘de Ramshoorn’, Goes.

In de Bijbel wordt meerdere malen gesproken over de wederkomst en zaken die daarmee samenhangen. In de tekenen der tijden beluisteren we de naderende wederkomst van Christus. Gods kinderen wacht een heerlijke toekomst. Er zal geen verdrukking meer zijn. Het geweld van de antichrist zal niet meer gevonden worden. De vijanden Gods wacht de eeuwige ondergang. Als het goed ligt ziet de Bruidskerk uit naar de dag van de wederkomst: “Ja, kom, Heere Jezus.” Het keurig verzorgde boek handelt over deze zaken. Na een inleiding volgen er acht hoofdstukken: 1. De toekomst tegemoet. 2. Het verlangen naar de hemel. 3. Maranatha. 4. Christus komt terug! 5. De Ruiter op het witte paard. 6. De jongste dag. 7. De hemel. 8. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Qok de vragen die op deze avonden gesteld werden zijn gepubliceerd met de gegeven antwoorden. Zo wordt heel wat stof in dit boek aangeboden.

De gepubliceerde lezingen zijn gehouden op SRB-avonden. Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de stichting heeft het SRB-bestuur besloten dit goed verzorgde boek uit te laten komen. Wij kunnen de tijd van de wederkomst niet bepalen. We lezen dienaangaande op blz. 151 en 152 “De tijd van de wederkomst ligt in Gods souvereiniteit. Hij alleen weet de dag van Zijn verschijning op de wolken. Dan gaat Petrus echter de gelovigen verder onderwijzen. Als het lang lijkt te duren, moeten zij leren dat hun denkbeeld van tijd niet valt toe te passen op God.“een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.”(2 Petrus 3:8b). Wanneer God de wereld nog laat voortbestaan, heeft Hij daar Zijn wijze bedoeling mee. De tijd die God nog geeft, is gevuld met lankmoedigheid. Daarbij waarschuwt Petrus echter dat Gods geduld niet eindeloos is. De tijd gaat snel voorbij. De dag des Heeren komt onverwacht, als een dief in de nacht. Dit geldt ook voor ons. Sta je daarbij stil? Het is nu nog genadetijd.”

Bron van licht en leven, 8,12 euro, Den Hertog- Houten.

Een fraai uitgevoerd gedichtenbundeltje met gedichten van onder ons bekende dichters: ds. Ledeboer, Regina Kleisen, J.H. Gunning Jhzn., Jo van Veen Nusmeijer, Jan luyken, Jacqueline van der Waals, Willem de Merode, Hieronymus van Alphen, Gerhard Tersteegen e.a. Op de linkerpagina zijn illustraties opgenomen.

J.C. Ryle, Hoe gaat het met u? 118 blz., 13,57 euro, Den Hertog - Houten.

Het keurig uitgevoerde boek bevat enkele tractaten van de hand van J.C. Ryle van Liverpool. Op eenvoudige, directe, Bijbelse wijze worden diverse zaken aan de orde gesteld. Persoonlijk leed is de schrijver niet bespaard gebleven. Drie echtgenotes ontvielen hem door de dood en hij wist uit ervaring wat armoede was. Het boek handelt eerst over bekering. Dan komt de rechtvaardiging aan de orde. Vervolgens wordt de vraag onder ogen gezien: ‘Hoe gaat het met u?’ Dan volgt een hoofdstuk over de hoop en tenslotte een hoofdstuk over de nodiging van Christus uitgaande van Matth. 11 vers 28. De schrijver is ernstig en waarschuwt indringend. We geven een citaat van blz. 48: Laat mij, in de tweede plaats, een ernstige waarschuwing mogen geven aan ieder lezer van dit stuk die weet dat hij geen vrede met God heeft. U bent niet gerechtvaardigdI U hebt geen vrede! Denk er een ogenblik over na hoe vreselijk groot het gevaar is waarin u verkeert! U en God zijn geen vrienden. De toorn van God blijft op u. God is iedere dag boos op u. Uw wegen, uw woorden, uw gedachten, uw daden zijn een voortdurende belediging van Hem. Alle zijn ze onverzoend en onvergeven. Ze bedekken u van hoofd tot voeten. Ze dagen Hem iedere dag uit om u uit te roeien. Het zwaard dat de pretmaker boven zijn hoofd zag hangen, is maar een zwakke voorstelling van het gevaar van uw ziel. Er is maar een schrede tussen u en de hel. Over het komen tot Jezus schrijft Ryle op blz. 107 en 108 Komen tot Christus is komen tot Hem met het hart door een eenvoudig geloof. Geloven in Hem is komen tot Hem en komen tot Hem is geloven in Hem. Het is de daad van de ziel die plaatsheeft wanneer een mens, terwijl hij zijn eigen zonde voelt en wanhoopt aan ieder andere mogelijkheid om gered te worden, zichzelf aan Christus toevertrouwt om zalig te worden, het waagt op Hem, Hem vertrouwt en zichzelf geheel op Hem werpt. Wanneer een mens zich leeg tot Christus wendt om vervuld te mogen worden, ziek om genezen te mogen worden, hongerig om verzadigd te mogen worden, dorstig om verfrist te mogen worden, behoeftig om rijk gemaakt te mogen worden, stervend om het leven te mogen ontvangen, verloren om gered te mogen worden, schuldig om vergeving te ontvangen, met zonden bevlekt om gereinigd te worden, met de belijdems dat alleen Christus zijn behoeften kan vervullen- dan komt hij tot Christus. Wanneer hij Christus gebruikt zoals de Joden de vrijstad gebruikten, zoals de hongerige Egyptenaren Jozef gebruikten, zoals de stervende Israelieten de koperen slang gebruikten, dan komt hij tot Christus. Het is het vluchten van een lege ziel tot een volle Zaligmaker. Het is alsof een drenkeling een hand uitsteekt om geholpen te worden. Het is alsof een zieke een genezend medicijn ontvangt. Dit, en niet meer dan dit, is komen tot Christus.

De bedelaar stierf, W. Visser en L. Vogelaar, 73 blz., 10,5 euro, Uitgeverij ‘de Ramshoorn’, Goes, tel. 0113-230340.

Het boek handelt over het leven en sterven van Rens Vogelaar (1968-1980). Rens stierf toen hij 11 jaarwas. Zijn leven, ziekte en sterfbed worden beschreven. Weergegeven wordt dat na een zware strijd de Heere bij het naderen van de dood volkomen uitkomst heeft gegeven. Dit maakte diepe indruk op degenen die dat meemaakten. Rens was een zoon van A D. Vogelaar en was dooplid van de Gereformeerde Gemeente van Dordrecht. Ds. C. Vogelaar schreef een Woord vooraf. We willen besluiten met het slot van zijn voorwoord: ‘Het is mijn wens dat de Heere dit werkje, in een tijd waarin zo weinig wordt gehoord van Gods genadewerk in zondaarsharten, wil zegenen, tot jaloersmaking ook van onze jeugd, tot onderwijs en vertroosting van woestijnreizigers. Bovenal tot eer van Hem Die zondaren zalig maakt en Die in deze tijd dit werk nog steeds verheerlijkt, ook in de harten van kinderen.’

Dagboeken.

Evert Kuijt, Elkedagboek, Kleine overdenkingen aan de hand van een Schriftgedeelte, voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar, f. 14,75, Uitgeverij De Banier- Utrecht.

H. van Dam, Hoort Zijn stem, Dagboek bestemd voor jongeren van ongeveer 12 jaar en ouder. Iedere maand staat een persoon uit de Heilige Schrift centraal. Achterin staan stukjes voor de christelijke feestdagen, die niet op een vaste datum vallen, 13,39 euro, Uitgave Den Hertog-Houten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's