Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dordt voor jou!

Ben je wel eens in Dordrecht geweest? Het is de moeite waard om eens naar de grote kerk in Dordrecht te gaan. Het is een geweldig mooie kerk met veel bezienswaardigheden. Een van de dingen die je daar kunt aantreffen is een maquette van de vergaderzaal van de synode van Dordrecht uit het jaar 1618-1619. Deze vergadering is door de leiding van God van grote betekenis geweest voor Gods Kerk in Nederland. Ik denk daarbij niet alleen aan de uitgave van onze Statenvertaling, maar ook aan het uitgeven van de Dordtse Leerregels. Ik wil een poging doen om dit belangrijke belijdenisgeschrift voor jou toegankelijk te maken.

Een blijvende strijd

Misschien denk je, wat heb ik nu eigenlijk te maken met een kerkstrijd uit de zeventiende eeuw. Toch zul je ontdekken hoe actueel de Dordtse Leerregels zijn. Het gaat namelijk over het woordje ’genade’. Is het nu alleen genade, dat ik zalig kan worden of komt er ook nog iets van mijzelf bij. Je moet toch zelf ook zoeken, je moet toch werkzaam zijn, je bent toch niet van steen? Als je de nadruk legt op de erfzonde, de doodstaat van de mens, dan maak je de hoorders toch lijdelijk? Zo spraken ook de remonstranten, de aanhangers van Arminius. Zij waren een stroming in de Vaderlandse Kerk, die bezwaar gingen maken tegen de binding aan de belijdenis. Zij wilden vrijheid in de prediking en ze vonden de binding aan de Heidelberger Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis een wettisch keurslijf. Zij hadden vooral bezwaar tegen de leer van de uitverkiezing. Ze vonden deze leer een belemmering voor de prediking. Alles werd er door verlamd. De synode van Dordrecht heeft zich over deze materie gebogen en zag daar een aanval van Satan in. De Kerk werd door deze aanval uitgedaagd tot het doen van belijdenis van haar geloof! Belijdenis van de waarheid van Gods Woord. Ze hebben gezien dat de verkiezing de diepste bron is van Gods heilshandelen in Christus. De verkiezing is geen belemmering voor de prediking, maar vindt daarin juist haar kracht en haar grond. Het is de diepste bron van de wedergeboorte, bekering en geloof. Juist omdat er een verkiezing is, kun je nog zalig worden.

Een blijvende opdracht Als we samen naar de Dordtse Leerregels gaan kijken, dan ligt daar een opdracht in. Wij moeten proberen om de rijke schatten van de erfenis van Dordt te ontdekken en ons eigen te maken. Ik hoop dat jullie de leer van vrije genade lief krijgen. Dat kan alleen, wanneer we door genade, een gereformeerd christen worden. Als we door algemene waarheden gevangen worden en we krijgen wat overtuigingen, dan zullen we een remonstrants christen worden.

Iemand die aan het werk gegaan is en door de werken van de wet zijn gewetensovertuigingen tot zwijgen weet te brengen. Een christen, die in samenwerking met God, tot een valse rust is gekomen. Alleen door de zaligmakende overtuigingen van God de Heilige Geest zullen we een gereformeerd christen worden. Wat houdt dat in? Dat alles van onze kant afgesneden wordt. Dan ga ik ontdekken, dat er in mij niets is dat naar God vraagt. Mijn dodelijke onmacht wordt schuld. Er wordt een onhoudbare nood geboren in mijn hart. De Heilige Geest leert mij roepen om genade, genade alleen. Als dan Gods genade in Christus voor mij geopend wordt, dan krijg ik de leer van vrije genade lief en begeer ik deze leer te kennen, te onderzoeken, ja tot mij te nemen en als het moet, voor deze leer te sterven.

De volgende keer hoop ik D.L. H.1 par. 1 t/m 3 te behandelen. Je kunt ze alvast doorlezen. Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's