Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dordt voor jou (1)

Lees: D.L. Hoofdstuk I, paragraaf 1,2,3

Soms kun je in een discussie het gevoel hebben: “Waar moet ik eerst of laatst beginnen?” Ik kan mij voorstellen dat de opstellers van onze D.L. ( Afkorting voor Dordtse Leerregels) ook zo iets hebben gehad met de remonstranten. Als het gaat over de Gods verkiezing van eeuwigheid, dan zouden we kunnen denken, laten we daar mee beginnen. Laten we alle teksten uit de bijbel opzoeken, die over de uitverkiezing gaan en deze gaan uitleggen. Toch doen de mannen van de D.L. dat niet. Ze beginnen bij onze realiteit. Hoe staat het er met jou en mij voor tegenover God?

Allemaal in Adam gezondigd

Als jij samen met een remonstrant D.L. H. I par.1 zou gaan lezen, dan zou hij een heel eind met je meegaan, vanwege de teksten die erbij staan. Wie zou daar tegen in durven gaan? Vooral als je jezelf bijbelgetrouw noemt. Echter een zin zou verzet oproepen, nl. ‘alle mensen in Adam gezondigd hebben’. Ben jij het daarmee eens? Als je eerlijk bent dan roept dit in ons hart verzet op. “Kan ik er wat aan doen, dat Adam gezondigd heeft?” Toch is het bijbels. In Romeinen 5 worden alle mensen door een misdaad tot zondaars verklaard. Je kent de woorden wel: Erfzonde, erfschuld, erfsmet. Beleef je het ook? ( Ps.51:7) We hebben veel gemeen met Adam. We hebben een bloedband met hem, we zijn net als Adam door God geschapen. We zijn van God afgevallen. De zonde zit er bij ons in. We hebben een begeerte om als God te zijn. We zijn met Adam onderworpen aan de vloek van God, dat is de toorn van God en de eeuwige verdoemenis. We liggen verloren en zijn verworpen. Moeten we God geen gelijk geven, als Hij ons in onze keuze laat? Ja, toch. Heb je God wel eens gelijk geven, dat je de hel verdiend hebt.

Het “maar” van God

“Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.” (D.L. H.1 par.2) Het is Gods vrijmachtige liefde, niemand verplicht Hem daartoe. Het is eenzijdige liefde, zij strekt zich uit naar een Gode vijandige wereld. Het is bewogen liefde, vanuit Gods innerlijke barmhartigheid tot Zijn gevallen schepselen. Gevende liefde, want hij geeft Zijn Zoon in de handen van zondaren. Zaligmakende liefde, waardoor een zondaar het toekomend verderf kan ontgaan. Van onze kant onverdiende liefde, immers God had naar recht Zijn Zoon kunnen achterhouden. Hoe krijg ik persoonlijk deel aan deze liefde? Door het geloof. Gods liefde tot de gevallen wereld leidt tot geloof van sommigen, niet van allen, dat leert de praktijk. Hoe kom ik aan dit geloof? Door de prediking des geloofs.

God zendt.....

Wij zouden misschien geantwoord hebben: “Door de Heilige Geest.” Echter voor alle dingen wijzen onze Dordtse vaderen op de prediking. Dit vooral tegenover de beschuldiging van de remonstranten, als zou de leer van de uitverkiezing de verantwoordelijkheid van ons mensen uitschakelen. Paragraaf 3 van Hoofdstuk 1 legt de nadruk dat de prediking een zaak van God is. God zendt vanuit Zijn goedertierenheid verkondigers van de blijde boodschap en roept alle mensen op tot bekering en geloof in Christus. God bepaalt tot wie, waar en wanneer Hij zulke boodschappers zendt. Wat krijgt dan de prediking grote waarde! Voor jou ook? De DL beginnen bij de bekering tot God. Wij hebben immers tegen God gezondigd. De prediking roept op om te bukken voor God, als Rechter. Door de Heilige Geest wordt de zondaar vernederd, neergeslagen in zijn hart, gebroken en bedroefd vanwege de zonde. Er wordt een roepen om genade geboren. Onze Dordtse vaderen laten het geloof in Christus daarop volgen. Immers buiten Christus kan God een zondaar geen genade bewijzen. Het gaat om een oproep! Dus niet een wens of een bekendmaking dat je verlost bent. Het is een waarschuwend en tegelijk een liefdevolle betuiging dat jij gered moet worden en gered kunt worden. “Heden, indien jij Zijn stem hoort, verhard je niet, maar laatje leiden.”

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's