Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dordt voor jou (2)

Lees: D.L. H l par. 4,5,6

Langzaam stroomt de kerk vol. Het is tien uur, de dienst gaat beginnen. Na een half uur begint de dominee te preken. Met ernst wordt de Gemeente het Woord der zaligheid voorgehouden. Wat werkt dit uit? Een tweeërlei uitwerking!

Ongeloof

Paragraaf 4 begint: “Die het Evangelie niet geloven, op hen blijft de toorn Gods.” Onze D.L wijzen hier op de aangrijpende werkelijkheid en gevolgen van ons ongeloof. Wat is ongeloof ? Johan.3:36 noemt het ongehoorzaamheid. Het niet willen luisteren naar God. Niet voor Hem buigen. Handhaven van onze boosheid en hardheid. Het gaat niet zozeer over het ontkennen van het bestaan van God, maar om het verwerpen van de Zaligmaker. Dat kan op allerlei manieren. Godsdienstig: door de waarheid van je verlorenheid en je reddeloosheid niet te geloven; door een beroep te doen op je onmacht, zonder daar smart over te hebben, zonder je onwil te belijden. Werelds: Door vast te houden aan je afgoden ( geld, sport - verdwazing, muziek, enz ); door je wereldliefde te koesteren en te voeden; door het evangelie te versmaden ( interesseloos slapen onder de dienst). Het ongeloof houdt mij in de banden van de drievoudige dood. Paragraaf 5 geeft duidelijk aan, waar de schuld van ongeloof ligt. Niet bij God, maar bij de mens. Het ongeloof is maar niet een verkeerde keuze, zoals de remonstranten dat beweren, maar een verschrikkelijke openbaring van mijn actieve doodstaat. Door het ongeloof vertreed ik het bloed van Christus en wandel ik in de duisternis. Ik wil niet het spoor van Gods Woord volgen. Ook niet na enige overtuigingen van mijn zonden. Daar wil ik wel wat aan gaan doen, maar vanuit mijn eigen godsdienstige inzichten en mogelijkheden. Gods Geest zal, met eerbied gesproken, lang werk hebben om mij te overtuigen van ongeloof. Ga jij al gebukt onder deze werkelijkheid? Zie jij je dwaasheid in, je trotsheid, om niet voor God te buigen? Belijdt het toch voor de HEERE. Smeek God of Hij jouw ongeloof verbreekt!

Geloof

Paragraaf 4 vervolgt: “Maar die het aannemen en de Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van de toorn Gods en van het verderf verlost en met het eeuwige leven begiftigd. “ Een waarachtig en levend geloof! Wij weten immers vanuit de Schrift van namaak - geloof: historisch geloof (Jak.2:19), wonder geloof ( 1 Kor. 13:2), tijdgeloof (Matth. 13: 20, 21). Over het echte geloof is erg veel te zeggen. Dat zal verderop in het kader van deze artikelen uitgewerkt worden. In de paragraven, die we nu behandelen, komt vooral het belang en de noodzaak van het ware geloof naar voren. Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.( Hebr. 11:6) Zonder geloof is er geen leven. ( Gal. 2:20) Dit geloof is een genadige gave Gods. ( Paragraaf 5) Wat is het belangrijk om te weten of ik door het ware geloof de waarheid van evangelie heb leren omhelzen. De duivel bedriegt er velen, door hen met een verstandsgeloof op te zadelen en hen oppervlakkig ‘Jezus aan te laten nemen’, zonder dat er echt plaats is voor een Zaligmaker. Als de Heilige Geest het ware geloof in ons werkt, dan doet Hij dat door een weg van afsnijding van al het onze. Hij gaat mij ontdekken aan mijn totale armoede voor God. Mijn onmacht ten goede wordt enigszins doorleefd. De nood van zonde en schuld gaat drukken. Mijn gebeden, mijn opknappogingen, mijn ernst, mijn lezen, mijn uitreddingen, mijn bemoedigingen, ze gaan hun kracht verliezen. Als ik naar binnen kijk, roept als mij toe: “Bij jou is het niet!” Arm, moede en naakt, vlucht ik tot God, Die zaligmaakt! De Heilige Geest geeft mij een geloofs - oog, een blik buiten mijzelf op de Heere Jezus Christus. Die Geest schenkt mij de moed van het ware geloof om tot Hem de toevlucht te nemen. Daar mag ik met lege bedelaarshanden komen, om het heil in Christus te mogen ontvangen. Dit geloof zal in het begin van het geestelijk leven nog erg zwak zijn. Toch is het niet lui of sluimerend, het zal werken met het licht dat zij ontvangen heeft. Het is een werkzaam en vruchtdragend geloof. De dodende kracht tegen de zonde zal ervaren worden en de vernieuwende kracht zal aan het licht komen in een godvruchtige levenswandel.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's