Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

Kerstfeest in Adventtijd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere,

Maria de moeder des Heeren mocht Kerstfeest vieren toen het nog geen Kerstfeest was. Kerstfeest in Adventtijd!

En wat was de grond dan van haar Kerstfeestviering?

Maria had een belofte ontvangen. De heilsbelofte dat de Messias geboren zou worden. Dat de Messias uit haar geboren zou worden. Zij kon, zij durfde dat eerst niet te geloven. “Hoe zal dat wezen”, zo riep zij vol verwondering uit. Toen werd dat wonder haar verklaard door het werk van de Heilige Geest. En als met onuitwisbare schrift werd het in haar geschreven: “Want geen ding zal bij God onmogelijk zijn”.

Als de Heere door Zijn Geest zó overreedt, zó overtuigt, dan kan het niet anders, maar dan breekt het geloof door. Dat geloof deed Maria dan ook getuigen: “Zie de dienstmaagd des Heeren, mij geschiede naar Uw woord”.

Dat geloof bracht ook die lofzang in haar hart: “Mijn ziel maakt groot den Heere, en mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker, omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien”.

Wat een voorrecht zó Kerstfeest te vieren in het geloof. Dat geloof maakt God groot als de Bron en Oorzaak van alle heil en zaligheid.

Dat geloof ziet het wonder van Bethlehem verklaard in de eeuwige vredesgedachten Gods.

Dan valt op het Kerstfeest niets in de mens maar alleen in God Drie-enig te roemen. Dat geloof leert zelfs in de belofte dat Kind omhelzen in de toeëigening voor het hart. Zo sprak Maria over HAAR Zaligmaker. Dat Kind moest nog wel geboren worden, maar reeds vóór de geboorte omhelsde zij dat Kind als haar persoonlijk bezit. Dat geloof leert ook belijden eigen onwaardigheid.

Zo sprak Maria over haar lage staat. Ach, zij behoorde niet tot de rijken en aanzienlijken van deze aarde. Zij behoorde maar tot de verachte en vergeten burgers van Nazareth.

Haar volk had ook alle luister en heerlijkheid verloren. . . Maar God had haar opgezocht in haar lage staat. En in die lage staat had de Heere haar de belofte gegeven van het grootste goed.

Zo brengt het gelovig Kerstfeest vieren tot verwondering!

Hoe kan het. En dat voor zulk één als ik ben! Moge het zó Kerstfeest worden ook in ons hart. Zulk een Kerstfeest kan alleen geleerd worden in een kinderlijk geloof. Dan is er geen andere grond voor dat geloof dan de belofte Gods. En nu kreeg Maria een belofte in haar lage staat, in die staat waarin zij en haar volk dreigden om te komen. Zo komt de Heere nog met Zijn beloften tot de lage staat van onze geestelijke verlorenheid en des doods waardigheid. Dan moet in die lage staat wel worden geleerd: O Heere, ik ben Uw gramschap dubbel waardig. Maar dan wordt dit juist de prediking van de rijke belofte Gods: “Ik heb geen lust aan uw dood, maar Ik heb lust aan uw leven. Ik wil niet dat gij in het verderf nederdale. Ik heb verzoening voor u gevonden”.

Dan wijzen Advent en Kerstfeest heen naar dat Kind, Wiens naam is Zaligmaker!

Dan is in ons de dood, maar in dat Kind ligt een volkomen verlossing.

De Heere moge ons door Zijn Geest Kerstfeest leren vieren in het geloof. Dan leert het geloof ook spellen dat woord: MIJN ZALIGMAKER.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 december 2002

Bewaar het pand | 12 Pagina's