Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dordtvoorjou(11)

Lezen: D L. H. II paragraaf 1 t/m 4

In hoofdstuk I van de Dordtse Leerregels is de koers uitgezet. Nu wordt het tijd om het dieplood uit te werpen. We proberen de verborgen schatten in de geloofsleer bloot te leggen.

In hoofdstuk II bestrijdt de D.L. de afzwakking van het effect van het offer van Christus. De remonstranten zeggen dat het offer van Christus pas effect zal hebben, voor zover het door ons wordt aangenomen. Stel je eens voor dat het door niemand wordt aangenomen. Dan zou het offer van Christus voor niets zijn geweest. Nee, zo zeggen onze vaderen, het offer van Christus heeft voor 100 % effect, omdat Gods Geest alle uitverkorenen doet delen in de verzoenende kracht van Christus offer. Gods genade brengt een zondaar bij dit offer In de eerste vier artikelen van hoofdstuk II wordt ons de noodzakelijkheid en de waarde van het offer van Christus voorgesteld.

Genoegdoening van Christus dood

Hoofdstuk II zet in bij de deugden of eigenschappen van God. ‘God is niet alleen ten hoogste barmhartig, maar ook ten hoogste rechtvaardig.’ De D.L. plaatst ons voor God onze Rechter. Er wordt gesproken over onze zonden bedreven tegen Gods oneindige Majesteit. Als gevolg daarvan zijn wij onderworpen aan de oneindige straf van God. De dag van onze dood is de dag van onze afrekening. Ervaar jij dat wel eens? Ben jij het daar mee eens? We zullen ons in allerlei bochten wringen, om daar onder uit te komen. Toch leert de Heilige Geest de uitverkorenen daaronder te buigen. Dit gebeurt als Gods Heilige Wet in ons binnenste haar ontmaskerende en veroordelende kracht gaat doen. Paulus vertelt ons er iets van in Romeinen 7. ‘En zonder de wet zo leefde ik eertijds, maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden.’ ( Rom.7:9) ‘..want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide:gij zult niet begeren.’ ( Rom.7:7) De Heilige Geest kondigt het vonnis van de wet af in ons geweten: ‘betaal Mij ( God de Rechter) wat jij Mij schuldig bent.’ Ik moet volkomen betalen. Kun jij dat? Zeg niet te gemakkelijk ‘nee’, want vaak meen ik met mijn eigen gerechtigheid een aardig eind te komen. O ja, ik zal niet ontkennen dat ik alleen door de betaling van Christus met God verzoend kan worden, maar ten diepste versta ik daar niets van. Ik weet nog dat ouderling van Rossem tegen ons zei: ‘We eindigen onze gebeden zo gemakkelijk met de woorden ‘om Jezus wil’, maar wij verstaan niet wat het betekent.’ We zullen een klein beetje de diepte van Zijn Borgwerk gaan verstaan, als we zelf ons faillissement hebben leren ondertekenen. Dan gaat het woord ‘Borg’voor ons betekenis krijgen. Jullie weten toch wat dit woord betekent. Als iemand een hypotheek bij de bank heeft afgesloten en hij kan zijn schuld niet meer aflossen, dan wordt de borg aansprakelijk gesteld. In onze artikelen gaat het over de schuld van de zonden, die wij bij God hebben. Een oneindige schuld, van onze kant onmogelijk af te lossen, terwijl God volkomen betaling eist. Christus heeft door Zijn gehoorzaamheid aan de wet (dadelijke gehoorzaamheid) en Zijn lijden (lijdelijke gehoorzaamheid) volkomen betaald voor de zonden van alle uitverkorenen. Ik hoop niet dat je het laatste woord ‘uitverkorenen’ te benauwd vindt. Dat wil niet zeggen dat het offer van Christus beperkt is in Zijn kracht. Lees verder!

Kracht en waarde van Christus dood

Artikel 3 zegt dat het offer van Christus ‘overvloedig genoegzaam is tot verzoening van de zonden der ganse wereld.’ Waarop berust de genoegzaamheid van Christus’offer ? Allereerst op Zijn Persoon. Hij voldoet aan alle eisen van God als Rechter. Hij moet mens zijn, omdat de mens gezondigd heeft. De mens moet betalen met mensenbloed. Hij moet rechtvaardig zijn. Christus is waarachtig en rechtvaardig mens. Hij moet ook God zijn, want anders kan Hij de eeuwige straf niet dragen. Christus is waarachtig God. Kortom: Hij beantwoordt aan alle eisen van God om Borg en Middelaar te zijn. In de tweede plaats is Zijn offer genoegzaam, omdat Hij de zwaarste straf op Zich heeft genomen, namelijk de eeuwige toorn van God over de zonde. Deze Middelaar Gods en der mensen, Zijn offer moet en mag gepredikt worden aan alle mensen. Zijn offer is noodzakelijk. Al moest het voor één zondaar, met minder kan het niet toe! Zijn offer is toereikend. Jesaja 1:18 ‘Komt dan en laat ons tezamen rechten zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren ze rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.’ Zijn offer is van eeuwige waarde. Hebr. 10:14 ‘Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden.’ Zijn offer is een bron van allerlei vertroosting. ( Lees artikel 21 van de NGB) Alleen in Zijn offer ligt het ware geluk. ( Lees artikel 23 van de NGB) Dit offer zal voor jou waarde gaan krijgen, als ik leer buigen voor Gods eis en straf en mijn faillissement leer aanvaarden. Vraag of God jou door Zijn Geest inzicht wil geven in deze dingen. Jij wil toch ook zalig worden op goede gronden? Het zet je tot nadenken en het bewaart je voor oppervlakkigheid. Bedenk, dat het bij dit onderwerp gaat om de eer van God.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 2003

Bewaar het pand | 16 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 2003

Bewaar het pand | 16 Pagina's