Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

Opening van het verstand (Pasen)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden.

Het is tijdens de verschijning van de opgestane Christus op de avond van Pasen. Hij opent voor Zijn discipelen het verstand om de Schriften te doen verstaan. Hoe is het mogelijk, dat dit nodig is, zal misschien iemand zeggen. Zij zijn toch discipelen? Inderdaad. Zij hebben het hoogste onderwijs gehad, nl. van de hoogste Profeet en leraar. Uit Zijn mond hebben zij de Schriften gehoord. De Schriften aangaande Zijn lijden en sterven, de Schriften aangaande Zijn opstanding. Zij zijn dus bijzonder onderwezen en konden dus wel weten van alles, wat met hem gebeuren zou. En toch ... wat staat er van hen geschreven bij Zijn laatste lijdensaankondiging? “En zij verstonden geen van deze dingen en dit woord was voor hen verborgen, en zij verstonden niet hetgeen er gezegd werd.” En nu: de Emmaüsgangers zijn tot hen gekomen. Petrus heeft getuigd van de aparte verschijning aan hem. Zij hebben zelf al beleden: “de Heere is waarlijk opgestaan”. In levend geloof hebben ze zo zelf de boodschap al vertolkt.

En toch, dat geloof wordt bewogen. Zij hebben nodig buiten zichzelf in de Schriften gefundeerd te worden.

Tot beschaming van hun wankelmoedig harten hun niet-verstaan. Maar ook tot onderwijs en vertroosting in Hem, die de enige Bron van hun leven is.

En nooit zullen ze de Schriften verstaan, dan alleen door de Goddelijke werking op hun verstand, die opent voorde Schriften.

Het is die verborgen werking van boven, die de verduistering van het verstand verbreekt en de zin en betekenis van de Schriften doet verstaan. Ziet, die verborgen werking van de Heilige Schrift hebben wij allen nodig om de Schriften te verstaan. Zonder die werking zijn de Schriften wel

Schriften; zij stellen ons verantwoordelijk en komen met zo ernstige en welmenende roepstemmen.

Nooit kan een mens die onder het woord verkeert, God de schuld geven van zijn onbekeerd hart en verduisterd verstand.

God heeft ons éénmaal gesteld in het Paradijs om Hem te kennen. En na het verloren Paradijs laat Hij de Schriften uitgaan om in Christus de weg ter verlossing bekend te maken.

Echter, alleen deze krachtige werking doet de Schriften verstaan. Opening van ons verstand voor de Schriften en van die Schriften voor ons verstand zijn allebei nodig. Anders blijven de klanken ons in wezen vreemd, kunnen wel eens een ogenblik ontroeren, maar dringen niet door in het diepst van ons hart en verstand.

Gaat u zo Pasen tegemoet? De Heere lat zijn Paas-Woord uitgaan. Kennen we de kracht ervan? Zeg het tot de Heere: “U hebt Uw Woord gegeven, open mijn verstand opdat ik het verstaan mag, tot eer van Uw Naam en tot heil van mijn ziel”. De Heere heeft er zo’n lust in, dat ge biddend acht geeft op de Schriften. Hij heeft zelfs een bijzondere toezegging voor allen, die in oprechtheid daarin de Heere nodig hebben: “opdat gij gelovende het leven hebt”. Wat wonder. Wat de discipelen nodig hebben, brengt de Opgestane Christus nu Zelf mee. Hij komt door gesloten deuren. Voor Hem kunnen ze niet dicht blijven. Hij kreeg een geopend graf op het betalen van de schuld. Zo gaan ook de deuren open en kan het verstand van de discipelen niet gesloten blijven. Hij toont de tekenen van Zijn lijden.

Hij eet voor hun ogen een gebraden vis en honingraten. Hij wil alle twijfel en ongeloof wegnemen. Maar bovenal leidt Hij hen in de Schriften door de opening van hun verstand. En daardoor gaan ze de geheimen van Zijn sterven en opstanding verstaan.

Zo mogen ze straks uitgaan om de Schriften te verkondigen.

En in die Schriften de gestorven en opgestane Borg, Die vrede heeft aangebracht voor een schuldig volk, en vrede schenkt langs de weg der bekering. Het is veel het leven uit Hem te ontvangen. Een wonder van boven. Maar zalig hij, die in de Schriften wordt ingeleid. Door het geloof wordt deze Borg dan in de Schriften gekend, omhelsd tot heil van het zondaarshart. Dan blijft deze Goddelijke daad nodig. Naar het vlees blijft het verstand verduisterd.

Nooit groeit het kind van God boven het onderwijs in de Schriften uit. Om zichzelf te kennen. Om Hem te kennen. Om eeuwig God de eer te geven voor het werk der zaligheid. Om in een donkere wereld te getuigen van de enige Naam onder de hemel, tot zaligheid gegeven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2003

Bewaar het pand | 8 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2003

Bewaar het pand | 8 Pagina's