Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN -19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN -19

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tweede list: de satan stelt de zondaars hun onwaardigheid voor ogen.

De satan stelt het zo voor dat de zondaar de grootste ellende waardig is en de kleinste kruimel genade onwaardig. De satan tracht wijs te maken dat de zondaar het niet waardig is Christus in zijn huis te ontvangen en dat hij het zeker onwaardig is Christus in zijn hart te ontvangen.

Het eerste middel tegen deze list is te overwegen dat God nergens in Zijn Woord enige waardigheid in het schepsel vereist voordat het in Christus geloven mag. De Heere eist geen waardigheid voordat een schepsel in Christus mag geloven en tot zijn zaligheid op Hem mag leunen en in Hem mag rusten. De satan wijst op de onwaardigheid van de zondaar met het doel om Christus en de ziel voor eeuwig gescheiden te houden.

Het tweede middel is te overwegen dat alleen onwaardigen tot Christus kwamen en in Hem geloofden.

Christus gaf de uitnemendste weldaden, de grootste gunsten, de hoogste waardigheid en de zoetste voorrechten aan onwaardige zondaren. Er is juist sprake van vrije genade en barmhartigheid.

Het derde middel is te bedenken dat wanneer u zou wachten tot uw ziel waardig zou zijn, u nooit tot Christus zult komen.

Het vierde middel is te bedenken dat het de hoogmoed en dwaasheid van uw hart is die u aanzetten om voor Christus enige waardigheid op te brengen.

De zondaar is er afkerig van met lege handen te komen. Er is van de zijde van de zondaar geen geld en waardigheid. Het is niet zozeer het gevoel van de onwaardigheid, maar juist de hoogmoed die een mens ervan weerhoudt tot Christus te komen.

De derde list: de satan wijst de zondaars erop dat zij bepaalde voorbereidingen en geschiktheden missen.

De satan wil het zo voorstellen dat de zondaar niet vernederd en rechtvaardig genoeg is, niet genoeg zondekennis heeft, niet genoeg angsten heeft doorgemaakt om Christus te ontvangen.

Het eerste middel tegen deze list is te overwegen dat velen die zulke voorbereidingen niet hadden Christus aangenomen hebben, in Christus geloofd hebben en door Christus gezaligd zijn. Mattheüs werd geroepen toen hij nog in het tolhuis zat. We lezen niet van voorafgaande angsten en verschrikkingen. We lezen op blz. 276 “God wint sommigen in door de lieflijke en stille stem van het Evangelie, en gewoonlijk zijn zij die zo tot Christus gebracht worden, de uitnemendste, ootmoedigste en vruchtbaarste christenen.”

Het tweede middel is te overwegen dat arme zondaren, die bepaalde voorbereidingen en hoedanigheden missen in Christus mogen geloven en in Hem mogen rusten. De ergste zondaren worden genodigd het hart voor Christus te openen. We zien dat bijvoorbeeld in Openbaring 3 waar de Heere klopt aan de deur van Laodicea. Ze waren lauw, ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt.

Het derde middel is te overwegen dat God geen voorbereidingen en hoedanigheden gebiedt, maar wel gebiedt te geloven in Christus.

Het vierde middel is te overwegen dat het leed over de zonde, de smart, de schaamte en het treuren over het kwade voortvloeien uit het geloof in Christus. De vruchten zijn immers uit Hem Alle evangelische droefheid is een vrucht van het geloven.

De vierde list: de satan fluistert een zondaar in dat Christus niet gewillig is om hem zalig te maken.

Satan zegt dat Christus machtig is om te verlossen, maar zet een vraagteken achter Zijn gewilligheid. Hij tracht het zo voor te stellen dat de zondaar te lang of te gruwelijk heeft gezondigd.

Het middel hiertegen is te bedenken dat Christus gewillig was de grote reis van de hemel naar de aarde te maken om zondaren te zaligen. Dit bewijst dat Hij gewillig is om hen te zaligen. In Mattheüs 9:13 lezen wij ‘Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.’ Christus deed afstand van Zijn hemelse heerlijkheid wat een bewijs is van Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken. Hij deed dit immers om de zaligheid voor zondaren te verwerven. De zee van zonde, de zee van toorn, de zee van verdrukkingen, de zee van bloed, waar Christus doorheen ging opdat zondaren gezaligd zouden worden bewijst dat Hij gewillig is om zondaren te zaligen. Het uitzenden van predikers bewijst dat Hij gewillig is om zondaren te verlossen. De klachten van Christus over hen die niet gezaligd willen worden door Hem bewijzen ook Zijn bereidwilligheid tot het zaligen van zondaren. De vreugde en de blijdschap die Hij heeft in de bekering van zondaren zijn bewijzen van Zijn bereidwilligheid zondaren zalig te maken. We lezen op blz. 280 “God de Vader verheugde Zich in de terugkeer van de verloren zoon; Christus verheugt Zich als Hij de vrucht van de arbeid Zijner ziel ziet; de Geest verheugt Zich dat Hij weer een tempel heeft om in te wonen, en de engelen verheugen zich dat ze er weer een broeder bij hebben (Jes. 53:11).

De vijfde list: de satan houdt een zondaar meer bezig met de verborgen raad en besluiten van God dan met zijn plicht.

De satan zegt: maak u niet druk over het aannemen en omhelzen van Christus. Als u uitverkoren bent, zult u zalig worden. Zo niet, dan is alles wat u doet tevergeefs. De satan probeert het zover te krijgen dat een ziel gelooft dat hij niet uitverkoren is.

Het eerste middel tegen deze list is met ernst te overwegen dat geen engel, mens of duivel u kan zeggen of u uitverkoren bent of niet. De Heere heeft aan niemand bekendgemaakt wie uitverkoren zijn.

Het tweede middel is acht te geven op hetgeen waartoe u geroepen wordt. ‘De verborgen dingen zijn voor de HEERE, onze God, maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen’(Deut. 29:29). We lezen op blz. 281 “Uw werk, zondaar, is allereerst weder te keren naar de Heere en in hem te geloven. Uw werk is uzelf op Christus te werpen, aan Zijn voeten te gaan liggen, in zijn weg op Hem te wachten, en Hem niet met rust te laten, totdat Hij zal zeggen: Zondaar, Ik ben uw Deel, Ik ben uw Heil, en niets zal tussen Mijn en u scheiding maken”.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2003

Bewaar het pand | 8 Pagina's

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN -19

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2003

Bewaar het pand | 8 Pagina's