Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN- SLOT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN- SLOT

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zeven eigenschappen van valse leraars

De satan wil door middel van valse leraars de zielen misleiden en bedriegen teneinde die zielen naar de eeuwige ondergang te voeren. We lezen in Matth. 7:15 “Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar vanbinnen zijn zij grijpende wolven.” Arme zielen dienen van valse leraars weg te vluchten als van de hel zelf.

Valser leraren hebben de volgende eigenschappen:

1 Het zijn mensenbehagers die het oor strelen, zij zijn het hart niet ten voordeel. Zij spreken van zachte dingen. Valse leraars gelijken op onbekwame dokters die een pleister op de wond doen, maar deze niet genezen. Valse leraars doen hun uiterste best om de hel vol te maken. Zachte, gladde leraars vergiftigen de zielen.

2 Valse leraars smaden getrouwe leraars: zij werpen modder, hoon en smaad op hen. Zo vielen de valse profeten van Achab Micha aan.

3 Valse leraars spreken over raadslagen en visioenen die zij in hun eigen hart en hoofd uitbroeden. Maar de Heere heeft hen niet gezonden.

4 Valse leraars zien grote zaken van Wet en Evangelie over het hoofd, zij zijn daarentegen stipt in kleine dingen.

5 Valse leraars gebruiken schone woorden voor gevaarlijke zaken

6 Valse leraars streven er meer naar mensen tot hun mening over te halen dan om mensen in hun wandel te verbeteren.

Zij maken zich drukker om het hoofd dan om het hart van de mensen.

7 Valse leraars begeren meer de goederen van hoorders dan het goede voor hun hoorders.

Bovenstaande eigenschappen tekenen de valse leraars. Onderken hen en schuw hen.

Zes stellingen aangaande de Satan en zijn listen

1 Wees voorzichtig met al uw verzoekingen toe te schrijven aan de satan. We hebben een zondige natuur. Al was er geen duivel en al waren er geen goddelozen, die verdorven natuur laat zich gelden. Het is het zondige hart dat aan de satan toegeeft. Satan kan niet dwingen. De satan kan alleen de gouden beker aanbieden, hij heeft geen macht het gif dat erin zit te doen drinken.

2 De satan heeft een sterke hand in de meeste zonden. Satan verzocht Adam en Eva tot opstand. Porde David aan om het volk te tellen. Satan deed Ananias liegen. Satan tracht alle gelegenheden tot zondigen te baat te nemen.

3 Satan moet een dubbele toestemming hebben voordat hij iets tegen ons kan doen: van God en van ons. Troost voor Gods kinderen: satan kan niet beschadigen zonder toestemming van God. God stelt een grens: dit zien we bij Job: zijn leven moest gespaard worden.

Wij moeten luisteren naar de satan en hem gehoorzamen.

Petrus vroeg aan Ananias: waarom heeft de satan uw hart vervuld? Petrus vroeg niet aan de satan: waarom hebt u het hart van Ananias vervuld? Het is alsof Petrus zei dat de satan dit nooit had kunnen doen zonder de toestemming van Ananias. Het roepen tot God in de verzoeking is een teken dat de satan uw toestemming niet verkregen heeft.

4 Alleen geestelijke wapens zijn nuttig in de strijd tegen de satan. Bijzonder het zwaard des Geestes. De enige weg om staande te blijven is te roepen: Er staat geschreven.

Dit heeft Christus ook Zelf gedaan. Zo staat er geschreven dat een vrouw haar zuigeling kan vergeten, maar de Heere zal Zijn Kerk niet vergeten.

5 Satan draagt namen die zijn natuur aangeven: hij wordt Behemoth genoemd: dat ziet op zijn grote wreedheid en dierlijkheid. Satan is tegenstander. Een leeuw wordt hij genoemd omdat hij verscheurt, een slang vanwege listigheid.

De satan draagt de slechtste namen en heeft de slechtste natuur van alle geschapen wezens.

6 God zal satan onder de voeten der heiligen verpletteren. Christus heeft satan overwonnen. Dus de satan is een overwonnen vijand. De zekere en zoete overwinning zal rijkelijk alle moeiten vergoeden.

Vijf redenen waarom alles behandeld werd

1 Om het hart in ootmoedige, biddende en wakende gestalte te houden.

2 De satan is vol van boosheid, nijdigheid en vijandschap tegen de zielen der mensen. De satan zet alles op alles om de mensen net zo ellendig te maken als hij zelf is.

3 Satan heeft lange ervaring: daardoor is hij zeer listig geworden. Hij heeft zeer veel strikken, diepten en listen uitgevonden om de zielen der mensen te verwarren en ten val te brengen.

4 Het behandelde is voor de wereldlingen ten oordeel. Zij leggen roepstemmen naast zich neer en worden rechtvaardig aan de satan overgegeven

5 De kracht Gods wordt verheerlijkt door geschonken overwinningen op de satan.

Tien hulpmiddelen tegen Satans listen

Zoveel listen: verbaas u erover dat er nog mensen zalig worden daar de satan zoveel strikken en listen gebruikt. De hulpmiddelen tegen satans listen zijn:

1 Wie niet gevangen wil worden door de listen van de satan dient te handelen naar de regel van Gods Woord. Wie het Woord verwerpt wordt immers geleid door de satan. Wie het Woord bewaart wordt door de Heere bewaard Openbaring 3:10.

2 Bedroef en erger de Heilige Geest niet. De Heilige Geest is het best in staat de strikken van de satan aan te wijzen. De Heilige Geest geeft kracht om de strikken te ontwijken. De mens kan zichzelf niet beveiligen. Bedroef de Heilige Geest niet door zonden, weiger hartversterkingen en troost niet. Alleen de Heilige Geest maakt de mens te sterk om door de satan overwonnen te worden.

3 Neem toe in hemelse wijsheid. Wijsheid ziet de strikken van de satan en doet ze ontgaan. Wijsheid ziet hoe en waar de satan zijn strikken spant.

4 Biedt onmiddellijk weerstand tegen de eerste bewegingen van de satan. Redeneren en redetwisten is gevaarlijk. Wie met het aas van de satan wil spelen, zal spoedig aan de haak van de satan geslagen worden.

5 Zoek vervuld te worden met de Geest. De Geest geeft licht en kracht. Zonder vervulling met de Geest zal de satan te sterk en te listig zijn. “Luther zegt: een heilige gulzigheid is voorraad te vergaderen, flink te eten en te drinken, totdat we met de liefde en met de overvloed van de Geest vervuld worden. O, was er maar meer van zulk een heilige gulzigheid in de wereld.”(blz. 303).

6 Wees met ootmoed bekleed. Lage struiken hebben niet veel te lijden van windvlagen die bomen kunnen ontwortelen. De duivel heeft de minste macht over hem die het meest ootmoedig is. De ootmoed brengt door de verzoekingen heen. De Heere geeft de nederigen genade.

7 Waakt: De Bijbel roept er vaak toe op. Een slapende ziel is een verstrikte ziel. De satan werkt het sterktst op de verbeelding wanneer de ziel slaperig is. Waakt en bidt. De duivel is waakzaam, leert ervan. Houdt u dicht bij God en Zijn Woord. Het is nodig steeds op de wachttoren te staan. Een waakzame ziel is een ziel op een rots.

8 Onderhoud nauwe gemeenschap met God. Als David de gemeenschap met God niet onderhield viel hij.

9 Trek geen kracht en sterkte uit uzelf, maar uit Jezus Christus. Het gebed stijge op: geef mij nieuwe kracht. Vroegere genade geeft geen kracht, er moet opnieuw kracht geschonken worden. Zonder de Heere kan niets gedaan worden. Verwacht meer van Christus dan van uw geestelijke ervaringen.

10 Wees veel in gebed. Gebed is een beschutting voor de ziel, een offerande aan God en een gesel voor de duivel. Er is niets dat satans listen meer vruchteloos maakt dan het gebed. In de dagen van Hizkia werd op het gebed Jeruzalem verlost. Gods eer is ermee gemoeid Zijn kinderen bij te staan en uit te helpen.

Reden tot dankbaarheid.

Er is reden tot dankbaarheid voor hen die aan de strikken van de satan zijn ontkomen. Loof den HEERE mijn ziel en vergeet geen van Zijn weldaden. De Heere heeft niet als een prooi aan de satan overgegeven. Deed niet vallen in zijn strikken. Het grootste deel der mensen, ook der belijders zit gevangen in de strikken van de satan.

Dan is er reden tot dankbaarheid, want u bent niet beter dan hen. Bent u dankbaar als mensen u strikken spannen wat uw bezit en leven betreft en u wordt ervan verlost en zult u dan niet dankbaar zijn jegens God die uit strikken van de satan verlost?

Je kunt van de strikken der mensen verlost worden: zie Saul, en toch vast zitten in de strikken van de duivel.

Wie beleeft dat de Heere verlost van de strikken van de duivel heeft reden tot dankbaarheid.

Vermaning tot hemelsgezindheid

Augustinus wenste dat hij drie dingen mocht zien; de bloei van Rome, Paulus predikende en Christus zoals Hij met de mensen op aarde verkeerde. Een ander verbeterde deze laatste wens en zei: Ja, maar laat mij de Koning in Zijn schoonheid, en Christus in Zijn hemels Koninkrijk zien.

Verlang ernaar om in het hart van Christus te zijn. Verlang ernaar in het hemelse Kanaan te zijn.

Alle plaatsen zijn vol strikken: stad, land, winkel, binnenkamer, zee en land. Een vrouw kan tot een strik zijn zoals bij Simson, kinderen kunnen een strik zijn zoals de zonen van Eli, een meesteres kan een strik zijn zoals de vrouw van Potifar voor Jozef.

Bekers, kleding, huizen, tuinen ja al uw ontspanningen kunnen tot strikken zijn.

Er valt te denken aan het verlangen naar de huwelijksdag, het verlangen van een gevangene naar vrijlating, van een reiziger naar de herberg, van een zeeman naar de haven.

Zal Gods kind dan niet verlangen bij Christus te zijn? Overal worden heiligen omringd door strikken.

Zolang u niet in de hemel bent is uw troost niet volkomen.

Satan blijft u hier belagen. “Hij werkt met onvermoeide kracht en zal u nooit rust geven, totdat gij opgenomen zijt in de eeuwige rust, in het hart van Christus.”(blz. 312).

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2003

Bewaar het pand | 12 Pagina's

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN- SLOT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2003

Bewaar het pand | 12 Pagina's