Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET ZESDE GEBOD (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET ZESDE GEBOD (2)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet wederrechtelijk doden

De Heere vraagt respect en eerbied voor het menselijk leven. Dit gaat verder en reikt dieper dan het respect en de eerbied die ook een humanist voor het menselijk leven kan hebben. Het dient bedacht te worden dat de mens naar Gods beeld is geschapen. De Heere heeft Zijn adem in de neusgaten van Adam geblazen: ‘Alzo werd de mens tot een levende ziel.’ Wie zich aan het leven van een mens vergrijpt, zal verantwoording af moeten leggen aan de God van leven en dood. Maar het verbod om een ander te doden is geen absoluut verbod. Het zesde gebod mag niet pacifistisch uitgelegd worden en betekent ook niet dat de overheid het zwaard niet heeft te dragen. Het woord dat in het zesde gebod wordt gebruikt verbiedt alle doodslaan dat tegen Gods recht ingaat. Er zijn geleerden die er in verband met bovenstaande betekenis voor pleiten het zesde gebod aldus te vertalen: ‘Gij zult niet wederrechtelijk doden.’ Er is dus ook een doden dat niet tegen Gods recht ingaat, maar dat spoort met Gods recht. Het sterven van een mens is ook anders dan het sterven van een dier. De mens gaat immers naar zijn eeuwig huis. Hij leeft eeuwig voort. Wie sterft op de brede weg is voor eeuwig verloren. Zijn wij in de beleving eeuwigheidsmensen geworden? Dan gaan we de waarde en de ernst van het leven zien. In onze tijd lijkt het er soms op dat de dierenbescherming meer aandacht krijgt dan de Vereniging tot Bescherming van het Ongeboren Kind.

Onderscheidingen

In het strafrecht is sprake van moord als er gedood wordt met voorbedachten rade. Doden met voorbedachten rade betekent dat er een plan wordt gesmeed dat vervolgens wordt uitgevoerd. Doodslag is moord zonder dat er van tevoren een plan werd gemaakt die ander te doden. Dit kan gebeuren in drift of in een vlaag van verstandsverbijstering. Er kan ook sprake zijn van dood door schuld. Iemand die niet goed oplet in het verkeer en daardoor een aanrijding veroorzaakt waarbij een ander omkomt, maakt zich hieraan schuldig. Er valt ook te denken aan een arts die een fout maakt. Het kan ook gebeuren dat een arts weigert om naar een zieke te komen. Dat kan iemand het leven kosten. Soms is er helemaal geen schuld. Bijvoorbeeld als iemand tijdens het autorijden een hartinfarct krijgt en daardoor een dodelijk ongeval plaatsvindt. Niet alleen ons strafrecht kent onderscheidingen. De Bijbel kent dit ook. Iemand die rond zijn dakterras geen hek aanbracht laadde bloedschuld op zich. Een boer die wist dat zijn stier gevaarlijk was en geen afdoende maatregelen nam was schuldig als daardoor iemand werd gedood. Een praktische les voor ons is dat werkgevers verantwoordelijk zijn als zij werknemers blootstellen aan gevaren. Wie ’s nachts iemand betrapte bij diefstal en de dief kreeg rake klappen waardoor hij stierf, dan was het geen bloedschuld. Er waren zes vrijsteden in Israel waar de onmoedwillige doodslager veilig was tegen de bloed wreker. Tot aan de dood van de hogepriester moest zo’n doodslager in de vrijstad blijven, daarna was hij vrij.

Het zwaard van de overheid

Al direct na de zondeval wordt duidelijk dat de mens geneigd is God en de naaste te haten. De eerste moord op aarde was een broedermoord: Kaïn sloeg Abel dood. Dit is het begin van vele moorden. Zo laat bijvoorbeeld Achab Naboth vermoorden om zijn wijngaard in bezit te krijgen. Wat het Nieuwe Testament betreft valt bijvoorbeeld te denken aan de kindermoord te Bethlehem. Hitler heeft in de Tweede Wereldoorlog gepoogd heel het Joodse volk uit te roeien. Zes miljoen Joden werden omgebracht. Vele miljoenen mensen zijn omgebracht in de 20e eeuw. In de Sovjetunie 20.000.000 doden en in China 65.000.000 doden.

Ook worden er elk jaar veel abortussen verricht. Omdat de mens geneigd is tot doodslag heeft de Heere aan de overheid als Zijn dienares een zwaard gegeven. We lezen dat in Romeinen 13:4 ‘Want zij is Gods dienares, u ten goede. Maar indien gij kwaad doet, zo vrees; want zij draagt het zwaard niet tevergeefs; want zij is Gods dienares, een wreekster tot straf dengene die kwaad doet.’ De overheid dient het zwaard te hanteren tot bescherming van de goeden en tot bestraffing van de kwaden. Een prediker als Smijtegelt veroordeelt in zijn catechismusprediking het nodeloos opofferen van manschappen in een oorlog, het toelaten van duelleren en het komen op plaatsen waar het gevaar groter is dan elders. Genesis 9:6 is altijd en overal geldig: ‘Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door de mens vergoten worden; want God heeft de mens naar Zijn beeld gemaakt.’ In de Bijbel wordt wel duidelijk gesteld dat de schuld van de moordenaar moet vaststaan.

Er moesten altijd minstens twee getuigen zijn.

De doodstraf

In 1870 is de doodstraf in Nederland afgeschaft. In de tweede helft van de achttiende eeuw rees er verzet tegen de doodstraf. Na de Tweede Wereldoorlog werd de doodstraf weer ingevoerd vanuit het noodrecht en zo alleen voor het berechten van oorlogsmisdadigers. Toen zijn er 41 doodvonnissen uitgevoerd. Hoe te denken over de doodstraf? De rechters zijn niet geroepen barmhartigheid te oefenen, zij moeten recht spreken. Gods Woord geeft in bepaalde gevallen het recht en bevat zelfs de plicht om de doodstraf toe te passen. Hierbij wordt terecht een beroep gedaan op Genesis 9:6 en Romeinen 13:1-7, met name het vierde vers. We lezen op blz. 53 een opmerking die het overdenken waard is: “De doodstraf op het schenden van de sabbat, echtbreuk en homoseksualiteit heeft duidelijk een plaats binnen de context van Gods wetgeving aan Zijn verbondsvolk. In Israel was er ook een directe relatie tussen het burgerlijke en het geestelijke, wat ook bleek uit de samenstelling van de rechtbanken. Deze wetten zou ik niet durven doortrekken naar ons geseculariseerde Nederland. Ik ben ook niet voor de doodstraf, maar ik ben tegen de afschaffing van de doodstraf. De doodstraf op doodslag heeft God echter uitgesproken tegen Noach na de zondvloed. Deze wil van God raakt duidelijk heel de wereldbevolking.” De Zaligmaker erkent dat aan Pilatus de macht is gegeven de doodstraf toe te passen. Paulus belijdt dat hij zich niet tegen de doodstraf zou verzetten als hij iets gedaan zou hebben dat de doodstraf verdiende (Hand. 25:11). De huidige opvattingen zijn inconsequent. Men is tegen de doodstraf, maar abortus en euthanasie vinden wel plaats. Doodstraf betekent niet zozeer voldoening van het wraakgevoel, maar een luisteren naar het gebod van de absolute Eigenaar van alle leven. Soms wordt tegengeworpen dat men met de doodstraf de genadetijd afsnijdt. Is dat wel waar? Als iemand denkt dat hij nog jaren heeft te leven, maakt hij soms helemaal geen ernst met het ene nodige. Juist onder druk van de korte tijd die nog rest tot de terechtstelling kan het ene nodige des te zwaarder wegen. Bovendien heeft geen mens te beslissen over de genadetijd, maar wel het gebod van God. Het doden van mensen kan werkelijkheid zijn bij het optreden van politie of militie om rellen de kop in te drukken. Niet in alle gevallen is een oorlog geoorloofd. De motieven om een oorlog te beginnen dienen eerlijk gewogen te worden. We besluiten met een citaat dat we tegenkomen op blz. 61 “Een misdadiger of een vijand neerschieten die aanvalt of andere levens bedreigt, is daarentegen geen moord. Dit betekent dat het altijd blijft gaan om een verantwoord handelen. ‘Befehl ist Befehl’ gaat nimmer op. Dit hoofdstuk wil ik beëindigen met de opmerking, dat het hier gaat om de verschrikking van een diep gevallen wereld In het paradijs waren wapens onbekende grootheden en op de nieuwe aarde zullen ze niet meer gevonden worden. Daar zijn ook geen politieagenten en militairen meer nodig. Daar zal volkomen vrede gevonden worden door allen die hebben leren buigen voor Gods gerechtigheid en in die weg voor de Vredevorst Jezus Christus en Hem als hun Heil hebben leren erkennen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's

HET ZESDE GEBOD (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's