Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENRUBRIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENRUBRIEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vervolg Vragenrubriek over de Antichrist

De vorige keer hebben we al iets geschreven over de antichrist. Graag gaan we nog wat verder op de vraag in. Voorzichtigheid blijft geboden. Het is zaak in ons spreken over de antichrist dicht bij Gods Woord te blijven.

Uit het moeilijke boek Daniël kunnen we ook opmaken hoe de opkomst, de macht en de val van de antichrist zal zijn. Dat beschrijft hij in het tweede deel van zijn profetie. Zie Dan. 8:23 ev. Daniël ziet wereldrijken komen en gaan. Na de val van Griekenland (Alexander de Grote) werd het land Palestina deel van het Seleucidische rijk en onderging het jodendom griekse, wereldse invloeden. Jeruzalem ging in die tijd gebukt onder verdeeldheid en partijzucht. De beruchte en wrede heerser Antiochus Epifanes zag zijn kans schoon en voerde allerlei nieuwigheden in. Er kwam in Jeruzalem een sportschool, een gymnasium, waar men naakt sportte, tot weerzin van de joden; het morgen - en avondoffer werd van lieverlee verboden; het varkensvlees kwam verplicht op het menu te staan en de besnijdenis werd verboden. Op den duur werd de tempel dichtgespijkerd en werden zij die vasthielden aan het oude geloof vervolgd. Antiochus stelde inspecteurs aan, die letten op de naleving van de nieuwe normen en waarden.

Tijdens een veldtocht stierf Antiochus, onverwachts, aan een hartstilstand. Zijn dagen braken abrupt af, werden verkort, afgesneden. Voor Jeruzalem betekende dit een verlossing.

Dan. 8 zegt: Aan het einde der heerschappij der grieken, als de afvallige joden de maat vol gemaakt zullen hebben, zal er een koning opstaan, bars en sluw; zijn kracht zal groot zijn, maar hij heerst door sluwheid, met een slimme strategie. Deze profetie werd duidelijk vervuld. In de tijd en gevolgen van het optreden van de genoemde Antiochus zien we een duidelijk beeld van de antichrist.

De antichrist wacht zijn tijd af. Als de verwereldlijking toeneemt, en de verdeeldheid binnen de kerk het grootst is, als vele kerkmensen in slaap gevallen zullen zijn vanwege het materieel zo goede leven, dan, dan slaat de antichrist toe en zal een haastig verderf over kerk en wereld komen. Kunnen we geen duidelijke lijnen trekken naar de dag van vandaag? Beperken we ons tot ons eigen land. Kerken worden gesloopt, de kerkverlating neemt toe, de wereld is de kerk binnengedrongen, de verdeeldheid stijgt ten top, de geboden des Heeren worden massaal overtreden en nieuwe normen en waarden worden hoog in het vaandel gedragen, zoals het zelfbeschikkingsrecht van de mens, vrijheid van meningsuiting, al overschrijdt dat de fatsoensnormen, de legalisatie van abortus en euthanasie, het gelijkheidsbeginsel, de propaganda van het homohuwelijk, de toenemende sexindustrie. Geweld en verdeeldheid nemen toe. De zonde moet getolereerd worden, de heilige God mag met een ezel worden vergeleken. Enzovoort.

En wat is er binnen de kerken niet gaande? De kerk heeft de deur opengezet voor de vele uitvindingen van de duivel. De leugenleer wordt getolereerd, de verdorvenheid van de mens verzwegen, de noodzaak van wedergeboorte en bekering ontkend. De antichrist kan als een oprichter van een nieuw systeem, de uitvinder van een nieuwe wereldorde gezien worden. Maar dan wel als een verwoester van alles wat naar Gods Woord is tegelijkertijd. Met andere woorden: hij bouwt zijn rijk op de puinhopen, die hij eerst aanricht.

Maar hij vergeet dat Gods kerk fundamenten heeft. De poorten der hel zullen Gods gemeente nooit overweldigen. Waarom niet? Omdat de kerk zo sterk is in zichzelf? Neen, omdat Christus de anti-satan, de anti-duivel is, de grote Tegenstander van de verderfelijke leugenaar.

Zijn macht is zo groot, dat Hij de antichrist zal verslaan als hij op het toppunt van zijn macht is gekomen! Als Sion vreest dat het nooit meer goed zal komen, moet niet vergeten worden wat Christus heeft gezegd: als deze dingen geschieden, hef dan uw hoofden omhoog en weet dat uw verlossing nabij is!

Hoe nodig is het dat we van koning veranderen en dat de dienst aan de vorst der duisternis wordt opgezegd. Dan krijgen we satan ook als onze tegenstander. Maar Christus wordt onze Koning en Beschermer. Hij bewaart Zijn Kerk, ook in de hete ure der verdrukking. Hij zal hen nimmer om doen komen, in dure tijd of hongersnood.

Paulus spreekt in 2 Thess. 2 duidelijk over de antichrist. Lees dit hoofdstuk voor uzelf maar na. Daar schrijft de apostel, dat men niet haastig bewogen, ontroerd en verschrikt moest zijn in het denken, door een profetie, een woord of brief, alsof de dag der wederkomst al zeer nabij zou zijn. Vers 3: dat niemand u misleide, op wat voor manier dan ook, want de wederkomst is er niet, voordat eerst de mens der zonde tot openbaring komt, de zoon des verderfs, de dag van de grote afval! Die afval dan veroorzaakt door de antichrist, hier voorgesteld als zoon des verderfs, zoals Judas! Uit onze eigen gelederen komt hij voort; hij laat zich door de duivel misbruiken. Vers 4: Hij stelt zich tegen, hij verzet zich boven God en het goddelijke, de instellingen van God. Hij zal in de tempel Gods zitten. Figuurlijk: Hij zal zich goddelijke eer aanmatigen. De duivel heeft altijd al als God willen zijn. Dat werd zijn val en wordt zijn val! Daar waar de Heere werkt, daar werkt hij, verwoestend! Verzen 6 en 7 spreken van de zogenaamde weerhouder. De weerhouder is degene door wie de antichrist zich nog niet ten volle kan openbaren. Er zijn verschillende opvattingen over wie de weerhouder is: men denkt bijvoorbeeld aan de staat, die met zijn wetten en regels de normloosheid van de antichrist nog tegengaat, bewust of onbewust. Een tweede denkt aan de verkondiging van het evangelie met zijn zegenrijke invloed, de inwerking van Gods Woord op de samenleving. Misschien zijn het Gods heir - scharen wel onder leiding van de aartsengel Michaël, die de geestelijke boosheden in de lucht nog in toom houden. Als de weerhouder door God, Die het gans heelal regeert, dan weggenomen wordt, en de antichrist zich kan opdringen, is er natuurlijk sprake van een Godsoordeel. De duivel wordt losgelaten. Wat de wereld hebben wil, zal zij krijgen. En dat houdt wezenlijk in: de dood. Maar vers 8 zegt dat de antichrist zal verdoemd worden door de Geest Zijns monds, door het oordelend spreken van de Heere. Hij, die in krachten en tekenen en wonderen zich tegen God verhief, zal zeker vergaan. Letten we ook op vers 10. De duivel is de grote verleider, maar wie zich laat verleiden, valt ook onder het oordeel. Het is een vrijwillige keus, die niet ongestraft kan blijven. Vers 11: als de leugengeest geloofd wordt, zien we daarin Gods rechtvaardig oordeel. Want het geloven van de leugen heeft men toch zelf verkozen boven de liefde der waarheid? Zie vers 10. De liefde der waarheid niet aannemen, betekent: Men heeft de waarheid (Christus Zelf als de Waarheid), welke hen in liefde was aangeboden in de prediking, niet aangenomen. Een mens heeft gekozen en kiest! Vers 12 onderstreept dit nog.

Maar graag eindig ik zoals de vorige keer, namelijk dat we in het heden der genade toch zouden vluchten tot de God aller genade! We zijn zwak en laten ons krachtens onze dwaasheid gemakkelijk verleiden. Van nature leeft de antichrist in mijn hart! Dat ontdekte Paulus, toen de Heere tot hem sprak: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt! Bij alle discussie over de antichrist, met name over de vraag wie we onder de antichrist hebben te verstaan, Rome, de Islam, zouden we vergeten dat we zelf van nature anti Christus en anti God zijn. Dat we dat maar mochten ontdekken. Dan wordt het ons tot schuld en krijgen we Gods genade nodig. En dat is het grote: voor de duivel zelf is er geen genade (hij begeert het trouwens niet), maar voor een mens die hem toeviel en nu voor de Heere mag vallen, wel! Om Christus’wil!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's

VRAGENRUBRIEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's