Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENRUBRIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENRUBRIEK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag over Jethro.

Er is een vraag naar de juiste naam van Mozes’ schoonvader en naar een verklaring van Numeri 10:29 ev. Graag ga ik daar in dit artikel op in. Er liggen nog een aantal vragen op antwoord te wachten, maar nieuwe vragen blijven welkom!

Als Mozes op zijn vlucht voor Faraö in Midian terecht komt, maakt hij al spoedig kennis met een priester aldaar. De naam van deze priester is Rehuël. Die naam betekent vriend van God. Of hij de enige, ware God diende is niet bekend. Hij heeft in ieder geval wel de God van Israel leren kennen en ook geprezen, zoals we zullen zien. Deze Rehuël wordt Mozes’ schoonvader door zijn huwelijk metZippora.

Zie hiervoor Exodus 2.

Het is merkwaardig dat deze man in Exodus 3 opeens Jethro wordt genoemd. Dat het om dezelfde persoon gaat is zeker. Omdat Jethro zoiets als voortreffelijk betekent, wij zouden zeggen: hoogheid, mogen we ervan uitgaan dat Jethro een titel is. Rehuël, de schoonvader van Mozes is dus een aanzienlijk man, een vorst, die verstand heeft van leiding geven. Dat komt later duidelijk uit, als Jethro zijn schoonzoon Mozes opzoekt in de woestijn, kort na de wonderlijke uittocht uit het land Egypte. Als Rehuël zijn schoonzoon eens een dag gadeslaat in zijn drukke werkzaamheden, treedt hij op als een wijs raadsman, die met zijn waardevolle adviezen Mozes een grote dienst bewijst. U vindt deze geschiedenis in Exodus 18. Bij aankomst van zijn schoonvader vertelt Mozes hem over de grote wonderen die ze hebben meegemaakt. Hij verzwijgt de ondervonden moeilijkheden niet, maar zegt er wel bij dat de Heere hen uit alle ellendigheden heeft verlost.

Wat is het goed om in de onderlinge gesprekken te spreken over de woorden en de wonderen van God. Onze gesprekken kunnen zo oppervlakkig en werelds zijn. En gaan onze gesprekken ook niet dikwijls over wie wij zijn en wat wij gedaan hebben? Jethro verheugt zich in hetgeen hij van Mozes hoort. Hij gaat de God van Israel prijzen en erkennen als de Allerhoogste. Misschien was dit voor hem tot dan nog een vraag en breekt bij hem nu het ware geloof in de enige, eeuwig levende God door! Wie zal het zeggen. Jethro gaat zelfs Gode een dankoffer brengen! Het wordt een blijde dankdag, waarop men in de Heere mag eindigen.

Mozes’ schoonvader is niet met het volk verder getrokken. Zijn taak lag in Midian. Hij had er een taak bij gekregen, namelijk om in Midian onder zijn eigen volk van Gods grote daden te spreken. Onze vraagsteller zit een beetje met Numeri 10:29 omdat hij meent dat het daar opnieuw over Jethro gaat. Maar als we goed lezen zien we dat het daar over een zoon van Jethro gaat, namelijk Hobab, een zwager van Mozes. Mozes vraagt aan zijn zwager of hij niet met het volk mee wil trekken naar het beloofde land. Hij is wellicht met vader Rehuël meegekomen om het volk in de woestijn te bezoeken, maar niet gelijk mee teruggegaan. Hoe het ook zij, want zo belangrijk is het niet, lijkt het er op dat hij op aandringen van Mozes inderdaad met het volk verder wil trekken, het beloofde land tegemoet. De vraag is ook, wat Mozes bedoelt als hij er op aandringt om mee te gaan, en tegen zijn zwager Hobab zegt: zo zult gij ons tot ogen zijn! Mozes ziet in zijn zwager met diens kennis van de omgeving een goede gids, die het volk in zijn tocht tot grote hulp kan zijn.

Een vraag die niet gesteld is, maar die ik zelf dan maar even stel is: was het goed van Mozes om Hobab tot gids aan te stellen? Hij had immers de Heere Zelf als Leidsman? Leidde de Heere Zijn volk niet door middel van de wolk- en vuurkolom?

Ik geloof niet dat we Mozes hierin hard moeten vallen, alsof dit een blijk van ongeloof zou zijn en een steunen op mensen in plaats van een steunen op God. Natuurlijk was de Heere Zelf de opperste Leidsman. Maar Mozes mocht daarbij toch ook gebruik maken van de ervaring, kennis en kunde van een mens? Paulus mocht in die vliegende storm op zee ook op God vertrouwen dat Hij hem en allen veilig aan land zou brengen. Maar toch zegt hij bij een ontvluchtingspoging van de bemanning: “als deze niet in het schip blijven, gij kunt niet behouden worden”. Gods leiding komt uit in het verstrekken van allerlei middelen en instrumenten. Niet om op die middelen alleen te vertrouwen, maar om ze in biddend opzien tot de Heere te gebruiken.

Welnu, ik hoop dat de vragensteller tevreden is, dan ben ik het ook.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 mei 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's

VRAGENRUBRIEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 mei 2005

Bewaar het pand | 12 Pagina's