Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZALIGSPREKINGEN (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZALIGSPREKINGEN (4)

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden. Matth. 5:6

Honger en dorst

Zij die arm van geest zijn, die treuren, en zachtmoedig zijn hongeren en dorsten ook naar de gerechtigheid. Zij zullen verzadigd worden: de Heere zal hun geestelijke nood lenigen. In bovenstaande zaligspreking staat het begrip “gerechtigheid” centraal. Als een mens geen eten of drinken heeft, zal hij sterven. Het gaat over hongeren en dorsten niet slechts naar een klein gedeelte van de gerechtigheid, maar naar alle gerechtigheid die er maar bestaat. Het is een diep, geestelijk verlangen om recht voor God te staan en verlost te worden van de zonde. Er wordt naar gerechtigheid gedorst zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen. Het missen van de tegenwoordigheid van God staat gelijk met het sterven van de hongerdood. Honger is een teken van leven. Een zuigeling kent verlangen naar de moedermelk. Zo hebben wedergeborenen honger naar het Woord van God. Honger is een teken van gezondheid. Hoe vaak vraagt een arts niet aan zijn patiënt: hoe is het met uw eetlust gesteld? Gebrek aan eetlust kan duiden op een ernstige ziekte. Zo is het geestelijk ook. Wie geestelijk geen eetlust heeft, is op zijn minst ernstig ziek. Thomas Guthrie schreef: “Als je erachter komt dat je meer houdt van een andere activiteit dan bidden, een ander boek dan de Bijbel, een ander huis dan het huis van God, een andere tafel dan de tafel des Heeren, een andere persoon dan Jezus, of een ander genoegen dan de hoop op de hemel: sla alarm!” Teruglopend kerkbezoek, met name in de tweede dienst, duidt op een gebrek aan honger en dorst. We lezen op blz. 192: ““Nog nooit hebben we zoveel Bijbels, bijbelvertalingen en bijbelverklaringen gehad, en toch lijkt er maar zo verschrikkelijk weinig honger en dorst naar God te zijn.

Gerechtigheid

Gerechtigheid en heil worden in de Bijbel nauw met elkaar verbonden. Zo staat er bijvoorbeeld in Jesaja 46:13 “Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israel mijn heerlijkheid.” De zaligspreking zou dan ook als volgt kunnen worden weergegeven: “Zalig zijn die hongeren en dorsten naar Mijn heil; want zij zullen verzadigd worden.” Ook rechtvaardigmaking is nauw verbonden met gerechtigheid. Gods kinderen worden door het geloof gerechtvaardigd, zonder de werken der wet. Zo alleen komen schuldige, verloren en hulpeloze zondaren in een rechte verhouding met God. Rechtvaardigheid is een eigenschap van God. Iemand heeft dit als volgt omschreven: “Rechtvaardigheid omgeeft God in alles wat Hij doet, want dat is wat Hij is.” De mens is van nature onrechtvaardig. De gevallen mens is slecht, verdorven, zondig, ellendig en goddeloos, onrechtvaardig tot in het diepst van zijn wezen, door en door. Daarom alleen al ligt ieder mens onder de rechtvaardige toorn van God. De gevallen mens is een overtreder van al Gods geboden. God eist volmaakte gehoorzaamheid aan al Zijn geboden. In Galaten 3:10 staat duidelijk: vervloekt is een eigelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. Door de goede werken kan nooit iemand gerechtvaardigd worden. Het staat in Jesaja 64:6 dat al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed zijn.

De Plaatsvervanger

Christus heeft de plaats van Zijn Kerk ingenomen. Plaatsvervangend is Hij volkomen gehoorzaam geweest aan al de geboden van Gods Wet, Hij heeft al die geboden volmaakt onderhouden. Hij is nooit ongehoorzaam geweest. We noemen dat de dadelijke gehoorzaamheid van Christus. Ook heeft Christus in plaats van Zijn Kerk de straf op de overtreding van de wet van God gedragen. We noemen dat Zijn lijdelijke gehoorzaamheid. In Zijn rechtvaardige leven en plaatsvervangend sterven heeft Christus aan beide eisen van de wet van God voldaan. Die wet eist immers absolute gehoorzaamheid aan de geboden en de doodstraf wegens ongehoorzaamheid. Zo is er rechtvaardigheid voor Gods Kerk verworven. Gods kind wordt niet alleen gespaard voor de straf op de zonde, maar mag ook weer delen in gemeenschap met zijn Schepper. De schuld van Gods kind wordt helemaal kwijtgescholden en de volmaakte rechtvaardigheid van Christus wordt toegerekend.

Verzadiging

Hongerenden en dorstenden zullen verzadigd worden. Christus heeft het uitgesproken in Johannes 7: 37 en 38 “Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stromen des levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.” Bij de profeet Jesaja komen we dezelfde rijke gedachte tegen: “O alle gij dorstigen! Komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!” Behoeftige zielen worden verzadigd. Schuldige zondaren die tot Christus komen worden verzadigd met alle volheid van de rechtvaardigheid die er is in Gods zondeloze Zoon. Maria heeft er in haar lofzang (Lukas 1:35) ook van gezongen: “Hongerigen heeft hij met goederen vervuld; en rijken heeft Hij ledig weggezonden.” Thomas Watson schrijft heel treffend: “God houdt open huis voor hongerige zondaren.” Als een lege uitgehongerde zondaar bij God pleit, zal God hem verzadigen met het goede.

Heiligmaking

Rechtvaardiging en heiligmaking zijn nauw met elkaar verbonden. Er kan geen rechtvaardiging zijn zonder heiligmaking. Er wordt in dit opzicht wel gesproken over een Siamese tweeling. Het zaligmakende werk in het hart van een mens is verbonden met het heiligmakende werk in zijn leven. Christus verlost niet alleen van de schuld en de straf van de zonde maar ook van de macht van de zonde. Gods wet heeft dus niet afgedaan in het leven van Gods kinderen. Ook is er geen sprake van zogenaamde ‘goedkope genade’. Wie Christus als Zaligmaker mag kennen zal zich ook gewillig aan Hem onderwerpen, wat blijkt uit een allesomvattende levensverandering. De bekende Spurgeon schrijft hierover: ‘Als iemand niet anders leeft dan voor zijn bekering, zowel thuis als daarbuiten, moet hij berouw hebben over dit berouw en is zijn bekering slechts schijn.” De Heere schrijft immers Zijn wet in het hart. Dan is gehoorzaamheid aan Gods geboden geen slaafse plicht, maar een grote vreugde. Gods kinderen hebben een nieuwe natuur die geschapen is naar God in ware rechtvaardigheid en heiligheid, Efeze 4:24. We zien dit bij Paulus. Voor zijn bekering deed hij er alles aan om de gemeente van Christus te vervolgen, na zijn bekering begeerde hij in alles te leven naar de wil van Christus. De heiligheid van de farizeeën was verkeerd: ze was oppervlakkig, selectief en op zichzelf gericht. Uiterlijk waren zij precies, maar het hart deugde niet. Wat de tienden betreft waren ze heel nauwgezet, maar ze lieten het oordeel, de barmhartigheid en het geloof na. Ze wilden van de mensen gezien worden. God vraagt echter oprechte rechtvaardigheid of heiligheid, met het ganse hart en met het oog op de eer van God. Dit brengt met zich mee het verlangen naar reiniging en het weerstaan van de duivel. Mag er verlangen zijn naar een rein en zuiver hart? McCheyne bad: “Heere, maak mij zo heilig als een verloste zondaar maar kan zijn.” Mag dit uw gebed ook zijn? Zo’n gebed is teken van honger en dorst naar gerechtigheid.

Heerlijke toekomst

Op deze aarde wordt de volmaaktheid niet bereikt. Gods kind kent wel het verlangen om steeds meer als Christus te worden in woorden, gedachten en daden. De honger en dorst naar de gerechtigheid blijft in dit leven dus bestaan. In de eeuwigheid zal die honger en dorst er niet meer zijn. In deze onrechtvaardige wereld ondervindt de christen vervolging. Eenmaal zal de wereld volmaakt zuiver zijn en zullen al Gods kinderen volmaakt heilig zijn. Wat een heerlijk vooruitzicht. Er zal geen lichamelijke honger en dorst meer zijn. Maar er zal ook geen dorst meer zijn naar gerechtigheid. Gods kind zal geen enkel gebrek meer hebben. Dan hoeft Gods kind zich nooit meer te bekeren van een zonde die hem belaagt, dan hoeft hij nooit meer te treuren over een kleine misstap. Dan zal het geweten nooit meer verwond worden. In het Oude testament wordt dit verwoord: ‘‘Ik zal verzadigd worden met uw beeld, als Ik zal opwaken.’ (Psalm 17:15). Dan is de belofte volmaakt vervuld: “Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.”

Beleving

Gods kind kent verwondering over het feit dat er eenmaal geen honger en dorst meer zal zijn. Dat is immers alleen mogelijk vanuit het volbrachte werk van Christus Die het heeft uitgeroepen: “Mij dorst.” De gevallen mens hongert en dorst naar de dingen van deze wereld. Hij jaagt rusteloos de zonde na. Hij jaagt naar eigen eer en roem, ook in het kerkelijke en ambtelijke leven. De zondaar hongert en dorst naar de ongerechtigheid. Wijlen ds. F. Lengkeek schrijft wat het hongeren en dorsten betreft over de begeerte tot verzekerdheid des geloofs. We lezen op blz. 69: “Gelijk het gewone natuurlijke leven in zijn ontwikkeling staat naar ontwikkeling, behoefte heeft om te weten, waar het aan toe is, zo is het ook met het geestelijk leven. Ook dit jaagt ernaar, om te weten, wat het van zichzelf denken kan en mag. Zo de drang daartoe gemist wordt, is dit een veeg teken! In elk geval geen teken van gezond geestelijk leven! De geborene in het koninkrijk Gods wordt vermaand op te wassen in de kennis en in de genade van de Heere Jezus Christus (2 Petrus 3:18); zijn roeping en verkiezing vast te maken ( 2 Petrus 1; 10).” In dit leven zijn er soms ogenblikken van verzadiging. Vroeger werd dit wel zo uitgedrukt: ‘Zalige uurtjes van korte duurtjes.’ We lezen op blz. 77 in het boekje van Lengkeek: “Van kracht tot kracht gaat, volgens de Psalmist, het volk des Heeren op naar Sion, dat is van rustplaats tot rustplaats, van verkwikking en verzadiging tot verkwikking en verzadiging! Maar tussen kracht en kracht ligt de moeizame tocht door de levenswoestijn, en daar spiedt de verzoeking, daar gluurt de vijand!” De volle verzadiging komt pas na dit leven. Een Mara of een Elim is het beloofde land nog niet. In de eeuwigheid zullen Gods kinderen de Heere dienen dag en nacht in Zijn tempel. We besluiten met enkele leerzame zinnen die we aantreffen op blz. 79 van het boekje van Lengkeek: “Er zijn er, die zich de zaligheid voorstellen, als bestond zij maar in ontvangen en nog eens ontvangen, en zeker, het hemelleven zal een eeuwig ontvangen zijn, maar de aard der liefde is offeren, en nog eens offeren, zich geven uit liefde. In dat geven zal de verzadiging zijn, en als de dichter van Psalm 17 zegt: Maar (blij vooruitzicht, dat mij streelt!)

Ik zal, ontwaakt, Uw lof ontvouwen, U in gerechtigheid aanschouwen, Verzadigd met Uw Godd’lijk beeld, Dan hebben wij aan meer te denken, dan aan het aanschouwen van de heerlijkheid des Heeren en het delen in Zijn liefde en gemeenschap, dan leggen wij de nadruk op de laatste regel: Verzadigd met Uw Godd’lijk beeld, en wij zien de gezaligden weer in en met het volle beeld Gods, in kennis, gerechtigheid en heiigheid! Wat weelde ligt er in die verzadiging! Zalig - de hongerenden en dorstenden!”

N.a.v. John Blanchard, Zalig zijn zij, De zaligsprekingen voor vandaag, gebonden, 360 blz.,22,50, Uitgeverij De Banier, Utrecht, ISBN 90-336-0578-3.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's

ZALIGSPREKINGEN (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's