Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZALIGSPREKINGEN 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZALIGSPREKINGEN 8

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk de hemelen. Zalig zijt gij, als u de mensen smaden en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn. Matth. 5:70-72.

Vervolging

In deze zaligspreking wordt geen kenmerk van Gods kinderen genoemd zoals in de voorgaande zaligsprekingen. In deze zaligspreking gaat het erom dat mensen die de kenmerken van Gods kinderen vertonen op verzet en tegenstand zullen stuiten. Gods kinderen hebben veel moeilijkheden op aarde te verwachten. Satan zal hen op alle mogelijke manieren aanvallen.

Ook deze laatste zaligspreking zal verwondering gewekt hebben in de oren van de hoorders. Zowel bij Joden als bij heidenen was de overtuiging dat lijden en vervolging een teken was dat de persoon lag onder de toorn van God. Toen Paulus na de schipbreuk door een adder gebeten werd dachten de heidenen dat hij een doodslager was. Wat de blindgeborene betreft dachten de Joden precies zo: hij of zijn ouders zouden gezondigd hebben. Ook dachten de Joden dat de Messias bevrijding zou brengen in plaats van onderdrukking. Jezus tekent een heel ander beeld in deze zaligspreking. Zijn volgelingen zouden vervolgd worden.

Geschiedenis

In het begin van de Bijbel zien we dit al. Kaïn doodde zijn broer Abel. De Heere Jezus spreekt over het bloed dat vergoten is vanaf Abel tot Zacharia. De zaligspreking spreekt met name over de profeten die vervolgd werden. Stefanus sprak ervan dat het voorgeslacht de profeten vervolgd en gedood had. Mozes zag een murmurerend volk tegenover zich. Samuël werd afgewezen door het volk. Elia werd vervolgd. Ook de andere profeten hebben vervolging ondervonden. Ook in het Nieuwe Testament komen we dit tegen. Denk aan Johannes de Doper. Christus Zelf heeft vervolging ondervonden. Gods kinderen zijn in het algemeen vervolgd en de evangeliepredikers in het bijzonder. Petrus en de andere apostelen werden beschuldigd van dronkenschap. Petrus en Johannes werden gevangen genomen. Stefenus werd gestenigd en gedood. We lezen op blz. 329 dat er in de 28 hoofdstukken van het boek Handelingen 56 gevallen van vervolging staan opgetekend. Overigens lezen we op blz. 330 als het gaat over de vervolging van de apostelen dat Johannes stierf in ballingschap op het eiland Patmos. Dat is volgens de overleveringen niet juist. Tijdens de laatste jaren van zijn leven liet Johannes zich dragen naar de samenkomsten van de gemeente en kon vanwege ouderdom en zwakte niet anders zeggen dan: “Kinderkens, hebt elkander lief.” Papias duidde Johannes aan als ‘de oude Johannes.’ Paulus heeft veel vervolging ondervonden: in 2 Kor. 11 wordt dat beschreven. In de eerste eeuwen werden christenen ervan beschuldigd atheïsten te zijn omdat zij een onzichtbare God vereerden. Ook werden zij beschuldigd van kannibalisme in verband met de instellingswoorden van het Avondmaal. Ook wilden zij de keizer niet als kurios (Heer) vereren, alleen Jezus is immers Heere. Nero heeft de christenen bijzonder wreed vervolgd. Andere keizers hebben eveneens de christenen vervolgd. Ook in de tijd na het romeinse rijk is er vervolging geweest. Wie denkt niet aan Johannes Hus in de 15e eeuw en aan andere martelaren. Ook in Nederland hebben de brandstapels gerookt. We lezen dat in het boek der martelaren. De afgescheidenen hebben vervolging ondervonden in de 19e eeuw. Wat de 20e eeuw betreft valt te denken aan de vervolging door de communisten. In de 20e eeuw zijn er meer martelaren geweest dan in welke eeuw dan ook. In 1915 zijn 700.000 Armenen afgeslacht in Turkije.

Oorzaken

Gods kinderen moeten door vele verdrukkingen ingaan in het Koninkrijk Gods. Watson zegt dat verdrukking de erfenis is die Christus Zijn volk heeft nagelaten. Ryle zegt: vervolging is het keurmerk van de goudsmid op het echte zilver en goud; het is een van de tekenen van een bekeerd mens. Het christendom is dus geen snelle oplossing van alle noden en problemen en een garantie voor geluk en voorspoed. Er is in de eerste plaats vervolging “om der gerechtigheid wil”. Misdadigers die gestraft worden om hun misdaden geldt deze zaligspreking niet. Het gaat om mensen die begeren te leven zoals de Heere dat vraagt. Zij willen naar Gods geboden leven. Het gaat ook niet om vervolging vanwege bot of lomp optreden.

De tweede oorzaak is “liegende alle kwaad tegen u spreken.” Vervolging is dus breder dan gedood worden. Ook belasteren, uitschelden of te schande maken vallen eronder. Soms kan de tong meer kwaad doen dan het zwaard. Wie breekt met zonden, krijgt te maken met spot en vijandschap.

De derde oorzaak is: “om Mijnentwil”. Christus is de Heilige en Rechtvaardige. Zo ligt er verband met de genoemde gerechtigheid. Christus is vervolgd, zo zullen ook Zijn volgelingen vervolgd worden. De wereld kan christenen die leven naar Gods Woord niet verdragen. Allen die godzalig willen leven zullen vervolgd worden. Het kan niet zo zijn dat een echte christen zonder een schrammetje door de wereld gaat. Krachteloze godsdienst kan de wereld wel verdragen, maar het ware christendom kan de wereld niet verdragen. In de grondtekst vinden we een woordconstructie die aangeeft dat vervolging steeds werkelijkheid is. Wie vervolging ondervindt dient te bidden om genade die vervolging toe te laten. Christus schold ook niet weder en dreigde niet. We lezen in Fil. 1:29 “Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden.” Vervolging is een gunst die God Zijn volk verleent. Wijlen docent Lengkeek schrijft op blz. 131 en 132 dat een zogenaamd binnenkamergeloof wel wordt geduld. Maar als het naar buiten treedt, treedt vervolging op. Gerechtigheid die naar buiten komt in het leven naar Gods geboden, wekt vervolging op. Daar ergert de wereld zich aan. We lezen op blz. 133 “Hoe godzaliger echter de wandel van het volk des Heeren zijn mag, hoe sterker de wereld zich tegen dat volk verzetten zal.” De wereld ergert zich aan de beleving der gerechtigheid.

Vreugde

Vervolging vereenzelvigt met Christus, Die vervolgd werd. John Wesley schrijft: “Ik had de eer om stenen, modder, rotte eieren en delen van dode katten naar me toe gegooid te krijgen.” Vervolging vereenzelvigt met de profeten, die zijn immers ook vervolgd. Vervolgden voegen zich in een lange eervolle rij. Vervolging versterkt de zekerheid van het behoud. De wereld neemt het niet als Gods volk weigert zich aan wereldse normen te houden. Calvijn schrijft: “Vervolgingen zijn in zekere zin zegels van de aanneming tot kinderen van God.” Vervolging is een bewijs van verkiezing. Vervolging helpt om te groeien in genade. Verdrukking drijft uit tot Christus, doet meer de afhankelijkheid van de Heere inleven. Vervolging opent een deur voor het Evangelie. Gevangenschap biedt een kans mensen het Evangelie te verkondigen die het anders niet zouden horen. God bestuurt alles in het leven der Zijnen.

Iemand heeft dat eens zo verwoord: “God is te groot om uit Zijn koers te worden geduwd door het wangedrag van slechte mensen.” Nog niet zo lang geleden mocht Richard Wurmbrand veel medegevangenen het Evangelie brengen.

Loon

Er staat in vers 12: “Want uw loon is groot in de hemelen. Paulus schrijft aan de Romeinen dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet is te waarderen tegen de heerlijkheid die geopenbaard zal worden. Paulus schrijft elders over een lichte verdrukking die zeer haast voorbijgaat en over een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid (2 Kor 4:17). De kroon des levens zal ontvangen worden (Jakobus 1:12). Mozes werd liever met het volk van God kwalijk behandeld dan dat hij voor een tijd de genieting van de wereld had. Mozes zag op de vergelding des loons. Er valt ook te denken aan Christus. Voor de vreugde die Hem was voorgesteld heeft Hij het kruis verdragen en de schande veracht (Hebr. 12:12). Bij toenemende druk valt het niet mee om niet moedeloos te worden. Martyn Lloyd Jones schreef; “Doordat de wereld je zo vervolgt, vertelt ze je alleen dat je er niet thuishoort, dat je apart bent gezet; je hoort bij een ander rijk, waarmee het feit bewezen is dat je naar de hemel gaat.” Het zal Gods kinderen toegeroepen worden: “Komt, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.” (Matth. 25:34). John Bradford werd op 1 juli 1555 verbrand en sprak tot een andere christen die tegelijk met hem werd omgebracht: “Houd goede moed, broeder, want we zullen vanavond een vreugdevolle maaltijd hebben bij de Heere.” Ware christenen wacht eeuwige vreugde en heerlijkheid. Het is genadeloon. Dat loon gaat ons voorstellingsvermogen te boven. Watson schrijft hiervan: “Het loon gaat onze gedachten net zo ver te boven als onze verdiensten.” We lezen over dat loon in Openbaring 7:15-17 “Daarom zijn zij voor den troon Gods en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel; en die op den troon zit, zal hen overschaduwen. Zij zullen niet meer hongeren en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte. Want het Lam, Dat in het midden des troons is, zal hen weiden, en zal hun een Leidsman zijn tot levende fonteinen der wateren; en God zal alle tranen van hun ogen afwissen.”

Beleving

Wat hier ook geleden wordt, God vergeet de Zijnen niet. Hun bloed, hun tranen en hun lijden, zijn dierbaar in Zijn oog. Hen geldt de belofte dat de Heere met hen zal zijn al de dagen tot de voleinding der wereld. De Heere zal steunen, sterken en helpen. De Heere zal ook lijdzaamheid geven onder de verdrukkingen. Jozef smaakte zaligheid in de gevangenis, Daniël in de leeuwenkuil en Stefanus toen hij gestenigd werd. Gods kinderen wacht een heerlijke toekomst. Hunner is het Koninkrijk der hemelen. Hun Koning heeft voor hen de zaligheid verworven en zal in die zaligheid doen delen. We lezen op blz. 140 van het boekje van Lengkeek over de zaligsprekingen: “Zij zullen de begeerten huns harten ontvangen, het loon der genade op hun getrouwheid. De Koning zullen zij zien in Zijn schoonheid, als zij zullen ingaan in het paleis Zijner heerlijkheid. Dag en nacht zullen zij Hem dienen, Hem verheerlijken, Hem grootmaken in Zijn tempel, in een leven, dat niet dan een leven in gerechtigheid zijn zal. Geen satan, geen wereld, geen vlees en bloed daar! Geen vijandschap, geen haat, geen vervolging! De zwerftocht door de woestijn dezes levens is ten einde; voor eeuwig in het Kanaan, dat boven is! Eeuwige vreugde zal hen kronen! Is het wonder, dat dat volk hier dikwijls met Job zegt: Mijn nieren verlangen zeer in mijn schoot? Zalig - die vervolgd worden!” Lengkeek besluit zijn boekje met het feit dat er maar twee wegen zijn. Eerlijk schrijft hij dat er niet alleen algemeen bekend goddelozen buiten zullen staan, maar ook keurige godsdienstige mensen die misschien wel voor bekeerd doorgingen. Die konden redeneren zonder beleving van de zaken. Hij wijst er ook op dat de vruchten het leven bewijzen. De Zaligmaker heeft de zaligsprekingen gegeven om ons aan te toetsen. We lezen op blz. 145 “Onderwerpen wij ons dan aan Zijn Woord! Gods Geest leide ons, opdat de zaligsprekingen waarheid en werkelijkheid voor ons worden, terwijl het nog is het heden der genade, opdat wij ontvlieden mogen den toekomenden toorn. Waarheid en werkelijkheid, opdat wij ook leren roemen in het genadewerk Gods!”

N.a.v. John Blanchard, Zalig zijn zij, De zaligsprekingen voor vandaag, gebonden, 360 blz.,22,50, Uitgeverij Da Banier, ISBN 90-336-0578-3.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's

ZALIGSPREKINGEN 8

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's