Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WEDUWENDIENST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WEDUWENDIENST

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 Tim. 5:9-16

In de verzen 3- 7 van 1 Timotheüs heeft Paulus gewezen op de weduwenzorg. In de verzen 9 en 10 heeft hij het opnieuw over de weduwen. Maar hij wijst op een speciale groep: weduwen van 60 jaar en ouder. Zij kunnen een bepaalde functie gaan vervullen in de gemeente. In die tijd kwam dat voor. De weduwen in dienstverband werden diaconessen genoemd. Zij deden het werk van een diacones. In de kanttekening van de Statenvertaling lezen we als toelichting op vers 9: weduwen van 60 jaar werden gekozen tot het ambt van diacones en gingen de gemeente dienen onder zieke, vreemde en arme lieden en voorzagen in alle nood. Nu mag uit deze situatie niet de conclusie getrokken worden dat we mogen komen tot vrouwelijke diakenen die behoren tot de kerkenraad en meewerken met de kerkenraad. Van betekenis is wat Calvijn geschreven heeft in zijn Institutie boek 4.3.9 over diakenen. Als het gaat over diakenen spreekt hij van twee graden in het openbare ambt der kerk. Er zijn diakenen die de aalmoezen beheren, het waren de uitdelers zoals we lezen in Romeinen 12.

Dit werd gedaan door mannen. Vrouwen deden barmhartigheid zoals in Romeinen 12:8 staat. Zij verzorgden de armen en de zieken. Wat nu Paulus schrijft in 1 Tim. 5:9 wijst ook op vrouwendienst. Calvijn voegt eraan toe: de vrouwen konden geen enkele ander openbaar ambt waarnemen dan dat ze zichzelf gaven tot het dienen der armen. Twee soorten diakenen zijn er dus geweest namelijk zij die de zaken der armen bestuurden en zij die de armen verzorgden. Naar het oordeel van Calvijn ligt het bestuurlijke in handen van de mannen zelf. De vrouw wordt geroepen tot praktische verzorging van armen en zieken.

Daar sociale zorg broodnodig was en het door de Heere was geboden mocht de dienst der barmhartigheid geen bijzaak zijn.

Paulus zegt dat vrouwen van 60 jaar en ouder konden ingeschakeld worden om sociaal werk te doen in de gemeente. Zij moesten op een lijst ingeschreven worden. Zo’n lijst moet in de eerste gemeente bestaan hebben. Er moet een weduwenlijst geweest zijn. De betekenis en het doel moeten voldoende bekend geweest zijn zodat Paulus het niet nodig geacht heeft om enige toelichting te geven. Hij heeft het dus over een lijst van namen van weduwen en het te verrichten dienstwerk. Dit werk lag op het terrein van de vrouw. Immers haar geaardheid, gezindheid en inzet sprak daarin. Een scheppingsgave van de Heere.

Nu diende er wel geselecteerd te worden als het gaat over weduwen. Niet elke weduwe kon in aanmerking komen. Zoals Paulus in hoofdstuk 3 voor de functies van ouderling en diaken de voorwaarden noemde waaraan zij moesten voldoen, zo noemt hij nu de voorwaarden voor de functie van de weduwen. Zij dienden aan bepaalde eisen te voldoen. Zij moet getrouwd geweest zijn en de vrouw van één man. Paulus bedoelt niet dat een tweede huwelijk uitgesloten is, maar alleen na het overlijden van de eerste man kan men diakones worden. Paulus wil benadrukken dat de vrouw bekend diende te staan om haar huwelijkstrouw. In vers 10 worden een vijftal eisen gesteld waaraan zij moest voldoen. De buitenwacht moest haar roemen om haar goede werken. Zij moet kinderen opgevoed hebben, op de juiste wijze grootgebracht hebben. Haar contacten, haar ervaringen met jongeren kunnen van grote betekenis zijn in de samenleving. Gastvrijheid mag haar niet vreemd zijn. Zij moet bereid zijn de voeten van de heiligen te wassen. We weten dat de voetwassing in de Schrift regelmatig voorkomt. De Heere Christus ging er zelfs toe over. Zijn doel, Zijn bedoeling, is ons bekend. Nu behoeft het niet letterlijk gedaan te worden, maar de voetwassing is voor ons een aanwijzing om steeds bereid te zijn om te helpen en zelfs het minste werk te doen. De armsten en de berooiden mogen niet gepasseerd worden.

Dienstbetoon dichtbij en veraf, in woord en daad. Zo diende de levenshouding van de weduwe alom bekend te zijn. Dienende liefde mag haar niet vreemd zijn. Daar de kerkenraad bijzonder acht dient te geven op de gemeente mag bezinning op en handelen naar wat Paulus schrijft in 1 Tim. 5:9 en 10 niet ontbreken. Het pastorale veld is breed en christenweduwen met een goed getuigenis moeten aangespoord worden tot dienstbetoon, begeleid tot het werk en bijgestaan in het werk. Wat kan er toch veel werk het gemeentelijke leven ten goede komen.

Maar nu wordt door Paulus nog een andere zaak aangesneden.

In vers 11 staat: maar neem de jonge weduwe niet aan; want als zij weelderig geworden zijn tegen Christus, zo willen zij huwelijken. Jonge weduwen moeten niet in vaste dienst van de gemeente genomen worden. We kunnen aannemen dat het in Efeze voorkwam dat jonge weduwen die hun man hadden verloren in dienstverband in de gemeente gingen werken. Een plechtige belofte van toewijding aan Christus en Zijn zaak werd afgelegd. Men wilde het verdere leven besteden in de dienst van de Heere. Dit op zich heeft niets te maken met de celibaatgedachte.

Het celibaat wijst er op om daardoor heiliger te kunnen leven. Nu kwam het voor dat de belofte van trouw verbroken werd. Men leerde een man kennen en wilde gaan trouwen. Men ging er toe over. Men werd hierop aangekeken. Men werd besproken. Men kwam onder het oordeel van de trouweloosheid te vallen, vers 12. Dit oordeel spreekt niet van de totale verwerping van’ s Heeren zijde, maar er dient gedacht te worden aan het afkeurend oordelen van de Heere over deze bepaalde zonde. Want de belofte werd afgelegd in de tegenwoordigheid van de Heere met het ‘ja- woord’ aan Hem. Denken wij aan onsja-woord of zelfs ja-woorden? Is er gebed voor? In verband met voorkomende gevallen heeft Paulus het over het volgende: het gevaar is groot dat jonge weduwen uithuizig kunnen worden door al het werk in de gemeente, door de vele bezoeken.

Hun eigen gezinsleven kan eronder gaan lijden. Bijzonder daar zij naast moeder ook vader moet zijn.

Het is ook niet uitgesloten dat het contact buitenshuis veel gezelliger is dan binnenshuis. Eigen huishouden gaat er onder lijden. Ze kunnen zelfs tot de babbelaars, roddelaars, gaan behoren. Men zou kunnen zeggen dat de jonge weduwen bij Paulus niet hoog staan aangeschreven. Maarzo mag men zijn waarschuwingen niet zien. Hij wil juist bewaren voor nalatigheid, hij wil niet dat kinderen veel zullen missen. Ze zijn immers halve wezen. Zij hebben extra liefde en bijstand nodig. Elke leeftijd vraagt zijn eigen zorg. Elk kind is niet aan de ander gelijk. Vandaag mag wel meer gesproken worden over de taak in het gezin.

Een moeder mag niet uithuizig zijn. Het mag zeker niet in het gezin van een ambtsdrager voorkomen. Dat gezin heeft immers een voorbeeldfunctie. Moet er door trieste omstandigheden buitenshuis gewerkt worden, dan moet de diaconie attent zijn. Niets mag gebeuren ten koste van. In vers 15 zegt Paulus: als jonge weduwen gelegenheid krijgen om weer te trouwen, dan moeten zij dit doen. Maar de door de Heere gestelde eisen mogen niet voorbijgezien worden of nagelaten worden. Is de weg van de Heere anders, dan wil de Heere zorgen en zegenen.

In vers 16 wordt er door Paulus op gewezen hoezeer de christelijke gemeente zich van haar verplichtingen tegenover haar behoeftigen bewust moet zijn. Maar ook dat elk lid een eigen roeping heeft. Dienstbetoon en dienstverlening mogen niet ontbreken, ze moeten blijven, zonder aanzien van de persoon.

Hierdoor blijft eigen leven niet ongezegend en het maakt stil als de Heere op de grote dag zal zeggen: voor zoveel gij dit aan een nooddruftige gedaan hebt, zo hebt gij dit Mij gedaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's

WEDUWENDIENST

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 2006

Bewaar het pand | 12 Pagina's