Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BEKERING (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BEKERING (1)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zonder bekering is er geen ingaan in het Koninkrijk der hemelen. Thomas Boston, die leefde van 1676-1732, heeft duidelijk de noodzaak van de bekering gepredikt. Uit diepe bewogenheid heeft hij gesproken over de eeuwige bestemming van de mens. In enkele artikelen willen wij iets doorgeven uit het gedachtegoed van Thomas Boston. Daarvoor putten wij uit het boek “Berouw” dat onlangs verscheen in onze taal. We hopen dat het een aansporing mag zijn om dit boek te kopen en te lezen. De inhoud is het zeker waard.

De noodzaak van bekering

Boston neemt zijn uitgangspunt in Lukas 13:5. Daar staat: “Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.” Het gaat in deze tekst over enkele Galileeers die door soldaten van Pilatus zijn gedood terwijl zij offerden.Zij waren geen grotere zondaren dan anderen die niet gedood werden. De Heere Jezus verwijst naar de toren van Siloam in Jeruzalem die omviel en die achttien mensen doodde. Ook zij waren geen grotere zondaren dan anderen die niet getroffen werden. De Heere is immers souverein in het straffen. Gods toorn laat te meer zijn barmhartigheid jegens anderen zien. Uit straffen kan de wereld zien dat er een God is Die op aarde oordeelt. Mensen die geen buitengewone zondaren zijn kunnen toch met buitengewone tegenslagen te maken krijgen. Gods kinderen mogen beleven dat het de goedertierenheden des HEEREN zijn dat zij niet vernield zijn. De tekstwoorden vormen een aansporing tot berouw en bekering. Gods toorn in dit leven is de voorbode van Gods eeuwige toorn en van de hel. Als zondaren gestraft worden heeft dit tot doel anderen te waarschuwen. Tegenslagen in het leven van anderen zijn luide roepstemmen tot bekering. Zo vormde de dood van Ananias en Saffira een waarschuwing voor allen die daarvan hoorden. In Gods voorzienigheid komen er duizenden roepstemmen tot ieder mens naast de vele roepstemmen uit het Woord en uit de prediking. Het is heel erg als we niets leren van wat anderen ondervinden van Gods toorn. Zonder bekering is de ondergang zeker. Wie blijft zondigen zonder bekering zal ten ondergaan. Zondaren die zich niet bekeren zullen geenszins ontkomen aan de straf. De Heere Zelf zegt dit: “Ik zeg u.” Het geldt ook: als mensen zich bekeren, verbindt God daaraan het leven. Maar als mensen zich niet bekeren, verbindt God daaraan de dood. We lezen op blz. 10 “Ook al zijn uw zonden nog zo groot, als u er berouw over hebt en u ervan afkeert, zullen ze nooit uw ondergang worden.” Boston schrijft op blz.18 dat de hoofdleer van de tekstwoorden is: “zondaren zullen vergaan, tenzij zij zich bekeren.”

Wat is bekering

Bekering is een genade die om niet door God gegeven wordt. Bekering is geen zaak die voorbijgaat, het is een blijvende genade. Bekering doet een mens de zonden betreuren en doet hem afkeren van de zonden onder alle omstandigheden. Bekering gaat gepaard met een blijvende droefheid over de zonden. Niet alle berouw is zaligmakend. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan Judas en aan Ezau. Ezau had wel spijt, maar geen echt berouw. De bekering wordt gewerkt door Woord en Geest. Bekering is niet het werk van de mens, het werk van de eigen geest, maar het werk van de Heilige Geest. De Heilige Geest neemt het stenen hart weg en geeft een viesen hart. De Heilige Geest maakt gebruik van het Woord. Zo werd Augustinus bekeerd door Romeinen 13:13-14 te lezen: “Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid; Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.” In Handelingen 2 lezen we ervan dat er door één preek drieduizend zondaren tot bekering kwamen. De Heere gebruikt de geboden om de ziel te overtuigen van zonden. We lezen op blz. 25: “De geboden van de wet, die de ziel worden voorgehouden in hun geestelijkheid en omvang, zijn de spiegel waarin de zondaar zijn zwarte gezicht, de zondigheid van zijn natuur, hart en leven ziet.” Verder zijn er de bedreigingen die de ziel overtuigen van oordeel. Wie de wet niet volkomen gehoorzaamt ligt onder de vloek. Het Evangelie laat het harde hart smelten zoals een vuur. Het Woord buigt het hart om van de zonde naar God toe. Boston verwijst naar Ezech. 36:21 “Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.” Hij noemt bekering een belofte van het genadeverbond. Bekering is meer dan een uitwendige verandering. Het is de vernieuwing van het hart. Een mens kan uitwendig veel veranderen, maar de Heere vernieuwt het hart.

Wie bekeert zich?

Boston schrijft op blz. 29 “Alleen een overtuigde, gelovende ziel bekeert zich oprecht.” De Heere overtuigt de zondaar van zijn zonden. De wet wordt als een spiegel voor de ogen gehouden en overtuigt van de zonden. Het eigen geweten veroordeelt de mens. Het valt te vergelijken met de zon die in een donker huis gaat schijnen. Dan zie je alle stofdeeltjes die eerst onzichtbaar waren. De zonde wordt een last en er komt vrees in het hart. We lezen in Hand. 2:37 over verslagenheid. Dan volgt de uitroep: “Wat zullen wij doen?” De mens gaat nadenken over zijn redding. De afschuwelijkheid van de zonde en de verdorvenheid van de natuur worden gezien. De wet wordt tuchtmeester tot Christus, drijft uit naar Christus. Boston schrijft op blz. 37 dat het mogelijk is van levenswandel te veranderen en toch het oude hart te behouden. Men bouwt op plichten en komt niet tot Christus. Sommigen keren na overtuiging terug tot hun oude leven. Dit was bij Felix het geval in Hand. 24:25 “Voor ditmaal ga heen; en als ik gelegenen tijd zal hebben bekomen, zo zal ik u tot mij roepen.” Sommigen worden nog erger dan vroeger. Zo is het met de schijnbekering. De onreine geest was uitgegaan, maar kwam met zeven andere geesten terug (Matt. 12:43-45). De ziel waarin bekering gewerkt wordt is niet alleen een overtuigde, maar ook een gelovende ziel. Zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Zonder de Heere kan niets gedaan worden. Zonder Hem is er ook geen bekering. We lezen in Hand. 11:21 “En een groot aantal geloofde, en bekeerde zich tot den Heere.” Geloof en bekering zijn dus met elkaar verbonden. Bekering is een hartelijk afkeren van de zonden tot God. Niemand kan tot God komen dan door Christus Die de Weg is en niemand kan tot Christus komen dan door het geloof. We lezen op blz. 41 “Christus beveelt zondaren zich te bekeren. Maar daarna beveelt Hij hen te geloven, met het doel zich te bekeren.”

De satan houdt een mens voor dat God nooit zo’n zondaar zoals hij is kan liefhebben. Maar de Heere zegt juist dat Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze en zondaar, maar daarin dat hij zich bekere van zijn wegen en leve. (Ezech. 18:23). Jezus Christus is in staat en gewillig zalig te maken. Christus is verhoogd aan de rechterhand van God tot een Vorst en Zaligmaker om te geven bekering en vergeving der zonden (Hand. 5:31). We lezen op blz. 49: “Wanneer een ziel, door een gelovige toepassing van het bloed van Christus, de golf van verdoemenis is doorgekomen en veilig aan de andere kant is gekomen, dan is hij in de beste toestand voor een hartelijk smelten vanwege de zonden, en een vrije en hartelijke afkeer ervan tot God.” Wie geloven mag dat de zonden om Christus’ wil vergeven zijn zal des te meer de bekering kennen en beoefenen.

N.a.v. Berouw, Thomas Boston, gebonden, 312 blz.,21,90, Uitgeverij De Banier, Utrecht, ISBN 978-90-336-0725-7.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 mei 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's

DE BEKERING (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 mei 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's