Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BEKERING (7)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BEKERING (7)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Boston schrijft over het uitstel van het vonnis van veroordeling aan de hand van Prediker 8:11 “Omdat niet haastelijk het oordeel over de boze daad geschiedt, daarom is het hart van de kinderen der mensen in hen vol om kwaad te doen.” Uitstel van het vonnis brengt tot grote zondigheid bij velen. Maar dat is zeer gevaarlijk. Want de voltrekking van het vonnis van veroordeling zal toch werkelijkheid worden als er geen bekering plaatsvindt.

Het vonnis van veroordeling

De Heere heeft geduld met zondaren, is lankmoedig jegens hen. Hij voltrekt niet direct het vonnis over goddelozen en zondaren. Deze lankmoedigheid wordt door velen misbruikt. Zij gaan door met het wandelen op de brede weg. Zij gaan door met het bedrijven van de zonden. Zij denken in hun hart dat God het niet ziet en dat er geen voltrekking van het vonnis zal plaatsvinden. Er staat in Prediker 8:11 dat het oordeel over de boze daad niet haastelijk geschiedt. We zouden kunnen zeggen dat het vonnis al wel geveld is, maar nog niet is voltrokken. De Heere ziet de zonden van goddelozen niet over het hoofd. Door te zeggen dat het oordeel niet haastig wordt uitgevoerd, laat de Heere doorschemeren dat het op den duur wel voltrokken zal worden. Zondaren maken misbruik van de lankmoedigheid des Heeren. Ook dat wordt verwoord in Prediker 8:11. Daar staat dat het hart van de kinderen der mensen in hen vol is om kwaad te doen. Omdat het vonnis niet direct voltrokken wordt denken goddelozen dat het nooit voltrokken zal worden. Zij menen dat hen de vrije teugel wordt gegeven. Ze gaan door in hun zonden.

Het vonnis is geveld

We lezen in Johannes 3:18 “Maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in de Naam van den eniggeboren Zone Gods.” Goddeloze mensen zijn ongelovig en delen daarom niet in de vrijspraak door Christus, zij liggen onder de veroordeling van de wet vanwege hun zonden en overtredingen. Alleen zij die in Christus zijn, leven niet onder de veroordeling. We lezen immers in Rom. 8:1 “Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn.” Goddelozen zijn dood in de zonden en de misdaden en kennen geen geestelijk leven. De satan regeert in hun leven. Zij zijn gevangenen van de duivel. Elke goddeloze daad verbreekt Gods wet. Alle goddelozen liggen onder de vloek vanwege hun zonden. Elk gebod dat de zondaar overtreedt stelt hem schuldig voor God. Als de Alwetende neemt de Heere alle zonden waar. God is Rechter. Hij kan niet misleid worden, zoals een aardse rechter. Zijn vonnis is volmaakt rechtvaardig. Het rechtvaardig vonnis is de eeuwige dood. Het ergste vonnis dat een mens kan vellen is de dood van het lichaam. De Heere oordeelt over ziel en lichaam. In Galaten 3:10 staat: ‘Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen.” De Heere vonnist vanwege de erfzonde, de zonden van het hart, de zonden van de tong, goddeloze daden en nalatigheid. In Genesis 2:17 lezen we duidelijk het vonnis: ‘Want ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.” In Ezech. 18:4 lezen we: “De ziel die zondigt, die zal sterven.”

Reageren op het vonnis

De mens dient na te denken over het vonnis. Het is nog niet voltrokken, maar wel uitgesproken. De dag van afrekening komt immers. Wij liggen allen van nature onder de vloek en de toorn. Mensen zijn geneigd zich in hun vonnis te vergissen. Velen spreken zichzelf vrij terwijl God hen nooit heeft vrijgesproken. Hoe dwaas en gevaarlijk is dat. Voor de dwaze maagden werd de deur gesloten. Zij dachten dat het goed met hen stond, maar daar kwamen zij bedrogen mee uit. Door het vonnis niet serieus te nemen laten mensen de tijd om vergeving te krijgen voorbijgaan. Doet u dit ook nog? Bekeert u daarvan. Wie nog nooit heeft ingezien dat hij leeft in een staat van veroordeling, leeft nog steeds onder die veroordeling. Zij zijn niet overtuigd van zonden. De wet is voor hen geen tuchtmeester tot Christus. We lezen op blz. 234 ‘Zij die nooit op de school van de wet geweest zijn om te leren dat zij van nature vervloekte en veroordeelde zondaren zijn, zijn geen discipelen van Christus. “Het is nodig het vertrouwen op zichzelf, op de wet en op het schepsel los te laten en zich vast te klampen aan de belofte van het Evangelie. Wie vergeving ontvangt, gaat al meer kwaad zien in de zonden en gaat de verleidingen tot de zonde zien. Het intrekken van het vonnis gaat gepaard met een heilig leven. Rechtvaardigmaking en heiligmaking mogen niet van elkaar worden losgemaakt, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als de vloek is weggenomen gaan de vruchten van de Geest opbloeien. De vrucht des Geestes is liefde. Er is liefde tot de Heere. Het geldt: Ga heen en zondig niet meer. Er is strijd tegen de zonde. Wie vergeving kreeg, dient zelf ook vergevensgezind te zijn. Wie uw vrienden ook zijn, als u onbekeerd bent, hebt u God tot uw vijand. Er is geen vrede tussen God en u. Het koord van de veroordeling dat om uw nek hangt wordt steeds strakker aangetrokken. De oude schuld wordt immers niet weggenomen en er komt nieuwe schuld bij. De Heer zal bezoeking doen over de zonden. Het vonnis zal voltrokken worden aan goddelozen die onboetvaardig blijven. Onbekeerden zijn nog in het heden der genade, zij kunnen nog vergeving ontvangen.

Redenen om in actie te komen

Wie in de staat van veroordeling leeft, leeft eigenlijk in een voortgaande dood. Dat is een leven zonder troost. Er is geen ware vreugde in de dingen van deze wereld te vinden. De verloren zoon heeft dat duidelijk ondervonden. Het zwaard van gerechtigheid hangt aan een draad boven uw hoofd. Dat is de werkelijkheid, ook al bent u daar blind voor en wilt u dat niet weten. Elk moment kan het zwaard vallen en u doden. U verkeert in het allergrootst gevaar. Bedenk ook dat het niet gemakkelijk is om vergeving te ontvangen. Veel mensen denken dat het genoeg is als zij na een zorgeloos, zondig leven hun ziel op het sterfbed aan God aanbevelen. Het vergeven van de zonden is echter een groter wonder dan het scheppen van de wereld. De wereld werd geschapen door het gesproken woord. Vergeving kan er niet zijn door een gesproken woord, maar alleen door het Bloed van Christus. We lezen op blz. 243 ‘Wanneer zondaren een besef van zonden ontvangen, wordt hun hart meestal smartelijk verbroken, voordat zij vergeving ontvangen.” Zo was het bij de hoorders van Petrus op de pinksterdag. David spreekt over verbrijzelde beenderen in psalm 51. Boston wijst erop dat men dan maar niet te gemakkelijk moet denken over de weg om vergeving te ontvangen. Maar hoewel die weg om vergeving te ontvangen niet gemakkelijk is kan de Heere nu vergeving schenken. We lezen daarvan in Jesaja 55:7 “De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want hij vergeeft menigvuldiglijk.” De markt van vrije genade is nog open en de weg van vergeving wordt nog bekendgemaakt in het Evangelie. Bedenk dat de markt van vrije genade gesloten zal worden. Laat op u inwerken: “Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is, roept hem aan terwijl Hij nabij is.” Wie de lankmoedigheid en het geduld van God misbruikt, zal Zijn toorn ondervinden. Stel de bekering niet uit tot de tijd dat u geen bekering meer zult kunnen ontvangen. Niemand hoeft echter te wanhopen. Er staan duidelijke voorbeelden van vergeving in de Bijbel: Adam, Manasse, Paulus en andere zondaren. De Heere is in Christus genadig en barmhartig voor hen die in diepe vernedering tot Hem worden uitgedreven, voor hen die belijden mogen dat zij de dood verdiend hebben. Hij zal hen vergeving en eeuwig leven schenken.

N.a.v. Berouw, Thomas Boston, gebonden, 312 blz., € 21,90, Uitgeverij De Banier, Utrecht, ISBN 978-90-336-0725-7.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's

DE BEKERING (7)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 september 2007

Bewaar het pand | 12 Pagina's