Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. P. den Butter, Richteren, paperback, 197 bIz.,€ 15,90, Uitgave Buijten & Schipperheifn, Amsterdam, ISBN 978-90-5881-219-3.

De ondertitel van dit boek luidt: Trouw tegenover ontrouw.’ De Bijbelboeken Jozua en Richteren horen bij elkaar. Het boek Richteren gaat verder met de beschrijving van de geschiedenis van het volk Israël waar het boek Jozua eindigt. Zowel het boek Jozua als het boek Richteren getuigen van Gods trouw. Toch is er wel een verschil. In het boek Richteren komt meer naar voren dat het volk Israël telkens ontrouw is. Er is van dat volk geen trouw te verwachten. Rijk en heerlijk schittert dan Gods trouw tegenover de ontrouw van het volk Israël. Er wordt m het boek Richteren niet voorbijgegaan aan de gruwelijke zondigheid van de mens. Dat laat temeer uitkomen dat het heil alleen van God komt. In het boek Richteren beluisteren we telkens opnieuw de roep om de komst van de ware Verlosser, de Zoon van God, de Heere Jezus Christus. Enkele regels van bIz. 173 willen we weergeven. Daar gaat het over het sterven van Simson en van Christus. Terecht stelt ds. den Butter het sterven van Simson geen zelfmoord is geweest. Zijn dood hoorde bij zijn werk als richter. “Inderdaad, Christus’ dood is nog weer van een heel ander karakter. Maar dat hangt samen met het feit dat Christus ook een heel andere Verlosser is.

De zondeloze Verlosser. Zo ook de volmaakte Verlosser. Simson maakte ook alleen maar een begin met de verlossing en dat was dan ook nog alleen maar een verlossing uit de macht van de Filistijnen, aardse vijanden. Christus zorgt voor een volkomen verlossing, en dat uit de macht van de geestelijke vijanden, de duivel en zijn ganse rijk en de zonde en de gevolgen van die zonde. Van die verlossing in en door Christus moeten we het hebben.” Het boek van ds. den Butter over Jozua heeft goede aftrek gevonden, ook met dit boek zal dit naar mijn verwachting het geval zijn. Het boek bevat 21 hoofdstukken en aan het eind van elk hoofdstuk zijn gespreksvragen opgenomen.

Zodoende is het niet alleen geschikt voor persoonlijke Bijbelstudie maar ook in verenigingsverband goed bruikbaar.

Van harte aanbevolen.

Kerkhistorie met een knipoog, 191 blz., slappe kaft, € 12,95, Erdee cardhouders op vertoon van hun Erdee card € 9,95, ISBN 978-90-78833-02- 4, eindredactie J. van ’t Hul, uitgave Erdee Media Groep.

Lezers van het Reformatorisch Dagblad kunnen weten dat in het katern Kerkplein de rubriek ’Kerkhistorie met een knipoog’ al ruim zes jaar verschijnt. Velen lezen deze rubriek waarin ernst en humor dicht bij elkaar liggen. Personen uit de kerkhistone hadden naast verdiensten en goede eigenschappen hun eigenaardigheden en gebreken.

Een aantal afleveringen uit de eerste twee jaar zijn nu gebundeld. Als er voldoende belangstelling blijkt te zijn, zullen er meer delen volgen. We denken dat de bundeling van artikelen uit genoemde rubriek zeker aftrek zal vinden. Achterin het boekje is een naam- en plaatsregister opgenomen wat het opzoeken van bepaalde zaken vergemakkelijkt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 maart 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's