Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TIMOTHEÜS DAAD EN PAULUS VERZEKERING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TIMOTHEÜS DAAD EN PAULUS VERZEKERING

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 Tim. 3:10-13

Hoe was het

Timotheüs had in Paulus een geestelijke vader en leermeester. Dit ondervond Timotheüs. Door de jaren heen wijkt Timotheüs niet van Paulus af. Na de dood van Paulus bleef het niet slechts bij het denken aan Paulus. De geestelijke band werd niet doorgesneden. De lessen die hij van Paulus had meegekregen bleven van waarde. Welk een zegen is het wanneer men ook nu een leermeester heeft. Een geestelijke vader. Zeker, we leren door Goddelijk onderwijs. De Heere onderwijst Zijn kinderen en Zijn knechten. Geschritten van vroeger tijden kunnen tot zegen zijn. We kunnen er ook bij leven en ze veel citeren. Er is echter nog een zaak waarvan men geen vreemdeling mag zijn. Dat overkomt wat we lezen. Paulus leven was een open brief. In geschriften voor ons vinden we persoonlijke getuigenissen. Timotheüs had daar ook een oor en een hart voor. Dit kwam omdat hij zelf geestelijk leven kende. Wanneer Paulus nu zeer aangrijpend het tijdsbeeld heeft doorgegeven en gewezen heeft op de werkwijze en de invloed van de dwaalleraars, wekt hij Timotheüs op in belijdenis en leven standvastig daartegenover te staan. Hij doet dit op een treffende manier. Paulus laat de herinnering spreken.

Herinnering

Voor Paulus aandacht Staat wat er gebeurd is in het leven van Timotheüs. De Heere was in het leven van Timotheüs gekomen en dat had gevolgen. Daarvan was Paulus getuige. Paulus schrijft aan Timotheüs: Gij hebt achtervolgd mijn leer, 2 Tim. 3:10. Vers 10 begint met het voegwoord maar. Dit wijst op een tegenstelling. Paulus heeft Timotheüs niet overweldigd en zo gevangen genomen. De dwaalleraars waren de huizen binnengeslopen en namen gevangen. Zij wonnen in voor zichzelf en hun leer. Ze deden dat zelfs met schijnvrome woorden. Vandaag hoor of lees je van samenkomsten. Zoveel bekeerd! Zoveel hebben zich aan Jezus gegeven! Zoveel hebben voor Hem gekozen. Zo gaat het niet! Laten we ons niet laten misleiden. Laten we letten op wat Paulus aan Timotheüs schrijft: Gij hebt achtervolgd mijn leer. (vs. 10). Het werkwoord achtervolgen heeft de betekenis van zich richten op of naar. Timotheüs heeft zieh gericht op en zich gevoegd naar het onderwijs van Paulus. Wat Paulus Timotheüs leerde nam hij in zich op als de leer van Paulus. Het evangelie van de genade Gods in Christus was voor Timotheüs niet slechts een zaak voor zijn hart, maar ook voor zijn leven. Hij ging er zich één mee weten. Dit heeft Paulus bemerkt. Als kind van zijn vader nam Timotheüs de lessen van zijn vader in zich op. Als een getrouwe discipel heeft hij de voetstappen van zijn leermeester gevolgd. Niet om na te doen of om wat te zijn onder de mensen. Maar oprecht wilde hij een volgeling zijn. Naast Paulus leer of onderwijs was er zijn wijze van doen, voornemen, geloof, lankmoedigheid, liefde en lijdzaamheid (vs. 10). Een hele opsomming. In het genoemde sprak Paulus leven. Paulus was open voor Timotheüs. Paulus hield zijn geestelijk leven, zijn belevingen, niet voor zichzelf. Hij kon er over spreken en wilde erover spreken. Niet om zieh te laten horen of een Paulus beeld te creëren, waarmee Timotheüs het kan doen. Paulus was wars van mensenverering. Wars van projecteren. Paulus zocht in alles het welzijn van Timotheüs. Persoonlijk en ambtelijk. Voor Paulus gezindheid had Timotheüs een oog. Paulus levenswijze trok hem. Zijn Godsvertrouwen. Zijn liefde tot de Heere en de medemens. Zijn lankmoedigheid. Zijn geduld. Zijn uithoudingsvermogen. In dit alles zag Timotheüs duidelijk iets van Christus. Paulus bad daar ook om en stond ernaar om de gelijkvormigheid van Jezus Christus te kennen. Hij schreef erover. We lezen het in Filippenzen 3. In diezelfde brief zegt Paulus: wees mijn navolgers (Filipp. 3:17a).

Navolging

Nu, tot navolgen voelde Timotheüs zich aangetrokken. Tot eer van de Heere en tot zijn troost. Wat heeft het Paulus ook gesterkt als hij bij Timotheüs bemerkt de navolging van Christus. Het verzacht zijn lijden. Het heeft hem vreugde gegeven. De apostel Johannes schreef: Ik heb geen meerdere blijdschap dan hierin dat ik hoor dat mijn kinderen in de waarheid wandelen (3 Joh :4). Dit kon Paulus onderschrijven. Kan het ook nu gezegd worden? Dit is geen automatisme! Maar het pure werk van de Heilige Geest.

Lijden

Na de beschrijving van wat Paulus deed als gezant van Christus wijst Paulus op zijn lijden. Zijn ervaringen te Antiochië, Iconium en Lystre. Timotheüs heeft gehoord wat Paulus in de eerste twee plaatsen geleden heeft. Het gebeuren te Lystre heeft Timotheüs gezien. Toen Paulus voor de eerste keer in Timotheüs geboorteplaats was, werd hij gestenigd. De vijandige joden dachten dat hij dood was en sleepten hem buiten de stad. De discipelen kwamen tot hem en omringden hem. Met gebed en daad. Het wonder van de Heere werd gezien. Paulus stond op en ging weer mee naar Lystre. De volgende dag vertrok hij goedsmoeds naar Derbe om het evangelie te verkondigen. Paulus houding, zijn geloofskracht en moed, hebben Timotheüs getroffen. Paulus weet dit. Het getuige zijn van het gebeuren heeft bij hem wortel geschoten. Bekering en geloof volgden met de hartelijke verbondenheid aan Paulus. Wonderlijk dat vervolging en lijden Timotheüs gebracht hebben tot de navolging van Paulus. Het lijden om Christus wil. Als een getrouw discipel leeft Timotheüs. Paulus steekt hem een hart onder de riem als hij schrijft: uit alle heeft de Heere mij gered (vs. 11). Ook dat heeft Timotheüs gehoord en gezien. Die verlossing door de Heere blijft niet beperkt tot Paulus. De Heere zal ook Timotheüs nabij zijn op zijn weg.

Niet vergeten

Timotheüs mag niet vergeten dat wat Paulus overkwam niet beperkt blijft tot het leven van Paulus. Met nadruk heeft de Heere Christus gezegd: in de wereld zult gij verdrukking hebben. Timotheüs had reeds van Paulus gehoord, dat Paulus en Barnabas te Lystre, Ikonium en Antiochié de zielen van de discipelen hebben versterkt en vermaand hebben om te blijven in het geloof en de overtuiging hebben uitgesproken dat allen door vele verdrukkingen moeten ingaan in het Koninkrijk van God ( Hand. 14:21 en 22). Vanuit de gevangenis hoort Timotheüs: allen die godzaliglijk willen leven in Christus Jezus die zullen vervolgd worden (vs. 12). Allen die in oprechte vroomheid willen leven naar Gods Woord en Zijn heilige wet zullen vervolgd worden. De ware discipelen van de Heere Christus kunnen er op rekenen. De beelddragers van Hem, zullen iets kennen van Zijn ondervinding. Verdrukkingen zijn kenmerkend voor het Christenleven. Christen- zijn en vervolging horen bij elkaar.

Hoe is het bij ons?

Zelfonderzoek met de vraag: hoe is het bij ons, is dringend geboden. Het is naar de Schrift dat we bidden voor het vervolgde Christendom. Onze gelden, onze goederen verzenden is goed. Maar hoe is ons leven? De Bijbelse normen en waarden verdwijnen al meer in onze samenleving. Als gereformeerden zijn we in de minderheid gekomen. Het levenspatroon van velen is onchristelijk. De antichristelijkheid is zelfs toegenomen. Het valt niet mee om Christus’ wil smaadheden en hoon te incasseren. Durven we neen te zeggen? Wordt de waarheid van Gods Woord onderstreept? Blijft voor ons staan: er is geschreven? Of gaan we mee en weten we van aanpassen? De Bijbel inpassen in de hedendaagse cultuur? Waar getrouwheid is in kerk en samenleving kan men rekenen op weerstand. Een geijkte spelbreker. Er komt vervolging. Dat nu is een abstracte werkelijkheid. Gods Woord wijst ons verschwende vormen van vervolging. Maar niet- schamers, belijders van ’s Heeren naam en Woord, worden niet alleen gelaten. Maar het mag niet vergeten worden dat bidden, waken en strijden geboden zijn. Waarom?

Luisteren

Laten we luisteren naar het onderwijs wat Calvijn geeft. Er is niet één manier waarop satan de dienaren van Christus vervolgt. Satan, die de voortdurende vijand van Christus is, zal niet dulden dat ooit iemand heel zijn leven rustig is. Altijd zullen er slechtaards zijn die ons als doornen steken. Ja zelfs zodra in een gelovig mens de ijver Gods openbaar maakt, ontvlamt de woede. Aan onderdanen ontbreekt het satan nimmer. Maar hoe bestreden ook, het geloof blijft en de standvastigheid verdwijnt niet. Calvijn schrijft: laten we onze koers niet wijzigen op elke mogelijke windvlaag, maar bevestigd blijven in de waarheid Gods als aan een heilig anker.

LEEMTE OF WERKELIJKHEID

Het vrije lied is in opmars. Het heeft in de eredienst een plaats. Althans op meerde plaatsen. Men ziet ondermeer een leemte in de Psalmen. Men treft er de naam van Jezus niet aan. Er ontbreekt wat in het Nieuwe Testament doorklinkt. Het inzicht en de verlichting van de Heilige Geest gaat door. Vandaar mag er een aanvulling zijn. In de acta van de synode van Hilversum (1969) Staat: prof. W. Kremer geeft desgevraagd preadvies. Naar zijn mening wordt de betekenis van de Psalmen door afgevaardigden onderschat. De Psalmen gaan mee op elk niveau van de Kerk. We mogen niet zeggen: de Psalmen zijn Oud-Testamentisch. Ze zijn het Woord Gods. Een waarschuwing is op zijn plaats wanneer men zegt: men kan de Naam van Jezus niet uitzingen. Het gaat om de religie des Verbonds. We moeten niet een aparte Jezus- dienst kweken. Hoe is onze reactie? Toch niet eigentijds?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 mei 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's

TIMOTHEÜS DAAD EN PAULUS VERZEKERING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 mei 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's