Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BIJBEL GODS WOORD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BIJBEL GODS WOORD

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

2 Tim 3: 16 en 17

Over de Bijbel is heel wat te doen, hij ligt onder vuur. Niet alleen vandaag. Gaan we de kerkgeschiedenis na, dan gaat het elke eeuw over de Bijbel. Nu mogen we aan alles niet voorbijgaan. Op de kerkelijke markt ligt wat. Openlijk of bedektelijk. Er gaat wat in tegen Gods Woord. We kunnen het lezen. Maar er is ook lectuur die bedekt wordt met een gereformeerde vlag. Het laatste is zeer gevaarlijk. Vandaar dat attentheid bijzonder bij ambtsdragers zeer geboden is. De toetsing aan het Woord van de Heere mag geen zaak van verleden tijd zijn. Toetsing aan Schrift en belijdenis behoort tot de identiteit van de kerk, die gereformeerd wil zijn. Het gaat dus bijzonder in het kerkelijke leven om het Woord van de Heere. Het: zo zegt de Heere! Er Staat geschreven! Dit nu heeft Paulus zijn zoon en mededienaar Timotheüs ook voorgehouden. Met nadruk heeft Paulus tot hem gezegd: Timotheüs! Blijf bij hetgeen gij geleerd hebt (vs. 1). Dit nu was noodzakelijk voor Timotheüs zelf, voor zijn persoonlijk leven en zijn ambtelijk werk. Zijn roeping was om anderen te onderwijzen. In gebondenheid aan de Schriften moest dit geschieden. Waarom nu worden de Schriften zo bijzonder benadrukt? Omdat ze alleen van God ingegeven zijn. Met overtuiging schrijft Paulus dit aan Timotheüs.

De inspiratie

De gedachten over de theopneustie of inspiratie van de Heilige Schrift zijn bekend. Wat gaan de wegen ver uiteen. Zeer gevaarlijk is de woordspeling: de Bijbel is niet Gods Woord, maar Gods Woord is wel in de Bijbel. Door de verlichting met de Heilige Geest komt men erachter wat Gods Woord is, zo denkt men, zo zegt men. Tot de tijdgebondenheid van ondermeer ethische zaken of verruiming ervan kunnen we gezamenlijk komen, zonder tekort te doen aan ons christelijke belijden. Dit is zeer gevaarlijk! Door de aanvaarding van de moderne wijze van denken wordt er in de praktijk afgerekend met het geloof dat de Bijbel is het onfeilbaar Woord van God. Hierdoor staat men haaks op wat de gereformeerde confessie en de gereformeerde theologie belijdt. Zij beroepen zich voor de leer op de Schrift want zij is door de Heilige Geest geïnspireerd en zo volkomen het betrouwbare Woord van God. De Kerk heeft daarom de roeping, de heilige plicht, om van de Schrift niets anders door te geven dan wat de Schrift van zichzelf zegt. Zo alleen doet zij recht aan het Woord van de Heere. Het gaat immers in alle tijden of omstandigheden om de heilige goddelijke Schriften Om de heilige canonieke boeken die van God zijn. Zoals beleden wordt in de N.G.B art. 2-7. Dit is geen starheid, maar waarheid! En die waarheid wordt versterkt door deze zaak dat wij door het werk van de Heilige Geest de Heilige Schrift hebben ontvangen. We verkrijgen zo de verzekering door de werking van Gods Geest in het hart dat ze van God zijn. Nimmer mag ook vergeten worden dat de Schrift door God is geademd. Hij is door God ingegeven. Deze visie ligt vast in de overtuiging van Calvijn. Voor hem is God de Auteur van wat in de Schrift geleerd wordt. Calvijn noemt de Bijbelschrijvers secretarissen van de Heilige Geest. Daarmee zegt hij dat zij niets zelf bedacht hebben. Dat zij geleid en beheerst werden door de Heilige Geest. Wat de Heere hun ingaf hebben zij gehoorzaam en getrouw weergegeven. Als het gaat over de profeten die de Heere in dienst nam, zij waren Organen van de Heilige Geest, Institutie 1.7.4. D.V. Het volgend jaar 2009 zal het 500 jaar geleden zijn dat Joh. Calvijn werd geboren. Er zal uitvoerig aandacht besteed worden aan het leven en werken van Calvijn. Op zich een goede zaak. Maar de spits mag niet ontbreken. Zijn we nog voluit reformatorisch? Willen we calvinistisch zijn? Leven en denken we in de geest van Calvijn? Wanneer het gaat over zijn visie op de Heiige Schrift is ook van belang dat we leven bij wat hij geschreven heeft in zijn commentaar. Welk een verklaring wordt door hem gegeven van de tekst 2 Tim. 3:16.

Verklaring

Naar aanleiding van de woorden “al de Schrift is van God ingegeven”, zegt Calvijn dat dit onbetwistbaar is en met eerbied door alle mensen moet aangenomen worden. Calvijn stelt ook dat dit het beginsel is dat onze religie onderscheidt van alle andere dat wij weten dat God tot ons gesproken heeft en stellig overtuigd zijn dat de profeten niet van uit het eigen gevoelen gesproken hebben maar, daar zij Organen van de Heilige Geest waren, slechts tevoorschijn gebracht hebben wat hun vanuit de hemel was opgedragen. AI wie dus in de Schriften verder wil komen laat hij in de eerste plaats dit bij zichzelf vaststellen en dat de wet en de profeten niet een leer zijn door de wil van mensen tevoorschijn gebracht, maar gedicteerd door de Heilige Geest. Indien iemand tegenwerpt waaruit men dat dan kan weten, dan antwoord ik dat door de onthulling van dezelfde Geest zowel aan leerlingen als aan leraars God openbaar wordt gemaakt als de Zegsman Want Mozes en de profeten hebben niet zo maar tevoorschijn gebracht, wat wij hebben van hun hand; doch daar zij Spraken door de aandrang Gods hebben zij vol vertrouwen en onverschrokken, zoals het een feit was getuigd dat de mond Gods het gesproken had. Dezelfde Geest dus die Mozes en de profeten de zekerheid van hun roeping heeft gegeven, getuigt nu ook in onze harten dat Hij hun dienst gebruikt heeft om ons te onderrichten. En daarom is het niet verwonderlijk indien de meesten twijfelen aangaande de auteur der Schrift. Want hoe de Majesteit Gods zich daar ook vertoont, toch hebben zij daar voor geen ogen , behalve zij die door de Heilige Geest verlicht zijn zodat zij zien wat weliswaar voor allen zichtbaar moest zijn, maar alleen voor de uitverkorenen (zichtbaar) is. Dit is het eerste lid: dat wij aan de Schrift dezelfde eerbied verschuldigd zijn die wij aan God toebrengen omdat zij van Hem alleen is voortgevloeid en niets menselijks als aanmengsel heeft. Aldus Calvijn. Samenvattend kunnen we zeggen: Gods Woord Staat niet in de Bijbel. Dan kunnen we er alle kanten mee uit. Maar de Bijbel is Gods Woord van begin tot het einde. Zo’n rijk Woord mogen we bezitten. Uit zulk een Woord hören we prediken. Laten we in het ambtelijke kontakt eerbied bijbrengen voor het Woord. Het juiste omgaan met het Woord en gebed voor het luisteren en leven naar het Woord. Voor alle ambtelijke werk in de gemeente moet steeds voor de aandacht staan, dat al de Schrift van God ingegeven is. Zodat in prediking, pastoraat en catechese het gezag van het Woord en de eerbied voor het Woord behoort te domineren. De gemeente moet bemerken de dominee leeft bij het Woord in alles voor zijn persoonlijk en ambtelijk leven. Dit was in alles het leven van Paulus. Vandaar dat hij aan hetgeen hij van de Schriften heeft gezegd toevoegt: de van God ingegeven Schrift is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is (vs. 16b).

Het nut van de Schrift

Wat nu in vier woorden wordt genoemd is van betekenis voor Timotheüs en elke dienaar in de dienst des Heeren om bekwaammaking en wijsheid te ontvangen en zo het viervoudige werk te doen. Wie nu zelf door de Schrift is geleerd kan de leer van de Schrift aan anderen doorgeven. Maar dan is eis dat men blijft bij wat men geleerd heeft. Dit nu heeft Paulus ook tegen Timotheüs gezegd. Vandaag is het bijzonder een centrale vraag. Willen we leerling zijn van de Schrift en ons steeds door haar laten leren? Daar hoort als vanzelf ook bij zich laten corrigeren. Het loslaten, prijsgeven van eigen gedachten. Het ingaan tegen alles wat niet gefundeerd ligt in Gods onfeilbaar Woord. Het weerleggen van dwalingen in leer en leven moet met het Woord zelf gebeuren. Nu moeten we onthouden dat het door Paulus gebruikte woord wijst op overtuigen. Die zaak mag niet ontbreken. Waarin men misgaat of mis is, moet aangetoond worden. En dat natuurlijk in de geest der liefde. We behoren verre te zijn van een Jehu’s ijver. Ook van een Eli’s houding. Wat wordt er toch veel gevraagd in de ambtelijke dienst. Verdiepen in de Schrift en bezinnen op de Schrift is van meer waarde dan veel discussiëren of vergaderen. Door het Woord kunnen we wanneer het nodig is teruggebracht worden in het staan in en leven uit de gezonde leer. Als Paulus dit woord zo gebruikt dan heeft het ook ons veel te zeggen. Zo is het Woord ook gegeven tot onderwijzing die in de rechtvaardigheid is. Het woord dat hier gebruikt wordt wijst op opvoeden. Opleiding tot een levenswandel naar de wil des Heeren. Een wandel in de vreze des Heeren. Voorbeelden daarvan treffen we in Gods Woord aan. Alles waarop Paulus wijst komt to stand door de kracht van Gods Geest. Men wordt erin verdiept, geleid en gesterkt in de stormen en verzoekingen in kerk en wereld. Paulus verzekert dat dit gebeurt. Vandaar dat hij schrijft: opdat de mens Gods volmaakt zij tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust (vs. 17).

Het doel des Heeren

De mens Gods is naar de kanttekening opmerkt een ieder die door Gods Geest geregeerd wordt en in het bijzonder de trouwe profeten en leraars. We weten dat er is het ambt aller gelovigen. De algemene en bijzondere dienst. Aan beide denkt Paulus. Het doel des Heeren moet bijzonder de ambtsdragers voor ogen staan. We weten tot welk een doel de Heere Zijn Woord heeft gegeven en Zijn heilswerk in Christus heeft geopenbaard om mensen te scheppen en te leiden tot goede werken. Elke dienaar moet daarnaar uitzien en voor werken met het Goddelijke Woord in de hand en in de mond.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's

DE BIJBEL GODS WOORD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 juni 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's