Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Gij zult het na dezen verstaan”,

De discipelen van de Heere Jezus hebben heel wat meegemaakt, gehoord en gezien, wat zij ten diepste niet begrepen hebben. Als het ging om het werk en de Persoon van hun Meester waren er voor hen vele raadselen. Zo was het toen en zo is het nu ook. Een discipel is een leerling: hij moet net als een kind alles leren. En Wie is de Leermeester? Dat is de Heilige Geest. Luister maar wat de Heere Jezus zegt: “Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welke de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren en zal u indachtig maken, alles, wat Ik u gezegd heb”, Joh. 14:26. Door Woord en Geest wordt een mensenkind wederom geboren. Maar daarna wordt hij door Woord en Geest verder geleid. Hij wordt een leerling op de school van de Heilige Geest en gaat kennis krijgen van God en goddelijke zaken De Heere gaat hem onderwijzen in dingen, waarin hij nooit uitgeleerd zal raken. Ook moet er zo veel afgeleerd worden ook!

De werking van die Geest is diep verzondigd. Naar recht kan de Heere een mens in zijn zelfgekozen duisternis en eigenwijsheid laten! De werking van Gods Geest is verworven door Christus! Daarom wordt de Heilige Geest de Geest van Christus genoemd. Ook omdat het ten diepste Christus is, Die de wijsheid en de volmacht heeft om zondaars te onderwijzen in de weg der zaligheid. Maar ook wordt Hij de Geest van Christus genoemd, omdat Zijn voornaamste werk is om Christus in het leven van zondaren te verheerlijken. Dat doet Hij in de weg van ontdekking aan zonde en schuld.

Maar niet genoeg. Ook de schriftgeleerden konden immers in hun geweten overtuigd zijn van zonde, maar het bracht hen niet in het stof der ootmoed. Zo zouden ze ook de Heere Jezus niet waarlijk leren kennen. Door de Heilige Geest wordt de kennis van de Heere, van mijn eigen hart en van de Zaligmaker doorleefde kennis, bevindelijke kennis. Zie maar hoe nodig het was in het leven van Christus’ discipelen dat het Pinksteren werd! Hoe onkundig waren zij met betrekking tot de noodzaak van Christus’ lijden en sterven. Ze waren groot gebracht bij de noodzaak van het offer, dat heen wees naar Hem Die komen zou. Maar toen Hij ging spreken over Zijn lijdensgang, gingen zij protesteren. Daar wilden zij niet van horen en kwam er zelfs ergernis in het hart! De Heilige Geest moest komen om hen te overtuigen van de noodzaak van Christus’ werk als Borg. En nog eens, zoals het toen was, is het nu ook. Bidden we daarom toch altijd, als we naar Gods huis gaan om Zijn Woord te horen, om de hulp en leiding van de Heilige Geest. Die is zowel op als onder de kansel zo nodig! En wat stonden de discipelen nog hoog met zichzelf! Ze streden om de vraag wie van hen de voornaamste was! Petrus meende zelfs bereid te zijn met Jezus in de gevangenis en in de dood te gaan! De Heilige Geest moest komen om hen in te leiden in hun diepe val en verlorenheid. Ze moesten leren wie zij in zichzelf waren en wie ze van nature blijven zouden! Zo zou er plaats komen voor Gods genade om Christus’ wille!

Zij verstunden niet wat Jezus deed toen Hij hun voeten waste! Zij hadden er geen oog voor dat zij een dienende Zaligmaker nodig hadden, juist vanwege hun natuurlijke onwil en onmacht. Toen Jezus hen de voeten waste zei Hij: U begrijpt niet wat Ik doe, maar gij zult het later zeker verstaan! Met dat ‘later’ doelde Hij op het wonderwerk van de Geest.

Hebt u Hem al nodig gekregen? Hebt u ingezien dat Zijn werk nodig is? Hebt u ingezien dat reeds bij uw doop werd gewezen op de noodzakelijkheid van Zijn werk? Hij is gewillig en bekwaam om ons het leven te schenken, te leiden en te leren en ook af te leren! Eenmaal woning gemaakt in het zondaarshart, blijft Hij daareeuwig.

Gods kind kan Hem helaas bedroeven. Maar Hij wijkt niet! HIJ werkt er op aan dat ik bedroefd word en met smeking en geween wederkeer tot God.

Als het gaat om de kennis die Hij verleent gaat het vooral om de kennis van Christus Het betekent niet dat Hij in mijn leven alle vragen en raadselen oplost. Wel schenkt Hij bij tijden en ogenblikken rust en overgave, dingen die we niet van onszelf hebben. Maar toch komt er ook een tijd dat alle vragen worden opgelost en Hij mij de voorkant van Gods borduurwerk laat zien. Dat zal gebeuren aan de overzijde van de doodsjordaan. Dan mag ik verstaan. Dan zal ik aanbidden. Dan zingen zij, in God verblijd, aan Hem gewijd, van ’s Heeren wegen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2008

Bewaar het pand | 12 Pagina's