Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik voor u, Robert Murray McCheyne, Matthew Henry, Thomas Watson e.a., Meditaties rondom het Heilig Avondmaal, gebonden, 76 blz. € 10,90, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-09-336-2963-1.

Dit boekje bevat korte meditaties tot zelfonderzoek en onderwijs voor de week van voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Er zijn stukjes opgenomen van Isaac Ambrosius, Matthew Henry, Robert Murray McCheyne, Bernardus Smytegelt en Thomas Watson. In dit boekje treffen we gedichten aan van: Johannes Groenewegen, P. Huet, Jacobus Revius, Jacoba Petronella Winckelman en Herman Witsius. In een bijdrage van Thomas Watson over de vraag of alle mensen zonder onderscheid tot het Heilig Avondmaal behoren te komen,treffen we een citaat van van Chrysostomus aan: “Ik zou liever mijn hand laten afhouwen, dan dat ik het lichaam en bloed van Christus aan onheiligen zou geven!” Wat het zelfonderzoek betreft lezen we op blz. 26 een uitspraak van de heiden Pythagoras. Hij raadt zijn leerlingen aan iedere avond voor zij gaan slapen al hun daden van de dag na te gaan en ze tot driemaal toe in de herinnering terug te roepen. Daarbij moesten zij zichzelf ernstig afvragen: Waarin heb ik overtreden, wat het ik gedaan, en welke plicht heb ik verzuimd? Op blz. 45 treffen we het bekende gedicht van Witsius aan: “Is er nog, o groot Ontfermer, Is er voor een nare kermer, Voor een schreier nog gehoor? Is er nog een open oor?” Van Isaac Ambrosius is een tijdsoverzicht van de dag van het lijden en sterven van Christus weergegeven op de blz. 60- 62. Het boekje dat is samengesteld door J . Kranendonk- Gijssen, geeft in kort bestek vanuit diverse auteurs stof tot bezinning, zelfonderzoek en meditatie in verband met de bediening van het sacrament van het Heilig Avondmaal.

Ruth Bryan, De onnaspeurlijke rijkdom van Christus, gebonden, 282 blz. € 24,90, Uitgave De Groot Goudriaan, ISBN 978-90-8865-065-9.

Ruth Bryan leefde van 1805-1869 in Nottingham. Zij was dochter van een predikant. Het was een eenvoudige vrouw die de Heere mocht vrezen. Veel brieven heeft zij geschreven. De taal van de brieven is eenvoudiger en begrijpelijker dan bijvoorbeeld de brieven van Rutherford. De brieven, die eerder gepubliceerd werden in ‘De Wachter Sions’ spreken van het werk van Gods genade. Het keurig uitgevoerde boek begint met een levensschets waarin op blz. 35 en 36 wordt beschreven hoe Ruth Bryan een gezicht op Christus mocht ontvangen als haar Verlosser van zowel de schuld, de vloek als de kracht der zonde tegelijk. Ze was naar de kerk gegaan met het vonnis van veroordeling als het ware om haar hals gehangen, ze kwam eruit met een vrije vergeving daarvoor in de plaats, ondertekend door de oneindige Jehovah. Ze was bang dat ze zichzelf zou verheffen. We lezen hierover op blz. 42 “Maar hier moet vermeld worden dat het haar gewoonte geweest was om te bidden dat als ze gezegend zou worden tot bekering van iemand, ze dit niet zou weten, opdat ze zich niet zou verheffen.” Op blz. 46 lezen we dat toen haar moeder gestorven was ze beleed dat Christus dierbaarder was voor haar ziel. “Ik zie Hem in alles, en dat stopt het morren en murmureren.” Op de blz. 59-61 wordt haar sterven beschreven. Ze verwonderde zich erover waarom een persoon als zij een kroon zou dragen. Maar ze mocht de reden ontdekken: opdat ze die zou werpen aan de voeten van Jezus. Veel zou te citeren zijn uit haar brieven. Op blz. 75 lezen we bijvoorbeeld over de krachtdadigheid van het dierbaar bloed van Jezus. “De grote zaligheid is niet uit verdienste maar uit genade; dus niemand hoeft te wanhopen wegens karmozijnrode zonden: het rijke bloed van mijn dierbare Zaligmaker maakt ze zo wit als sneeuw. Dit kan ik met reden getuigen, want niemand zou slechter kunnen zijn dan ik. Welk een heerlijk gezelschap zal er zijn op de berg Sion daarboven, een gezelschap van met bloed gewassen zondaren, eens zo zwart, nu wit, eens zo veraf, nu zo nabij, eens zo vol van vreze en beven, nu zo veilig, in alle eeuwigheid. Hoe zullen wij het waardige Lam prijzen Die ons daar gebracht heeft ten koste van Zijn eigen hartebloed! O, dat arme twijfelende zieleen meer bevatting hadden van de werking en krachtdadigheid van dat bloed dat miljoenen en miljoenen zwarte zondaars gereinigd heeft en nog zal reinigen en hen tot geschikt gezelschap voor God en het Lam gemaakt heeft.” Op blz. 273 lezen over “Verlossing verleend IN, niet VAN verdrukking.” “Opnieuw laat de Heere mij zien, hoe gezegend het is om het kruis op te nemen, en ook hoezeer ik ervoor terugdeins. Ik zoek verlossing van het kruis, maar ondervind dat mijn Heere er verlossing in gelegd heeft; en als ik mijzelf eronder vandaan kon wringen, zou ik de zegen missen. Maar wanneer het kruis door Zijn bekwaammakingen op behoorlijke wijze wordt opgenomen, is er inderdaad een nieuw lied in mijn mond gegeven, een lofzang voor Zijn Naam.” Op de laatste blz. wordt gesproken over de toekomst voor Gods kinderen: “De stormen van het leven zullen spoedig voorbij zijn, de boeien van het vlees zulen afvallen en de bevrijde geest zal zijn eigen element van heiligheid en liefde bereiken.”

Ds J. van Amstel, Over Gods leiding gesproken, pocket, 127 blz., € 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-2974-7.

Op de hem eigen wijze behandelt de auteur het onderwerp ‘Gods leiding.’ Allerlei vragen worden behandeld. Zo komt de vraag aan de orde of alles toeval is, of dat de Heere tot in de kleinste details alle dingen regeert. Duidelijk komt in dit boekje uit dat de Heere de geschiedenis, de kerkgeschiedenis en het persoonlijk leven leidt. Op blz. 39 vinden we de volgende omschrijving van geschiedenis van prof. dr. W. van ’t Spijker “Verankerd in Gods Raad, gestructureerd naar Gods orde en geopend naar Gods uiteindelijke bestemming zal de geschiedenis voort dienen te gaan naar haar laatste doel: de volle verheerlijking van God.” Op blz. 40 lezen we “Samenvattend zou ik het zo willen zeggen: alles geschiedt door Gods hand. En het ‘geheim’ is dat we ons door Gods hand laten leiden, hoe alles ook mag lopen in heel de geschiedenis van heel de wereld. Want troost is er alleen wanneer ik Gods hand opmerk en uit Gods hand leef en door Gods hand geleid wordt, te midden van heel het wereldgebeuren, dat ononderbroken in Zijn hand is.” Guido de Brés (bz. 53)mocht het na aanvechting zo weergeven in een brief aan zijn vrouw vanuit de gevangenis voordat hij terechtgesteld zou worden: “Het heeft de goede God behaagd ons samen ongeveer de tijd van zeven jaren te laten leven en ons vijf kinderen te geven. Indien de Heere had gewild ons langer samen te laten leven, Hij had daarvoor zeker de middelen. Maar het behaagde de Heere niet; waarom Zijn welbehagen geschiede en jou zij dit als reden afdoende.” De kerkgeschiedenis wordt door de Heere geleid. Christus vergadert, beschermt en onderhoudt Zijn Kerk. Ook het persoonlijk leven wordt door de Heere geleid: dat is bijvoorbeeld te zien in het leven van Jozef, Mozes en Ruth. We besluiten met een behartenswaardige uitspraak op blz. 125 “God leert Zijn volk de leiding uit handen te geven. Maar vraagt ook van Zijn volk om Hem de leiding geheel en al toe te vertrouwen. Om Hem te dienen, om Hem te vrezen, om Hem gehoorzaam te zijn.”

Jan de Kok, Een zwakke dienstknecht, Uit het leven van ds. J.C. Philpot, Uitgeverij De Ramshoorn, gebonden, 183 blz., € 9,95, ISBN 97890-76466-774.

Joseph Charles Philpot (1802-1869) werd geboren in de pastorie van Ripple, een klein plaatsje in Engeland vlak bij de krijtrotsen aan de oostkust gelegen. Zijn jeugd was bewogen, zoals dat heel vaak gebeurde in die dagen: twee zussen en twee broers overleden aan tuberculose. Op jonge leeftijd wordt hij zelf ook ziek, maar mag daarvan herstellen. De levensloop van Philpot wordt in het kort nagegaan in dit boek. In Ierland is hij tot bekering gekomen. Terug in Engeland krijgt hij moeilijkheden op de universiteit van Oxford. Philpot wordt predikant, maar voelt zich later niet meer thuis in de Engelse staatskerk en sluit zich aan bij de Baptisten. Hij wordt hoofdredacteur van het maandblad de ‘Gospel Standard.’ Meer dan 500 preken heeft hij nagelaten. Dagboeken samengesteld uit zijn werken zijn onder ons bekend en worden onder ons gelezen. Een alleszins verantwoord boek voor de jeugd om kennis te maken met het leven en de arbeid van Philpot die zijn leven lang te kampen had met een zwakke gezondheid.

Mw. R. Hoogerwerf- Holleman, Verlost van Spaanse banden, De Tachtigjarige Oorlog in Delfshaven en omgeving; illustraties R. Visser, Uitgeverij De Ramshoorn, gebonden, 127 blz.,€ 9,95, ISBN 97890-76466-828.

Het verhaal speelt zich af tijdens de Tachtigjarige oorlog (1568-1648). In de tijd van geloofsvervolging werden er veel geheime samenkomsten belegd om Gods Woord te horen. In dit boek wordt beschreven hoe zo’n samenkomst ontdekt werd en de wijze waarop de hoorders wisten te ontkomen. Verraders zijn er altijd geweest. Zo ook in dit boek. De pastoor van Delfshaven komt op wonderlijke wijze tot bekering. Een wolf werd in een lam veranderd. Het is een leerzaam boek omdat veel historische gebeurtenissen verweven worden in het verhaal. Dit bevordert de kennis van de vaderlandse geschiedenis die vaak niet zo heel erg groot is. Illustraties en voetnoten zorgen voor extra waardevolle achtergrondinformatie. Aanbevolen voor onze jeugd.

Ds. W. Pieters, Bijbels ABC, Bijbelse begrippen uitgelegd, pocket, 135 blz.,€ 9,95, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-3362-944-0.

Dit boekje is het eerste deel in de serie ‘Bijbels ABC’. De auteur behandelt bijbelse begrippen op een voor de jeugd begrijpelijke manier. In dit boek worden de letters A en B behandeld. Bij de behandeling van ‘baptisme’ wordt de kinderdoop duidelijk verdedigd. Bij het woord ‘bekommering’ tekent de auteur aan dat deze zaak bij Calvijn een ruime plaats krijgt. Wat ‘belijdenis doen’ betreft lezen we duidelijk de mening van de auteur, waar niet iedereen gelijk over zal denken, “Daarom, verfoei gerust het belijdenis doen van de waarheid, zonder geloof. Doe belijdenis van de waarheid in geloof. Kun je dat niet? Doe dan belijdenis in waarheid van je ongeloof!” Bij de behandeling van het woord ‘bestrijding’ komt de visie van de Koran op Jezus ter sprake. Op blz. 108vv lezen we over de vijf plichten die de koran voorschrijft. Op blz 113 lezen we “kort samengevat zeggen de moslims dat Jezus niet echt gekruisigd is. Sommigen beweren dat iemand anders is gekruisigd, die op Jezus leek. Anderen beweren dat Judas Iskarioth is gekruisigd in de plaats van Jezus. Weer anderen zeggen dat Jezus wel is gekruisigd, maar niet zo dat Hij daarop stierf. Hij zou ‘in zwijm’ zijn gevallen, van het kruis zijn afgenomen en toen weer bij zijn gekomen. Het komt er dus duidelijk op neer dat wat het hart van het christelijke geloof is, in de koran precies wordt ontkend.” Onder het woord ‘bevinding’ komt aan de orde het verschil tussen algemene werkingen en zaligmakende werking van Gods Geest. Behartenswaardige dingen worden gezegd over biblicisme . Een voorbeeld van de Jehovagetuigen wordt aangehaald op blz. 123 “Mijn Vader is meer dan Ik, dan concluderen zij meteen: en dus is Jezus niet de waarachtige God.” Wat Bijbelkringen betreft, blz. 133, is de auteur er een voorstander van dat die geleid worden door de kerkenraad of staan onder goedkeuring van de kerkenraad.

Voor Hart en Huis, Bijbels dagboek 2010, gewone letter € 6,50, groot letteruitgave € 10,50 (bij aantallen wordt korting gegeven), Uitgeverij Groen, Heerenveen, ISBN 978-90-5829-794-5.

Dit bekende dagboek verschijnt voor de drieënveertigste keer. Iedere maand wordt een bijbelboek aan de orde gesteld. Per dag wordt een tekst of een gedeelte van een tekst behandeld en een bijpassend psalmvers wordt aangegeven om te zingen. De auteurs zijn: Ds. D.J. Budding, predikant van de Hervormde Kerk in Amerika (RCA) te Grand Rapids, emeritus predikant van de Protestantse Kerk in Nederland; ds. A. van Heteren, predikant Christelijke Gereformeerde Kerk te Urk; ds. G.S.A. de Knegt, emeritus predikant van de Nederlandse Hervormde Kerk, te Barneveld en ds. H. Paul, emeritus predikant van de Gereformeerde Gemeenten, te Moerkapelle. Net als andere jaren zal dit dagboekje zijn weg wel weer weten te vinden onder onze lezers en daarbuiten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2009

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2009

Bewaar het pand | 12 Pagina's