Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. A. v.d. Zwan, Onbezweken trouw, Op weg met aartsvader Jakob, gebonden, 796 bh., € 75,90, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 97890-336-07905.

Na de goede ontvangst van het boekje over Hebreeën 11 is dit boekje verschenen als uitwerking van preken die gehouden zijn in een serie bijbellezingen in de Chr. Geref. Bethelkerk van Sliedrecht. Het boekje behandelt in twaalf hoofdstukken niet heel het leven van Jakob. Het eindigt bij de overdenking van Genesis 35. Over het leven van Abraham is meer gepubliceerd dan over het leven van Jakob. Het is een goede zaak dat ook aan het leven van Jakob aandacht wordt besteed. Wellicht dat er in de toekomst nog een vervolg zal worden uitgegeven. Een enkele kritische opmerking willen we maken: Bij het citeren van de Bijbeltekst op blz. 11 staat er meer dan eens ‘Heere’ in plaats van ‘HEERE’. Dat is geen onbetekenend verschil. “HEERE” is immers de verbondsnaam. Wat het berouw van Ezau betreft (blz. 38) maakt de kanttekening op Hebr. 12:17 duidelijk wat hiermee wordt bedoeld. Het zou een goede zaak zijn hiernaar te verwijzen. Zo hebben we bij het doorlezen van dit boekje ook weieens gedacht dat bepaalde zaken meer uitgewerkt zouden kunnen worden. Maar laat duidelijk zijn dat het positieve zonder meer overheerst. Terecht wordt op blz. 22 gesproken over een persoonlijke verkiezing als het gaat over Jakob en Ezau. “nog voor er iets van Jakob en Ezau begon te leven, was hun eeuwige bestemming reeds in Gods boek geschreven. Zonder aanzien der persoons verkoos God de een en liet Hij de ander liggen in zijn verlorenheid. ‘Jakob heb ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat’ (Rom. 9:13).” Op blz. 66 wordt terecht gewaarschuwd tegen gemengde huwelijken. De auteur heeft bij de uitgave van zijn boekje gedacht aan het gebruik op verenigingen en bijbelstudiekringen. Naast te zingen psalmen en Schriftlezingen zijn gespreksvragen toegevoegd. We sluiten ons aan bij de wens die verwoord wordt in het voorwoord van het boekje: “De God van vader Jakob doe onder het lezen van dit boek Zijn zegen nederdalen (Psalm 20:1). Hij geve door Zijn Geest hetzelfde afhankelijke leven van de pelgrim te beleven, dat Hij zoveel eeuwen geleden ook aan Jakob heeft willen leren.”

W. Schippers, Vijf boeken die opnieuw werden uitgegeven zijn ons ter recensie toegestuurd: Een zeemansvrouw, De kok van Simpang, De zwerver, Het Uilennest en Klavervier. Prijs per deel €13,95, het aantal pagina’s varieert tussen de 150 en 200. Juist in de wintermaanden is er wat meer gelegenheid tot lezen, ook voor de jeugd. De herdruk, in gebonden vorm, is keurig uitgevoerd. De taal is aangepast aan onze taal zonder tekort te doen aan de stijl van de auteur. Verhelderende voetnoten zijn geplaatst, achterin de boeken treffen we persoonsgegevens aan en andere achtergrondgegevens die de inhoud verhelderen en zodoende een bijdrage leveren aan het beter begrijpen van de spannende verhalen in de boeken. Zo lezen we bijvoorbeeld in ‘Een zeemansvrouw’ over de vrouw van een stuurman die jarenlang haar man moest missen omdat het schip waarop hij voer was vergaan. Na lang wachten vraagt haar buurman haar ten huwelijk, zij trouwt met hem, maar toch blijft er twijfel of haar man wel echt verdronken is. Dan vergaat voor de kust van Walcheren een Noors schip. De opvarenden worden ternauwernood gered. Onder hen is de stuurman Hij gaat snel naar zijn vrouw, maar treft daar dan behalve zijn vrouw ook een baby in de wieg aan. Dan wordt het heel moeilijk…Lees zelf maar verder in het boek. De auteur leefde van 1867-1954. Wie de eerste twee boeken van W. Schippers heeft gelezen, zal ook deze vijf boeken niet willen missen. De boeken zijn heruitgegeven door Uitgeverij ‘De Ramshoorn’, Putwei 6, 4464 BT Goes, tel. 0113-230340

John Owen, Gewetensvragen opgelost, gebonden, 96 bh., € 11.50, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331 2186-9.

John Owen leefde van 1616-1683. Ds. J. Fraanje schreef een ‘woord vooraf’ in de uitgave in de Nederlandse taal in 1931. Het is een goede zaak dat dit boekje opnieuw is uitgegeven. Een aantal geestelijk vragen wordt aan de orde gesteld. Aan de hand van de Schrift en de ervaring probeert de auteur antwoord te geven op vragen aangaande de praktijk van het geestelijke leven. Zo komt de vraag aan de orde welke overtuiging van zonde en schuld er nodig is zodat een ziel oprecht Christus zoekt. Ook worden vragen behandeld die gaan over begeerten en verdorvenheden in het hart. Hoever kan dit samengaan met ware genade? Wanneer voert een verdorvenheid nu heerschappij of niet? Lezenswaardig en onderwijzend gaat Owen hierop in. Zo leven ze op blz. 57 en 58: “In de volgende drie gevallen is er geen heerschappij der verdorvenheid aanwezig: 1.lndien de ziel er meer door bezwaard dan bezoedeld is, is het een verzoeking en geen voortdurende, heerschappijvoerende begeerlijkheid. In dit geval, namelijk wanneer het hart zo door enige zonde aangevochten wordt, zijn zonde en genade beide werkzaam met een tegengesteld doel. Het doel van de genade is de ziel te vernederen, en het doel van de zonde is de ziel te bezoedelen. De ziel wordt in zoverre door de zonde bezoedeld, als ze door de bedrieglijkheid en de aanlokselen van de zonde daaraan toegeeft. Bezoedeling komt niet van verzoeking als zodanig, werkende op de ziel, maar van de met toestemming toegelaten verzoeking. Voorzover de ziel toegeeft aan de zonde, hetzij door verrassing of door gedurige aanlokselen, in zoverre wordt ze bezoedeld. Het is anders wanneer de ziel er meer door bezwaard wordt dan bezoedeld. 2.Er is geen heerschappij van de verdorvenheid aanwezig, wanneer de ziel die bijzondere verdorvenheid waarlijk kan beschouwen en ook metterdaad beschouwt als haar grootste en dodelijke vijand. De ziel zegt: ‘Het zijn geen krijgslieden die mijn staat hebben verwoest, noch ook is het enig ongemak dat mijn gezondheid heeft weggenomen; evenmin zijn het vijanden die mijn naam te gronde gericht of zich tegen mij gesteld hebben, maar deze verdorvenheid is mijn grote doodsvijand.’ Wanneer de ziel waarlijk in deze overtuiging leeft, dan is er alle hoop dat men te doen heeft met de kracht van de verzoeking, en niet met de heerschappij van de begeerlijkheid of verdorvenheid. 3.Zo ook wanneer iemand zijn strijd en worsteling met de zonde bestendig voortzet, voornamelijk in de twee grote plichten van eenzaam gebed en overdenking. Zijn deze eenmaal aan de ziel ontrukt, dan is zij uit het veld geslagen en de zonde behaalt de overwinning. Maar zolang iemand de worsteling voortzet in de oefening van de genade in die plichten, beschouw ik het als een verzoeking, en niet als een voortdurende, heerschappijvoerende begeerlijkheid.” Op blz. 66 en 67 worden levenstekenen van de ziel genoemd. “Indien de ziel enig overblijfsel van geestelijke leven bezit, zullen er ook nog levenstekenen in die ziel zijn. Welnu, de levenstekenen die het bewijs leveren dat de ziel niet geheel en al dood is door heerschappijvoerende verdorvenheid, zijn strijd en verootmoediging Zolang de ziel, hoewel meer dan ooit onder macht der zonde, zichzelf bewust is van oprechtheid in de strijd die zij voert, is er een teken van leven; zo ook waar zij in dat opzicht standvastig is in haar verootmoediging.”

John Flavel, De tafel toegericht, twaalf meditaties rond het Heilig Avondmaal,gebonden, 141 blz., € 15,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2198-2.

De auteur leefde van ca. 1630-1691, was een bekend puriteins prediker en diende met enkele onderbrekingen de gemeente van Darthmouth. De opgenomen overdenkingen zijn vertaald door N.A. Eikelenboom. Het verzamelde werk van Flavel beleefde in de 18’’ eeuw vijf drukken en in de 19e eeuw drie. Voor dit boek is geput uit de Sacramental Meditations (Meditaties rond het sacrament) te vinden in het 6’’ deel van het verzamelde werk. (de uitgave van 1820 is gebruikt). In de weergegeven meditaties staat het Lam Gods centraal dat de zonde wereld wegneemt. De laatste overdenking gaat over Efeze 3:19 ‘En bekennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat.’ Deze overdenking besluit met de volgende woorden. “Gelovige, Christus heeft u lief met een onnaspeurlijke liefde. Hij heeft u méér lief dan de beste vriend u liefheeft, die is als uw eigen ziel. Hij heeft u méér lief dan dat u uw kind of de vrouw van uw schoot bemint; méér dan uw ziel uw lichaam liefheeft, waarmee zij zo innig is verbonden. Wilt u zich dan tevredenstellen met armzalige, geringe, achteloze gevoelens jegens Jezus Christus? O, zie vandaag op Hem in Zijn rode gewaad! Zie Hem in de kracht van Zijn liefde, terwijl Hij door de vloek van de wet heen breekt, door de toorn van God, door de angsten van de dood, om de vruchten van Zijn eeuwige liefde tot uw ziel, bij u te brengen. Terwijl u dat ziet en erover nadenkt, laat uw hart dan wegsmelten, laat uw ogen druppen en laat uw ziel uitroepen: Zie, hoe Hij mij heeft liefgehad! Geprezen zij God voor Jezus Christus.”

Ebenezer Erskine, Op reis naar een beter vaderland, gebonden, 108 blz., € 13,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2236-1.

De auteur leefde van 1680-1754 en diende van 1703-1731 de gemeente van Portmoak. Vanaf 1731 tot aan zijn overlijden was hij aan de gemeente van Stirling verbonden. Het boekje werd vertaald uit het Engels door N.A. Eikelenboom. De oorspronkelijke titel luidt: ‘The Believer’s journey from the wilderness of this World, to the Heavenly Canaan (De reis van de gelovige uit de woestijn van deze wereld naar het hemelse Kanaan.) Het is een preek over Hooglied 8:5 ‘Wie is zij, die daar opklimt uit de woestijn en lieflijk leunt op haar Liefste?’ Voor de uitgave is gebruik gemaakt van de werken van Ebenezer Erskine in het Engels. Naast uitleg van de tekst worden er uitgebreide toepassingen gemaakt waarin heel wat zielenvragen worden beantwoord. Ook wordt raad gegeven aan Gods kinderen. We citeren wat we lezen op blz. 103 en 104 “Het geloof moet maar beginnen eerst werkzaam te zijn met het Priesterambt van Christus, want dit is de basis en het fundament van de beide andere, Jesaja 53 vers 12, Filippenzen 2:8-10, Psalm 110 vers 7. De priester onder de wet had de Urim en de Thummim in zijn borstlap en een kroon op zijn hoofd, om ons te leren dat het koninklijk en het profetisch ambt, waarvan deze de uiterlijke tekenen waren, beide gegrond waren op het sacerdotale of priesterlijke ambt. Sta er dan naar Christus te benodigen, als Priester en Verzoening, zoals Hij wordt voorgesteld in het heerlijk Evangelie, om toegepast te worden door het geloof. Dan zal het gemakkelijk zijn om te geloven dat Hij uw Profeet en Koning is. Als u kunt geloven dat hij heeft geleden, en genoegdoening heeft aangebracht voor uw zonde, zal het voor u gemakkelijk zijn om te geloven dat Hij als profeet u zal zuiveren, als Koning u zal heiligen, en uw ongerechtigheden ten onder zal brengen. Ja, weet tot uw bemoediging dat het eigenlijk doel waarom Christus genade en heerlijkheid door Zijn bloed verwierf, is geweest dat het aan allen zou worden aangeboden, en werkelijk toegepast zou worden aan elke ziel die in Hem gelooft. Laat dan het geloof eerst maar rusten op het Priesterambt van Christus, en op grond daarvan aanspraak maken op de weldaad van Zijn andere ambten. Bedenk met hoeveel liefde Christus deze ambten op aarde heeft uitgeoefend, en dan zal dat een vaste grond zijn om te geloven dat Hij die niet zal verwaarlozen nu Hij ten hemel is gevaren.”

Dr. H.F. Kohlbrugge, De beker der verlossingen, zeventien preken, gebonden, 182 blz., € 17,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2191-3.

De preken zijn opnieuw vertaald en van aantekeningen voorzien door T. van Es. Het merendeel van deze preken was in onze taal niet of moeilijk beschikbaar. Kohlbrugge ging uit van de Bijbelvertaling van Luther. Waar dat nodig is voor het begrijpen van de gedachtengang van Kohlbrugge in zijn preken heeft de vertaler hiernaar verwezen in voetnoten. Liefhebbers van Kohlbrugge zullen zeker ook deze bundel ter hand willen nemen en lezen. In deze adventstijd willen we iets citeren uit een preek over Lukas 1:77 ‘Om Zijn volk kennis der zaligheid te geven, in vergeving hunner zonden.’ Aan het slot van de preek lezen we: “Als God met Zijn genade gekomen is, houdt de erkenning van zonde niet op. Veeleer blijft zij en gaat steeds door, men wordt steeds zondiger en zondiger, ootmoediger en kleiner. Er is een juichen en een zuchten, een klagen en een loven van de trouw en de genade van God, een rotsvast geloof en aanvechting, strijd en nood, gerechtigheid die aangegrepen en zonde die verdoemd wordt, een vluchten tot het kruis van Christus, een waarachtig geloof dat in Hem de oude mens gekruisigd is en een nieuwe mens geschapen, om voor Gods aangezicht in waarachtigheid te leven, zulk een nieuwe mens, dat hij de raad Gods erkent, hoe, terwijl naar het zichtbare kruis en dood triomferen, nochtans naar het onzichtbare de overwinning in het geloof er reeds is.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2009

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2009

Bewaar het pand | 12 Pagina's