Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAT WORDT GEVRAAGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAT WORDT GEVRAAGD

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Titus 2:13

Een predikant is met zijn opleiding niet klaar. Zeker, de opleiding heeft betekenis. Die is zelfs onmisbaar. Vorming en toerusting zijn noodzakelijk. Maar dat betekent niet, dat mens na de studiejaren klaar is. De Schriften bevatten ontzaggelijk veel. Daarbij dient men ervan doordrongen te zijn dat men met Gods Woord bezig is. Op de studeerkamer wordt veel gevraagd. De voorbereidingstijd dient niet beperkt te worden tot een aantal uren. De gemeente heeft recht op de rechte, zuivere bediening van het Woord. Dat vraagt in de eerste plaats veel gebed. De gebedsstoel mag in de studeerkamer niet ontbreken. Knieënwerk mag de predikant niet onbekend zijn. Voor inzicht, verklaring en toepassing van het Woord. Hij gaat immers met ouderen en jongeren om die op reis zijn naar de eeuwigheid. Elke dienaar dient te blijven leven bij wat op de dag van bevestiging uit het formulier, genomen uit het Woord van de Heere, werd gelezen en waarop hij ook zijn ja-woord heeft uitgesproken. De roeping van een dienaar is: eerstelijk dat zij des Heeren Woord door de Schriften der profeten en apostelen geopenbaard, grondig en oprechtelijk aan hun volk zullen voordragen en het toeëigenen zo in het gemeen als in het bijzonder tot nuttigheid der toehoorders met onderwijzen, vermanen, vertroosten en bestraffen naar eens iegelijks behoefte, verkondigende de bekering tot God en de verzoening met Hem door het geloof in Jezus Christus en wederleggende met de Heilige Schrift alle dwalingen en ketterijen die tegen deze zuivere leer strijden. Naast de predikant moeten de medebroeders daar bij leven. Zelfs de gemeenteleden mogen daar niet aan voorbijgaan. Niemand mag leven bij eigentijdse prediking, maar bij Bijbelse prediking. Dat wil niet zeggen dat de prediking buiten de tijd behoort te staan. Zo was het bij Jezus, de Prediker der gerechtigheid, niet. Hij stond in Zijn tijd, met de tijd. Kerkelijk en buitenkerkelijk. We weten ook veel van de prediking van Paulus en hoe die was. Naast het gebed behoort er dus te zijn het voortdurende studeren in Gods Woord. Het Woord Gods dient onderzocht te worden. Ook dient men zich te verdiepen in het belijden van de Kerk en de tijdgeest. Welk een pastorale woorden heeft Paulus bijzonder zijn jonge broeders voorgehouden. Aan Timotheüs schreef hij: houd aan in het lezen, in het vermanen, in het leren totdat Ik kom (1 Tim. 4:13). Timotheüs moest zich in Efeze richten op zijn taak als voorganger. Het lezen, het bemoedigen en het geven van onderwijs. Daar tot drie keer een lidwoord wordt gebruikt, wordt met nadruk gewezen op de zaken die Timotheüs als voorganger van de gemeente bijzonder tijdens de samenkomst van de gemeente behoort te doen. Paulus gaat Titus niet voorbij. Hij ziet hem als een trouwe herder en broeder. Hij kent hem. Het meeleven neemt niet af. Zijn tijd schiet wel op. Zijn dienstwerk op aarde zal een einde gaan nemen. Maar zolang hij nog mag dienen, wil hij ook in de meelevendheid dienen. Een waar kenmerk van een dienaar. Naast het dienstwerk van Titus gaat Paulus de uitbouw en de opbouw van de gemeente ter harte. Het levensgevaarlijk werk van de verleidende geesten in de gemeente gaat aan hem niet voorbij.

Pastorale instructies

De nodige pastorale instructies worden door Paulus gegeven. Het wordt bijzonder gedaan in het tweede hoofdstuk van de brief. In het vijftiende vers wordt een samenvatting daarvan gegeven. Tot Titus zegt hij: spreek dit en vermaan en bestraf met alle ernst. In Titus' taakbeschrijving wordt als het ware aan hem de lastbrief overhandigd voor de arbeid op Kreta. Wat er moet gebeuren is geen geringe zaak. Niemand van de mensen staat daar achter. Het is geheel een gave en een opdracht van de Heere. De Zender spreekt. Vandaar dat voorgangers steeds moeten leven bij wat de Heere beveelt. Hun opdracht is niet tijdgebonden. Het blijft gelden tot de grote dag van Jezus Christus. Men dient zich er aan te houden. Dit is eis van de Heere. De Heere beoogt daarin het geestelijk wel welzijn. Vandaar dat Titus met de ouderen moet spreken. Dat spreken wijst op leren, onderwijzen. Alle anderen moeten vermaand worden. De ernst van het geleerde moet op het hart gebonden worden. Want het is de Heere Die spreekt. Vermaant. Het 'zo zegt de Heere' moet gehoord worden. Het bestraffen met alle ernst mag niet ontbreken. Afgeschreven moet worden al wat met de leer verschilt en wat daartegenin gaat. De weerlegging moet met alle nadruk gebeuren. Het dienaar zijn mag zelfs geschieden met volle autoriteit. Maar dat brengt ook grote verantwoordelijkheid met zich mee. Het rekenschap geven blijft niet beperkt tot gemeenteleden of medeburgers, maar geldt ook de voorganger. Titus moet het weten en allen die vandaag voorgaan mogen het niet vergeten. De leer van de Schrift moet spreken. De leer, de belijdenis, ontleend aan de Schrift moet spreken. Niet wat vraagt de mens, maar wat heeft de mens nodig op reis naar de eeuwigheid. Naar ziel en lichaam. Geen aanpassing van het Woord, maar verduidelijking van het Woord naar dat de omstandigheden zijn. De kerkdienst is geen gezelligheidsdienst, maar een dienst waarin zonde en genade, verlorenheid en redding, het leven zonder en met de Heere verkondigd wordt. Waar dat gebeurt, daar laat de Heere in de aanwezigheid van ouderen en jongeren zien Zijn goedkeuring. Oprechtheid. Hartelijkheid. Eerlijkheid in de bediening blijft niet ongezegend. Vandaar dat Paulus ook aandrong op getrouwheid in het werk. Maar Paulus wist ook hoe de reactie, de houding van gemeenteleden kon zijn. Bijzonder jonge dienaren konden het ontgelden. Overwegend was het in die tijd zo dat personen beneden de vijftig jaren gezien werden als junioren. Men kwam pas kijken Nu wist Paulus ook het oordeel van de Heere. De Heere roept en bekwaamt. Allen die staan in de dienst des Heeren mogen niet veracht worden. Niet de leeftijd is doorslaggevend, maar het geroepen zijn door de Heere. In de gemeente van Korinthe waren nogal wat personen die een hoge dunk hadden van zichzelf en laag of minachtend neerzagen op anderen. Paulus had het zelf ook ondervonden. Timotheüs moest naar die plaats. Maar het woord van Paulus was vermanend. Timotheüs komt, ziet dat hij buiten vreze bij u zij, want hij werkt het werk des Heeren gelijk als ik. Dat niemand hem verachte, maar geleidt hem in vrede (1 Kor. 16:10 en 11) De kerkvader Ignatius zegt, wijzend op gezagsondermijning vanwege de leeftijd: schenk alle hoogachting aan elke ware dienaar naar de kracht die God de Vader hem verleend heeft.

Hart onder de riem

In het laatste vers van hoofdstuk 2 staat een vermanend woord wat bestemd is voor de eilandbewoners. Dat niemand u verachte. Niemand mag minachtend op je neer zien. Wie hij of zij ook is. Je bent een pastorale medewerker. Je staat in dienst van de Koning. Je mag zelfs mijn vertegenwoordiger op het eiland Kreta zijn. Het is geschied naar de wil van de Heere. Wees daarom een getrouwe getuige van de ware leer. Achter jou staat de Heere. Je bent geroepen door de Heere. Hier spreekt een vader in Christus! Het geeft voor de ambtelijke dienst veel stof tot overdenking en zelfs meer. Bijzonder vandaag. Men hoort of leest dikke woorden. Het komt aan op daden!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2009

Bewaar het pand | 12 Pagina's

WAT WORDT GEVRAAGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 december 2009

Bewaar het pand | 12 Pagina's