Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe in de samenleving?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe in de samenleving?

Titus 3:1-3

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In hoofdstuk 2 van de brief aan Titus heeft Paulus enkele gedragsregels gegeven voor in de gemeente, in hoofdstuk 3 van deze brief wijst hij erop hoe de houding moet zijn buiten de gemeente. Hoe het behoort te zijn in de samenleving. Wat hij nu aangeeft is bestemd voor heel de gemeente.

In hoofdstuk 2 had hij het over verschillende groepen en hun taak, maar nu niet. Waar hij op aan dringt behoort gedaan te worden door ouderen en jongeren. Als gemeenten maakt men immers deel uit van de gemeenschap. Dat mag nimmer vergeten worden. Ook nu niet. We staan niet alleen op de wereld. We zijn een deel van het geheel. We staan als gedoopten onder onze medeburgers.
Gedoopt in de Naam van de drieenige God. Die werkelijkheid heeft onze Schepper, de Verbondsgod, Zelf gewild en daarom bevolen. Wat dat betekent kunnen we weten. Althans zo behoort het te zijn. Niemand mag ontaarden en worden tot een gedoopte heiden. Gedeeltelijk of geheel gelijkvormig aan de wereld. Er zij bijzonder in onze tijd van normloosheid en van wetteloosheid veel gebed voor standvastigheid en het laten zien van onze christelijke levenshouding op de plaats in de samenleving. Wat nu Paulus bijzonder de Romeinen voorgehouden heeft en waartoe hij opriep, daarmee komt hij ook tot Titus. Als voorganger heeft hij deze taak. Vermaan hen dat zij aan de overheden en machten onderdanig zijn en dat zij hun gehoorzaam zijn, dat zij tot alle goed werk bereid zijn. In dezelfde geest als Paulus heeft Petrus geschreven aan de christenen in Klein-Azië. Er werden geen anarchistische neigingen bemerkt in de gemeenten. Wel waren die er op het eiland Kreta. En de stelregel was praktijk: waar je mee omgaat, daar kun je door besmet worden. Wanneer de tekst daartoe aanleiding geeft moet het in de prediking gebeuren waartoe Paulus aanspoort: naar voren komen. Wanneer de catechisatieles in gaat op het vijfde gebod dan gaat het als vanzelf over onze houding tot de overheid. Tot de overheidspersonen en allen die over ons gesteld zijn. Dat behoort niet tot het verleden. De onderwerping aan de overheid en aan het gezag is geen overbodige herinnering. De geest van verzet en ongehoorzaamheid is er en die is zelfs zeer sterk. Hoe men staat tegenover gezagsdragers leest en hoort men regelmatig. Zelfs op scholen. Het hieltje lichten van docenten die niet zo’n orde kunnen houden kan zo’n prettig iets zijn. Het catechisatie uur kan erbij betrokken worden. En dan de reactie van sommige ouders. Doet mijn jongen, doet mijn dochter dat? Hoe komt u erbij. Of de opmerking: die docent moet maar vertrekken. Of: wij waren op school ook niet zo braaf. Het getij keert zich wel. Om de houding kan Gods Naam zo gelasterd worden. De conclusie is: laten die refo’s hun godsdienst maar opbergen. Een treffende zaak. Gelukkig zijn er veel getrouw. In woord en daad. Die getrouwen, bijzonder jongeren, hebben steun nodig. Ambtsdragers, laat het blijken. Op verschillende plaatsen zijn jeugdouderlingen. Een goede zaak. Maar is er regelmatig contact met de oudere jeugd? Met de studerende jeugd? Verschillenden staan op een universiteit in de branding. Christenen lijken een gevaar te worden voor de samenleving. Soms worden ze op één lijn gesteld met starre moslims. Er wordt wat gehoord en soms zelfs gedaan. Het is niet gemakkelijk in de samenleving. Gode zij dank mogen we het Woord des Heeren bezitten wat een richtsnoer kan zijn voor het leven van elke dag. Het geef ook de juiste levenswijze en de oprechte levenshouding aan.

Opdracht
Paulus spoort Titus aan om de christenen te vermanen tot onderdanigheid en gehoorzaamheid. Waar Paulus op wijst ligt gegrond in het vijfde gebod. Daar dient een christen bij te leven en moet het in praktijk brengen. Het leven van Jezus op aarde was steeds in overeenstemming met het vijfde gebod. Het eren was zelfs Zijn leven. Nu weten we dat er begrenzing is aan de gehoorzaamheid. Zelfs aan onderdanigheid. Wat duidelijk in strijd is met Gods heilige wet moet leiden tot de zaak of houding van Gode meer gehoorzaam te zijn dan de mensen. Die zaak wordt op verschillende bladzijden in de Heilige Schrift beschreven. Denk aan Naboth ( 1 Koningen 21) en Petrus en de apostelen (Hand. 5:29). Het daad christenzijn mag niet vergeten worden!

Daad christenheid
Er moet de bereidheid, de inzet zijn te komen tot alle goed werk. Goede werken mogen de christen niet vreemd zijn. Dienstverrichting naar het Woord mag niet ontbreken. Maar daar behoort meer bij. Paulus schrijft : dat zij niemand lasteren, geen vechters zijn, maar bescheiden zijn, alle zachtmoedigheid bewijzende tegen alle mensen (vs. 2). Hoe het intermenselijk verkeer moet zijn wordt duidelijk onder de aandacht gebracht. Het is bijzonder nodig voor het leven op het eiland Kreta. De maatschappelijke situatie op Kreta liet wat te wensen over. Volgens een geschiedschrijver waren er toen onlusten, moordpartijen en burgeroorlogen. Er waren onrechtvaardige ondernemingen, bedrieglijke karakters. Overheidspersonen vielen daar niet buiten. Door hun christelijke inbreng in de samenleving zou de houding van de christenen bevruchtend kunnen werken. Gelovigen mogen niet lasteren. Het negende gebod moet in praktijk gebracht worden. Daarom geen ruzie zoeken. Agressiviteit mag de toon niet aangeven. Zelfbeheersing is noodzakelijk. Het christen- zijn kan zo gesmaad worden wanneer men zich zelfs om kleine dingen laat gelden. Er moet zijn bescheidenheid, inschikkelijkheid, een zachtmoedige karakterhouding in de samenleving. Dat is een edele karaktertrek waarin iets schittert van Christus Zelf. Hij was zachtmoedig. Jezus zegt zelfs: Leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart (Matth. 11:29). Wanneer nu Paulus dit alles voorhoudt en daartoe zelfs oproept, dan is dit geen zedelesje maar christelijke ethiek. Wat in het leven niet mag ontbreken. In prediking en pastoraat daarop ook nu te wijzen is noodzakelijk daar vrije meningsuiting en een vrij leven worden gepropageerd en een leven van zelfbepaling. Het in praktijk brengen van de christelijke levensstijl mag nooit leiden tot zelfverheffing. Ieder christen mag zijn afkomst niet vergeten. Of is dit alleen voor de buurman? Staat het woord eertijds in het vergeetboek? Laten we onthouden dat het oordeel van de Heere niet alleen gaat over daden en woorden maar ook over onze gedachten en begeerten. Een ontzettende werkelijkheid wordt door Paulus beschreven. Laten we lezen. Want ook wij waren eertijds onwijs, ongehoorzaam, dwalende, menigerlei begeerten en wellusten dienende, in boosheid en nijdigheid levende, hatelijk zijnde en elkander hatende (vs. 3). Zo waren wij allen, zegt Paulus. Van huis uit. Wordt het nog gehoord van de preekstoel met insluiting? Paulus sloot zich zelf niet buiten. Hij was een wetsgetrouwe jood. Maar door de Godskennis en zo de zelfkennis ging hij zich rangschikken onder de zondaren. Hij zag zichzelf als de voornaamste en beleed dit. Paulus wist wat Jezus tot de rijke jongeling zei. Niemand is goed dan Één namelijk God. Te vrezen is dat dit bij ambtsdragers ontbreekt. Predikanten kunnen afgeven op gearriveerdheid en niet onterecht. Maar wat kan men lezen of horen. Gemeente, kent u dit, als u of jij dat niet kent, dan… Het gaat maar over de gemeente of over de lezer(es). Maar hoe is het met de dominee zelf? Weet die van insluiting? Ook van de verloren staat? Van een eertijds? Een echte dienaar weet van zonde en genade. Van duisternis en licht. Van kastijding en bevrijding. Van verlorenheid en zaligheid. Dat is noodzakelijk voor het ambtelijke werk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2010

Bewaar het pand | 20 Pagina's

Hoe in de samenleving?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 januari 2010

Bewaar het pand | 20 Pagina's