Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een onberouwelijke keuze...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een onberouwelijke keuze...

"Uw volk is mijn volk en uw Cod mijn Cod" Ruth 7:16b

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heilig zijn, o God Uw wegen;Niemand spreek' Uw hoogheid tegen!

Geliefde lezer, de waarheid van deze woorden zien we zo heerlijk vervuld worden in de geschiedenis van Naomi en Ruth. De Heere gaac met een kromme stok een rechte slag toebrengen. Want als er honger komt in Israel, ja zelfs in Bethlehem, dat toch betekent broodhuis, dan gaat er een man uit dat dorp weg om als vreemdeling te verkeren in Moab, het land vvaar de nakomelingen van Lot woonden. Een heidens land, en vvie gaat daar dan heen? Een man, met een heerlijke naam: Elimelech, Mijn God is Koning. In plaats dat die Naam hem kracht gaf om ook in het oordeel van de honger het van zijn Koning te verwachten, gaat hij weg. Hij ontloopt het oor deel. Hij is het met God niet eens. Hij wil geen moeite en zorg. Maar mi gaat de Heere die kromme weg gebruiken om er een toe te brengen die van eeuwigheid door God verkoren was: De Moabitische Ruth. Ze woonde midden in het heidendom. Ze was een vreemdeling van de verbonden der belofte, ze leefde in diepe duisternis. Maar door de wonderlijke leiding van de Heilige Geest komt ze in aanraking met het gezin van Elimelech, ja ze wordt zelfs in dat gezin opgenomen en ze krijgt de godzalige Naomi tot schoonmoeder. Zo gaat de Heere in haar werken die waarachtige bekering. En daar mag ze dan belijdenis van doen aan de grens van Moab. Daar komt de vrucht van het werk van Gods Geest in haar hart openbaar en mag ze getuigenis geven van die onberouwelijke keuze in haar hart, als ze de belijdenis uitspreekt: Uw volk is mijn volk, en Uw God mijn God. Waarvan onze kanttekenaren zo treffend zeggen: "Hiermee toont zij haar bekering tot God en de gemeenschap met Zijn kerk. In Ruth zien wij het beeld van ieder natuurlijk mens. Verblind, in het heidendom. En heidendom dat is alles zonder God, ook al zijn we godsdienstig. Het zekerste bewijs van deze zaak is dat u en ik van nature in een dodelijke gerustheid voortleven alsof er geen God en geen eeuwigheid is. Maar wat een eeuwig wonder wanneer daar Gods Geest komt, Die ons door het Woord aangrijpt, onze blinde ogen opent, ons heilig verontrust maakt. Dan leren we onszelf kennen en brengt de Heere ons in ons ongeluk. Dan zijn we God kwijt en kunnen we het in de wereld niet meer uithouden. Mag ik het u en mezelf eens heel eerlijk vragen, zijn de onderstaande woorden in ons leven werkelijkheid geworden?
Eens was ik een vreemd'ling voor God en mijn hart,
Ik kende geen schuld en gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: "Mijne ziele doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God"?
Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt
Toen zag ik wat eisen Gods heiligheid deed,
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Wat is het dan rijk, als we in zo'n toestand een Naomi mogen ontmoeten die ons de weg naar Christus wijst, als de enige Weg tot ons behoud. Als we iemand ontmoeten die een middel mag zijn in Gods hand om ons tot Christus te leiden. Geliefden lezer, dan komen er twee vragen tot ons: "Kennen wij iets van het leven van Ruth en van haar belijdenis?", want dat is onmisbaar op weg naar de eeuwig heid. Uitgeleid uit Moab der zonden en door genade in Christus aan God verbonden. Want dat is toch in de eerste plaats waar het op aankomt in ons leven en het kan geen uitstel lijden. Daarom zoek de Heere, terwijl Hij nog te vinden is. Maar in de tweede plaats, mag u nu zelf ook een geestelijke Naomi zijn. Is het uw verlangen om zoekende zielen te leiden tot Chris tus? Opdat ze uitgedreven worden tot Hem en door Zijn Geest leren: "Uw volk is mijn volk, en Uw God mijn God." Laat er onder ons alien, ook met het oog op onze jongeren, een voortdurend gebed zijn dat er in het midden van de gemeenten nog vele Naomi's gevonden mogen worden, Gode tot lof en de kerk tot zaligheid!

Middelharnis

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Een onberouwelijke keuze...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 februari 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's