Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De duivel in de hemel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De duivel in de hemel

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er liggen nog steeds vragen ter beantwoording, maar nu krijgt iemand van mij voorrang. Omdat die iemand een heel jonge vriend is, jong en pienter. Ik ben met alle vragen blij, maar zeker van jonge mensen en dan vooral nog weer van kinderen. De vraag is naar aanleiding van een aan tafel gelezen hoofdstuk, namelijk Job 1. Daar lezen wij dat de duivel bij de Heere in de hemel komt. De vraag is hoe dat kan! De duivel mocht daar toch nooit meer komen? Een goeie vraag! Maar nu het antwoord nog! Als we Job 1 goed lezen zien we dat de duivel inderdaad op de aarde rondgaat. Hij woont niet meer in de hemel, omdat hij tegen de Heere is opgestaan. Hij wilde niet langer de Heere gehoorzaam zijn. En dat is een grote zonde. De duivel is met al zijn knechten, allemaal boze geesten, die weigerden om de Heere te gehoorzamen, uit de hemel gezet. Nu is hij met al die duivelen op aarde. Je begrijpt, dat is heel erg om voor straf van de hemel naar de aarde te moeten gaan. Maar het zal voor de duivel nog erger worden. Want hij zal van de aarde naar de hel gaan. Dat lezen we in het laatste bijbelboek, Openbaring. En de Heere Jezus zegt dat het helse vuur gemaakt is voor de duivel en zijn boze engelen, Mattheus 25:41. Nee hoor, hij mag nooit meer in de hemel komen. Zondige mensen zoals jij en ik mogen wel naar de hemel, als we onze zonden voor de Heere belijden en vergeving ontvangen om Jezus’ wil. Maar de duivel komt er nooit meer. Hij zal trouwens ook nooit om vergeving en om genade bidden: zo slecht is hij! In Job 1 zien we de Heere zitten op Zijn grote troon in de hemel. Op een zekere dag roept Hij alle engelen op om voor Hem te verschijnen. Engelen zijn knechten van de Heere en moeten doen wat Hij zegt. Er zijn engelen die door God worden uitgezonden om Gods kinderen te beschermen. God stuurt ze op weg naar de aarde. In Job 1 zien we dat de grote God de engelen vraagt hoe het met hun werk gaat. De bijbel zegt het op zo’n manier, dat wij het goed kunnen begrijpen. Maar er zijn ook engelen die van de Heere moeten vechten tegen de boze machten en geesten. Toen de duivel en zijn boze engelen de hemel werden uitgezet, zijn ze natuurlijk niet gestopt met hun ongehoorzaamheid tegen de Heere. Ze zijn gelijk begonnen met het vechten tegen de Heere en Zijn kinderen! Dat doen ze nog! En nu stuurt God ook heilige engelen als soldaten uit om tegen die boze machten te vechten! Hun generaal is aartsengel Michael, van wie wij bijvoorbeeld in het boek Daniel lezen.
Maar het zijn niet de engelen die regeren, maar God! En daarom roept Hij in Job 1 al die engelen op om voor Zijn troon te verschijnen en om verslag te doen van hun werk. En dan lezen we dat ook satan daarbij kwam. Daar gaat jouw vraag over, toch? De Heere roept ook hem op! Want niet de duivelen regeren, maar God, God alleen. Hij heeft alle macht, ook over de duivelen, gelukkig! Maar dat betekent nog niet dat de duivel opeens weer een mooi en fijn plaatsje in de hemel krijgt. De Heere roept hem op en dan moet hij voor Gods machtige troon verschijnen. Zo worden er elke dag mensen opgeroepen om voor de Heere te verschijnen. Namelijk als ze sterven. Maar die mogen niet allemaal die heerlijke hemel binnengaan hoor! Alleen Gods kinderen mogen naar binnen. Niet omdat ze beter zijn dan ongelovige mensen, maar omdat ze vergeving van hun zonden bij de Heere gezocht en daarom ook gevonden hebben! Zo moest de duivel dus voor God verschijnen, maar mocht niet de hemel binnen! Het boek Job is best een moeilijk te begrijpen boek. Maar er is in ieder geval één ding dat heel erg duidelijk is, namelijk dat de duivel niets kan doen als God het niet wil. De duivel is wel machtig, maar de Heere is almachtig. Dat zien we ook, wanneer de Heere in Job 1 hem oproept om voor Hem verschijnen. Nee hoor, de duivel mag nooit meer een mooie plaats in de hemel innemen. Hij is de grote vijand van God, die zijn verdiende loon zal ontvangen. Wat is het daarom dan toch een groot wonder dat zondige mensen wel behouden kunnen worden. Toen je gedoopt bent heeft de dominee gebeden of je bij je sterven zonder schrik voor de Heere zou mogen verschijnen. Kan dat? Ja, als we hier de vergeving van zonden bij de Heere hebben gezocht en van de Heere hebben gekregen. Ik hoop dat ik op je vraag een duidelijk antwoord heb gegeven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's

De duivel in de hemel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 maart 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's