Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werk op het eiland Kreta

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Werk op het eiland Kreta

Titus 3:12-15

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voortgang van het werk
Paulus is met zijn schrijven gekomen tot het slot van zijn brief. Zoals we bemerkt hebben kunnen we van deze brief veel leren. Voor het beëindigen van de brief geeft Paulus aan Titus enkele persoonlijke mededelingen. Palus weet dat Titus’ werktijd een einde zal nemen. Vandaar het volgende. Een of twee medewerkers van Paulus worden door hem naar Kreta gezonden. Als eerste wordt genoemd Artemas. Van hem weten we niets. Alleen de betekenis van zijn naam. Geschenk van Artemas of van Diana, de godin van de Efeziërs. Naar de naam van de godin is hij vernoemd. Maar bij die naam is het niet gebleven. Hij heeft de genadenaam gekregen: christen. Tevens is hij een metgezel van Paulus geworden. Wat doet genade veel. Naar het welbehagen van de Heere. Er wordt ook gesproken over Tychicus. Een zeer gewaardeerde medewerker. Paulus had hem hoog staan. Hij was afkomstig uit Asia. Hij was nauw bij het zendingswerk betrokken. In hem schitterde ook het genadewerk van de Heere en de liefde tot ’s Heeren koninkrijk. Naar dat de mogelijkheid zal zijn zal Paulus of Artemas en Tychicus beide of afzonderlijk naar Titus sturen. Wat ging Paulus serieus te werk. Hij ging nauwkeurig na wie hij naar gemeenten of een zendingsterrein moest zenden. Is men op het eiland gearriveerd dan moet Titus zich haasten tot Paulus te komen. Paulus bevond zich in Nikopolis. Een stad in Epirus. Gelegen aan de Adriatische Zee. Een havenstad. Daar wilde Paulus overwinteren. Want in de wintertijd was varen uitgesloten. Waarschijnlijk wilde Paulus daar mede in het bijzijn van Titus een reis naar het westen voorbereiden. In het komende voorjaar zou de reis moeten plaatsvinden. Altijd was Paulus werkzaam. Bij het geschreven woord aan de Korinthiërs 1 Kor. 15:58 voegde Paulus zelf de daad. Zo hoort het! Woorden en daden horen bijzonder bij een dienaar samen te gaan. Twee werkers waren reeds onderweg naar Kreta. Mannen van betekenis. Zij kunnen van dienst zijn. Het welzijn van de gemeenten op het eiland ging Paulus ter harte. Als eerste heeft Paulus het over Zenas. Gelet de betekenis van zijn naam, geschenk van Zeus, kunnen we aannemen dat hij van afkomst een heidense jurist was. Hij wist zich nu één met Apollos. Beide stonden in dienst van de Heere. Apollos was een begaafd prediker. Verschillende malen lezen we van hem. In het boek Handelingen en de brieven van Paulus. Een man van betekenis voor het zendingswerk. Ook van dienst voor opbouw van ontstane gemeenten. Op doorreis zouden beiden Kreta aandoen en waarschijnlijk zouden zij ook de brief aan Titus meebrengen. In verband met zijn komst lezen we een bijvermelding. Van betekenis zelfs voor alle tijden.

Zorg tijdens het werk
Paulus schrijft: Geleid hen beiden zorgvuldiglijk opdat hun niets ontbreke en dat ook de onzen leren goede werken voor te staan tot nodig gebruik opdat zij niet onvruchtbaar zijn (vs. 13b en 14).Titus zelf moet voor zover het in zijn vermogen ligt de beide mannen helpen. Met geld en levensmiddelen, zorg en gastvrijheid. Maar niet alleen Titus moet zich inzetten tot hulpvaardigheid, maar ook de gemeenteleden. Met ‘de onzen’ bedoelt Paulus allen die tot het christelijke geloof zijn gekomen en zij moeten zich inspannen om goede werken te doen. Goede werken zijn voor hen het bieden van materiële hulp en diensten zijn zaken die dienen tot het welzijn van de medemens en de voortgang van het evangelie. Christelijke naastenliefde en dienstbetoon mogen niet ontbreken. Ook dit is een les voor vandaag. Titus staat er niet buiten. Zoals we weten. De man op de preekstoel mag zijn portemonnee niet dichthouden en behoort naar de Schrift te geven en te doen wat mogelijk is. De praktijk van het christelijk leven moet een predikant eigen zijn. Iets van het levensbeeld van Jezus Christus mag niet onbekend zijn.

Zegen voor het werk
Zoals gewoonlijk eindigt elke brief van Paulus met een zegengroet. Geen formaliteit maar een levenszaak. Een zaak waarbij en waardoor hij zelf leefde. Wat Paulus schreef willen we lezen. Die met mij zijn groeten u allen. Groet ze die ons liefhebben in het geloof. De genade zij met u allen. Amen (vs. 15). Wanneer we de groet lezen valt iets op. In andere brieven, denk aan de Romeinenbrief, worden verschillende personen genoemd. Nu niet. Paulus schrijft nu: die met mij zijn. Paulus bedoelt allen die meewerken in en voor het Koninkrijk des Heeren groeten je. Was er wederzijdse kennis, het is onbekend. Maar dit kunnen we wel zeggen: wie geestelijk leven kent en hoort van geestelijk leven zegt: geef de groeten door. Onbekend maakt door het horen van het heil des Heeren bemind. Er ontstaat verbondenheid. Gelijk ook Paulus in zijn zwanenzang laat horen. De kroon der rechtvaardigheid ontvang ik op de grote dag niet alleen maar ook allen die ’s Heeren verschijning hebben liefgehad (vs. 8). Die ware oecumene is er nog. Paulus schrijft verder iets waar we niet overheen mogen lezen. Groet ze die ons liefhebben in het geloof. Paulus denkt aan allen die zich in het ware geloof met Paulus en de zijnen verbonden voelen en daarom hen liefhebben. Het waren geen gewone vrienden. Het waren geloofsvrienden. Ze kenden de gemeenschap der heiligen. Gelijk als dat beschreven staat in zondag 21 van de catechismus. Een spiegelbeeld voor ons. Wanneer nu Paulus zijn brief beëindigt, dan doet hij dit niet slechts met een wens, maar met een zaak waar hij zelf niet buiten kan. De genade des Heeren, grondwoord van het Koninkrijk der hemelen. Een heilszaak voor leven en sterven. Het daaraan toegevoegde woord ‘amen’ mogen we niet overslaan. In dat woord klinkt autoriteit. Wat geschreven is, is waar en zeker. Daarom heeft ook deze brief een plaats in de kanon van het Nieuwe Testament. En zo is de brief ook van betekenis voor ons.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Werk op het eiland Kreta

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's