Ahazia-2
2 Koningen 9:27,28; 2 Kronieken 22:9
Ook Ahazia sterft Jorams poging om aan de wraak van Jehu te ontkomen is mislukt. Ook Ahazia probeert te vluchten. Lukt het hem wel? Jehu achtervolgt hem. Ahazia moet ook ster ven, zo heeft Jehu zijn opdracht begrepen. Hij is immers de zoon van Athalia en een kleinzoon van Achab en Izebel. Hij hoort dus bij het ten dode gedoemde huis van Achab. Bovendien is Ahazia in zijn hele manier van leven en in al zijn doen en laten heel sterk op Achabs huis georiënteerd. Daarom is ook zijn leven verbeurd. Trouwens, als Ahazia kans ziet om te ontsnappen zou hij met een legermacht uit Juda een oorlog tegen Jehu kunnen beginnen of op z'n minst de aanhangers van Achabs huis in Israël kunnen steunen. Aanvankelijk ontsnapt Ahazia via 'het huis des hofs' Daarmee zal het plaatsje Beth-Haggan bedoeld zijn. Vandaar neemt hij de weg naar Jeruzalem via de opgang naar Gur. Maar daar wordt hij bijna ingehaald door Jehu die een pijl op hem afschiet waardoor Aha zia verwond wordt. Deze buigt nu snel van de weg af en slaat de richting van Megiddo in om zo te kunnen ontsnappen. Blijkbaar is hij dan even aan het oog van Jehu onttrokken en ziet Ahazia kans om Megiddo te bereiken. Daar vindt hij dan evenwel toch de dood. Echter niet, zoals 2 Kon. 9:27 zou kunnen doen vermoeden als gevolg van zijn verwondingen. Uit 2 Kron. 22:9 blijkt dat de dood een andere oorzaak heeft. We zullen het ons zo moeten voorstellen dat Ahazia zich in Megiddo heeft willen verbergen, maar dat zijn schuilplaats bekend geworden is en dat hij daar toen alsnog door Jehu gedood is. Dat 2 Kron. 22:9 zegt dat Ahazia verstoken was in Samaria kan daarom niet slaan op de stad Samaria, maar op het hele gebied in het noorden van Israël, dat ook Samaria genoemd werd. Na Ahazia gedood te hebben heeft Jehu toen Ahazia's knechten toestemming gegeven om het lichaam van hun koning naar Jeruzalem te vervoeren en daar is Ahazia toen begraven. In de stad van David, zoals we lezen. Ondanks zijn zonden is hij dus toch ook in de stad Davids begraven bij zijn vaderen. Hij was tenslotte een kleinzoon van de godvrezende Josafat, die in zijn dagen de Heere gezocht heeft met zijn hele hart. Het blijkt ook nu weer waar te zijn dat de gedachtenis van de rechtvaardige tot zegening zal zijn. Aan de kortstondige regering van Ahazia is een ontijdig einde gekomen. Hoe moet het nu verder? Zal de lamp die naar Gods belofte zou blijven branden, toch uitgeblust worden? Hoe gaat het met Gods belofte? Jehu heeft intussen ook verschillende familieleden van Ahazia omgebracht. Hij heeft zijn opdracht nogal breed opgevat en omdat deze familieleden van Ahazia in feite allemaal tot het huis van Achab behoren vallen ook zij naar Jehu's opvattingen onder het oordeel en moest hij ook aan hen het vonnis voltrekken. 2 Kon. 10 licht ons hier uitvoeriger over in. God blijkt de God des gerichts te zijn. De zonden worden door Hem niet over het hoofd gezien. Zonden waarmee de zondaar niet breekt en die hij nooit in oprechtheid voor God belijdt en die nooit bedekt worden onder en afgewassen worden door het bloed van Christus slepen de zondaar tenslotte onherroepelijk naar het verderf. Het is alles voorspel van wat staat te gebeuren als Christus straks wederkomt om te oordelen de levenden en de do den. Wat in het noordelijke rijk al heel wat keren was voorgekomen, gebeurt nu ook in het zuidelijke rijk. Koningen worden met geweld om het leven gebracht. Koningsmoord lijkt gewoon te worden. Inderdaad, de gewelddadige dood van Ahazia kan geen moord genoemd worden. Het is een terechtstelling, een executie. Maar het geweld heeft wel zJn intrede gedaan. Zal dat zo blijven?
Athalia's schrikbewind
Nu grijpt Athalia haar kans. Is ze van streek als ze de tijding verneemt dat haar zoon dood is? Grijpt ook dat andere bericht haar aan dat haar vertelt, dat Jehu tweeënveertig andere personen van het koninklijk huis van Juda heeft omgebracht (2 Kon. 10:14)? Er blijkt niets van. Deze vrouw staat nergens voor. Haar geweten heeft ze toegeschroeid en er is niets meer dat haar kan weerhouden om haar lugubere voornemens uit te voeren. Athalia betoont zich een echte dochter van haar moeder Izebel te zijn. Ook die vrouw liet zich niet van haar voornemens afbrengen. Alzo ook haar dochter Athalia. Net als Izebel is ook Athalia een fervente vereerster van Baal. Net als de moeder heeft ook de doch ter een gruwelijke afkeer van de Heere en Zijn dienst. Baal moet de enige god zijn die in Juda gediend wordt en Israëls eigen God Jahwe moet niet meer genoemd wor den. Hoe probeert Athalia dat te realiseren? Door haar huwelijk met Joram was er een nauwe band gekomen tussen het huis van Achab en dat van David. Die politieke eenheid moet worden vergroot terwijl die dan moet samengaan met een godsdienstige eenheid. In de optiek van Athalia betekent dat, dat het huis van David moet ondergaan en dat van Achab moet domineren, terwijl met het verdwijnen van Davids huis ook de dienst van de Heere plaats zal moeten maken ten behoeve van die van Baal. Daar heeft Athalia haar zinnen op gezet. Maar nu is Ahazia dood. En vele anderen van Davids huis zijn eveneens omgebracht door Jehu. Hoe kan Athalia haar plannen nu verwezenlijken? Wel, eigenlijk heeft Jehu haar al een mooi eind op weg geholpen. Toen Joram koning werd ruimde hij al zijn broers op (2 Kron. 21:4). Dat was voor Davids huis al een forse aderlating en daar zal Athalia het wel helemaal mee eens geweest zijn. Een volgende stap in de richting van de uitroeiing van Davids huis werd genomen toen Filistijnen en Arabieren de kinderen van Joram ombrachten (2 Kron. 21:17). Alleen Ahazia ontkwam. En nu, na de dood van Ahazia en van nog verschillende prinsen is Athalia bijna waar ze wezen wil. Er zijn nu nog alleen maar wat jonge prinsen overgebleven, kinderen eigenlijk nog. Wie van hen zal nu koning worden in plaats van Ahazia? Als het aan Athalia ligt niemand. Daar neemt ze dan ook de nodige maatregelen voor. Ruwe, vreselijke maatregelen. Zij die zelf ook moe der is, deinst er niet voor terug alle jonge prinsen om te brengen. Haar eigen kinderen daarbij inbegrepen. Kan een mens dan zo ontaard worden? Kan een vrouw tot zulke daden komen? Heeft ze dan helemaal geen gevoelens meer? Dient ze niet een wrede afgod? Wie zijn hart aan Baal verpandt moet wel ontaarden. Nu haar kansen zo voor het grijpen liggen mag Athalia niet aarzelen. Haar ideaal kan ze nu verwerkelijken ook al gaat dat ten koste van het bloed van onschuldige kinderen. Athalia zal nu zelf het heft in handen moeten nemen. Daarom mag er geen enkele prins ontkomen. Ze moeten allemaal sterven, want als er een het bloedbad overleeft zal hij ongetwijfeld als opvolger van zijn vader worden aangewezen, zeer waarschijnlijk onder voogdijschap van een ander. Nee, dat mag niet gebeuren. Athalia moet zelf regeren. Zij zal de twee koningshuizen samenbrengen en die verenigen onder de Baälsdienst. Is dat nu enkel wreedheid bij deze vrouw? Van beneden uit bekeken is dat wellicht zo. Maar is er ook niet in deze episode van de geschiedenis van het huis van David iets te zien van de strijd die de Heere direct na de zondeval al had aangekondigd? De strijd tus sen vrouwenzaad en slangenzaad. Bewust of onbewust staat Athalia in die strijd aan de kant van het slangenzaad. De duivel is er op uit om het huis van David te vernietigen en de lamp uit te blussen. De Christus mag niet geboren worden. Geen zondaar mag door Hem verlost worden. De zaak van Gods Koninkrijk staat wel erg kritiek in die dagen. Nog even, en de duivel bereikt zijn doel. Zal hij erin slagen? Zal Gods belofte falen? Wordt de lamp toch uitgeblust? God gaat tonen dat Zijn Woord waar is en dat Zijn beloften niet onvervuld blijven. Hoe? Op een gans wonderlijke wijze. Hij heeft er ook een instrument voor klaar. Jarenlang blijft het een geheim, waar slechts weinigen van weten. Velen hebben gevreesd dat alles toch nog zou mislukken. Alleen wie zich in het geloof aan de waarachtige God en Diens Woord vasthield, kon staande blijven. Om zo te ondervinden dat de Heere dat Woord echt waar maakt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 2010
Bewaar het pand | 12 Pagina's