Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wilhelmus a Brakel, Matthew Henry, Petrus Immens, Willem Teellinck, Verbroken voor u, meditaties rondom het Heilig Avondmaal, gebonden, 84 biz,, €10,90, ISBN 978-90- 336-08346, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn.
Het is een goede zaak bij auteurs uit het verleden te rade te gaan met betrekking tot het Heilig Avondmaal. Er valt veel van hen te leren. Het boekje is samengesteld door J. Kranendonk- Gijsen. Op biz. 32 en 33 schrijft Teellinck over de noodzaak van het ware geloof, maar heeft daarbij ook oog voor de bekommerden. "Daarom, al kunt u misschien niet vast en zonder enige twijfel geloven in de vergeving van uw zonde en de genezing van uw gebreken, als u daar slechts naar uitziet, toch zult u een welkome gast zijn aan de tafel des Heeren als u daar eerlijk en oprecht naar hongert en dorst. Want u hebt te doen met die genadige Heere, Die het gekrookte riet niet zal verbreken en de rokende vlaswiek niet zal uitblussen. Hij heeft beloofd dat degenen die oprecht hongeren en dorsten naar de geestelijke gaven, door Hem verzadigd zullen worden." Op biz. 48 en 49 schrijft Teel linck over de kennis van de drie stukken: ellende, verlossing en dankbaarheid. "U zult door het gebroken brood, als het beeld van de gekruiste Christus, uw ellende leren kennen. U hebt immers verdiend door de grimmige toorn van God verbroken te worden, zoals dat met het brood gebeurt en zoals de Heere Jezus Christus (dat onschuldige lam) om uw zonden is gemarteld geworden." Tenslotte willen we nog een enkel woord van Wilhelmus a Brakel doorgeven over het gaan naar de kerk op de avondmaalszondag (biz. 70): "Als u uit uw huis door de straten naar de kerk gaat, ga dan met uw hart uit de wereld. Met Abraham uit Ur, met Lot uit Sodom, met Israël uit Egypte. Laat alle aardse gedachten, begeerten en zorgen achter u. Loop over de straat met het hart van een vreemdeling die zich naar de hemel, naar het vaderland spoedt. Ga biddend, verlangend en uitziend naar de Heere."

Dr. C.A. van der Sluijs, Spurgeon een spelbreker, Een unieke man in een bijzondere tijd, gebonden, 324 biz., €19,90, Uitgeverij Boekencentrum, Zoetermeer, ISBN 978-90-239- 2413-5.
Deze biografie over Charles Haddon Spurgeon is gebaseerd op de dissertatie uit 1987 van dr. C.A. van der Sluijs. De auteur plaatst Spurgeon in de grote verbanden van de religie- en cultuurgeschiedenis van het victoriaanse tijdperk in Groot- Brittannie, West- Europa en Amerika. Het boek ontleent zijn titel aan de leergeschillen waarbij Spurgeon betrokken was. Voor liefhebbers van Spurgeon is een vlot en gemakkelijk leesbaar boek verschenen. Theologische vaktaal wordt zo weinig mogelijk gebruikt. Spurgeon leefde van 1834-1892. Op jonge leeftijd las en begreep hij werken van John Owen, Richard Sibbes, John Flavel en Matthew Henry. Toen hij 17 jaar was hield hij zijn eerste preek. Op negentienjarige leeftijd werd hij predikant van een baptistengemeente in Londen. Steeds moest een nieuw en groter kerkgebouw in gebruik genomen worden. Uiteindelijk had hij omstreeks 10.000 hoorders. Op biz. 282 en 283 lezen wij dat Spurgeon politiek en prediking niet gescheiden hield. In 1881 sprak hij deze woorden in de Metropolitan Tabernacle: "Ik hoor vaak zeggen: Breng religie niet in de politiek.' Maar dit is nu precies waar ze wel gebracht moet worden. Ik zou willen dat het kabinet en de leden van het parlement het werk van de natie zouden doen als voor Gods aangezicht. En ik zou willen dat de natie ten aanzien van oorlog voeren of vrede sluiten de zaken zou overwegen voor Gods aangezicht." De auteur spreekt in dit verband over theocratische aspecten van de prediking van Spurgeon. Maar dit alles betekende niet dat zijn prediking een politieke prediking is geweest. Spurgeon was in de eerste plaats prediker van het evangelie In 1886 zei hij: "Ik hoorde terloops dat een arm dienstmeisje mij de waarheid had horen preken en Christus gevonden had; en ik moet u eerlijk bekennen dat me dit meer interesseert dan heel het stijgen en dalen in de peilingen van Whigs of Tories. Wat doet het er eigenlijk toe wie er in het parlement zit, zolang er maar zielen behouden worden? Dat is het belangrijkste."

H. Bor, Echt belangrijk, Nadenken over het doel van je leven, gebonden, 102 biz., €12,50, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN978-90-331- 2282-8. De onder ons bekende evangelist H. Bor, die al vele jaren in Gent werkzaam mag zijn, heeft een mooi boekje geschreven wat stof aanreikt om na te denken over het doel van het leven. Op eenvoudige en aansprekende wijze worden vijf Bijbelteksten behandeld waarin het gaat over 'één ding'. Voorbeelden uit eigen opvoeding, uit eigen ervaring als evangelist in Gent en uit datgene wat hij meemaakt in de gevangenis waar hij ook werkzaam mag zijn, zijn verwerkt in het boek. lets van de inhoud van dit boekje willen wij u doorgeven. Op biz. 74 lezen we "De zondige begeerte kent een drieslag: begeerte, zonde, dood. Dat lezen we bij Jakobus: Maar een iegelijk wordt verzocht, als hij van zijn eigen begeerlijkheid afgetrokken en verlokt wordt. Daarna de begeerlijkheid, ontvangen hebbende, baart zonde; en de zonde voleindigd zijnde, baart den dood' (Jakobus 1:14,15)." Op biz. 76 lezen we van een andere drieslag: "De reine begeerte kent ook een drieslag: begeerte, leven, zaligheid. De begeerte die uit God komt, die rein en zuiver is, die de Heilige Geest werkt, die begeert het leven, het ware leven." We sluiten ons van harte aan bij het slot van het voorwoord: "Moge de Heere ook dit boek als een kleine bijdrage zegenen aan de harten van jong en oud. Dat we als arme zondaren God zo leren te kennen, zoals Gods Woord dat ons aangeeft. Dat dan dit boek ertoe mag bijdragen dat Gods Naam verheerlijkt wordt."

Christelijke Gereformeerde Kerk, Coloniastraat 25, Rotterdam West, 19 november 1926-1 juli 2009, fotoboek.
Helaas moest de gemeente 1 juli 2009 opgeheven worden. Het is een goede gedachte geweest om een fotoboek samen te stellen . Het ziet er schitterend uit. Het is voor € 19,90 inclusief verzendkosten te verkrijgen bij Rein Kok: tel. 06-51782493, fax 010-2020532 of bij K. Kok e-mail: k.kok@houtwerf. nl Zeker voor oud-leden is dit een prachtige herinnering aan de gemeente van Rotterdam-West, maar ook predikanten die er in het verleden zijn voorgegaan of belangstellenden komen in het bezit van een mooi fotoboek als ze het aanschaffen.

Ds. H. van der Ham, De minste der broederen, Uit het leven van ds. N. de Jong, ds. M. Baan, ds. P. Sneep, ds. F. Bakker en dhr. A. van Rossem, uitgave De Groot Goudriaan, Kampen 2010, gebonden, 285 biz., €24,90, ISBN 978-90-8865-149-6.
We zijn ds. Van der Ham dankbaar dat hij dit boek heeft gepubliceerd. Het ziet er keurig verzorgd uit, bevat veel illustraties, maar is bovenal rijk van inhoud. Een aantal Christelijke Gereformeerde voorgangers wordt getekend. De verklaring van de titel die dit boek draagt vinden we in het voorwoord. "Door genade hadden ze alle vijf iets ervan geleerd, van ootmoed en de minste-der-broederen te zijn. Het ambt is dienen." Op zorgvuldige wijze zijn historische gegevens bij elkaar gebracht van de beschreven voorgangers. Meditaties of preken van hen zijn opgenomen. De auteur heeft er heel wat speurwerk voor verricht. Het boek begint met ds. N. de Jong (1899-1980). Hij was een echte Christusprediker, een rijke Chris tus voor een arme zondaar. We lezen op biz. 21 en 22 "Hij kon dat zo uitstallen: Christus als Persoon en Zijn werk! Centraal stond het borgwerk van Christus, verheerlijkt in de harten van zondaren en de weg waarop dit door de toepassende bediening des Geestes persoonlijk beleefd en ervaren wordt. Zijn prediking was duidelijk Schriftuurlijk- bevindelijk." Dan wordt het leven van ds. M. Baan (1905-1973) geschetst. Over zijn prediking lezen we op biz. 93. Er wordt een citaat gegeven uit een preek over Romeinen 5:6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven. "Alleen bij ontdekking van onze goddeloosheid voor God, zal het genade-Evangelie van Goede Vrijdag betekenis voor ons zieleleven kunnen krijgen. Het Evangelie van de Goede Vrijdag heeft de Heere Zelf in de tekst geadresseerd aan: Goddelozen, die krachteloos zijn, dat wil zeggen zonder enig vermogen om zichzelf te kunnen verbeteren." Vervolgens wordt aandacht besteed aan de levensgang van ds. P. Sneep (1916-1976). Hij was predikant op artikel 8 (singuliere gaven). Over de inhoud van zijn prediking lezen we op biz. 154 "Als iemand met zijn schuld voor God bekend gemaakt wordt, ach, dan wil hij wel betalen, maar hij kan niet. Of hij brengt allerlei betaalmiddelen die niet gangbaar zijn. Als hij door de Heilige Geest tot de ontdekking komt dat alles wat hij wil bijbrengen om God te bewegen, waardeloos is, dan gaat hij onderschrijven: Het kan niet; het kan in der eeuwigheid niet! Hebt u dat al geleerd? En dan dat eeuwige wonder - want dat is een wonder! Dan denk ik nog aan die oude ds. D. Driessen, van wie ik zo heel veel geleerd heb. Hij zei: Als zalig worden nog nooit een won der geworden is, haal dan maar een streep door je hele bekering, want dan deugt er niets van.' Zo is het zalig worden een wonder, want dat wonder komt hier nu in openbaar, dat voor een volk, dat niet betalen kan, aan de gerechtigheid Gods, God Zelf een weg heeft uitgedacht om hen met God te verzoenen en in Zijn gemeenschap te herstellen. Dat heeft Hij gedaan in de stilte der eeuwigheid. Toen heeft Christus Zich Borg gesteld voor dat volk. Wat zij niet konden, dat wil Hij in hun plaats volbrengen." Hierna wordt het leven van ds. R Bakker (1919-1965) beschreven. Van hem zijn twee preken opgenomen. Op biz. 200 en 201 wordt er aandacht voor gevraagd dat ds. F. Bakker duidelijk een woord had voor de bekommerden. "Er is een bekommerd volk. O, het kan zo donker zijn. Het kan zo gesloten zijn. Geen uitgang en geen doorgang. Dat wil zeggen: een gesloten hart en een gesloten hemel. Ze kunnen zo bedolven raken onder de raadselen, al is het soms maar onder de omstandigheden van het leven. En toch te weten wat er in het verleden gebeurd is, maar ze kunnen het er niet mee doen. Ze vrezen, dat ze tot Kaïn zullen verzameld worden en tot Judas en tot Demas. Ze vrezen, dat ze terecht zullen komen bij de vloekers en de spotters. Dan is er toch nog een kenmerk. Want weet u wat de grootste droefheid is van dat volk? God te missen. En de grootste blijdschap is iets van Gods gemeenschap te ervaren. Als dat waar is geworden, de grootste droefheid en de grootste blijdschap, och, dan kan de duivel dezulken in de hel niet gebruiken. Daar kan de satan niets mee beginnen en de helwaardigen komen juist niet in de hel. Daarom, zalig degene, die zijn helwaardigheid leert beleven. Al kan hij het er niet mee doen, al is het de grond niet, het is toch de weg. De laatst grond is Jezus, en dat zal alleen maar kunnen zijn, zoals Jakobs laatste woord: Uw zaligheid. Dat is het enige houvast. cUw zaligheid, HEERE/ Dat wil zeggen: ik heb er niets aan gedaan. Dat moet ge maar leren, dat er niets aan te doen valt. Buiten Jezus geen kerk, geen zaligheid, geen hemel. O, wat is het dan nodig om buiten Jezus een verloren mens te worden. Dan is het nodig om aan deze zijde ook te leren vragen: op Uw zaligheid wacht ik, HEERE! "Tenslotte wordt een levensschets gegeven van dhr. A. van Rossem (1906-2003). Vele jaren heeft hij in Ameide mogen dienen als lerend ouderling. We willen een fragment weergeven van een catechismuspreek die hij hield over de vraag wie ten avondmaal mogen gaan: "Wie mogen ten avondmaal gaan. Wie worden daar geroepen? Al diegenen, maar ook alleen zij, die uit de duisternis geroepen zijn tot Gods wonderbaar licht. Waar een keus gevallen is op God. Waar een breuk geslagen is met de wereld en de zonde. Die een God voor hun hart en een Borg voor hun schuld zoeken. Die worden genodigd. Daar worden zij genodigd die het kunnen zeggen: Ik ben met Christus gekruist, en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij. Het verzekerd geloof. Maar ook die het 'o God wees mij, de zondaar genadig' stamelen. Het toevluchtnemend geloof. Dus geen afbekeerde mensen. Die zijn er niet. Wei bekeerden. Als ik nu de hoogste trap niet ken, och mochten we dan de laagste trap maar kennen. Dat is het toevluchtnemend geloof. Wat is dat? Dat is de begerende, de dorstende daad des geloofs. Om genade, en de Heere Jezus, en Zijn gerechtigheid ook voor mij te hebben. De toevluchtnemende daad des geloofs in het opzien van de tollenaar, het aankleven van de Kananese vrouw. Het geloof van hoogachting. Weet u het geen naam te geven? Is dit de taal van uw hart, wat de catechismus zegt? Heil u! Zalig zijn ze, die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, zij zullen verzadigd worden. Komt dan, want alle dingen zijn voor u gereed." We willen dit boek van harte bij u aanbevelen.

Ds. AJ. Wijnmaalen Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, verslag van de begrafenis en acht preken, gebonden, 174 biz., €15,90, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90- 331-2285-9.
Ds. AJ. Wijnmaalen werd in 1944 predikant van de Hervormde gemeente in Leerbroek. Daarna stond hij in Oldebroek en Maartensdijk. Op 11 januari 2009 is hij overleden op 94-jarige leeftijd. Tot op zeer hoge leeftijd heeft hij het woord mogen uitdragen Dit keurig uitgevoerde boek bevat de toespraken die tijdens de begrafe nis gehouden zijn door ds. A.C. Rijken, ds. J. Roos en ds. Tj. de Jong en het dankwoord van dhr. L.A. Wijnmaalen, zoon van de predikant. Het boek bevat een voorwoord van ds. F. Mallan waarin we lezen: "We mogen geloven dat ds. Wijnmaalen en zijn echtgenote dezelfde genade mochten deelachtig zijn, al keek ds. Wijnmaalen meer tegen zijn vrouw op dan tegen zichzelf. Ik heb hem gekend als een man die maar heel laag over zichzelf dacht. Als ik nu de acht preken heb gelezen die ook in dit boek te vinden zijn, heeft me dat met verwondering vervuld. De inhoud van zijn preken is geen andere geweest, dan die we zelf in ons kerkelijk leven steeds hebben voorgestaan." Zelf heb ik ds. Wijnmaalen lange tijd meegemaakt als lid van het bestuur van de GBS. Onder de opgenomen acht preken zijn twee biddagpreken, een kerstpreek en een nieuwjaarspreek. Wie ds. Wijnmaalen heeft gekend, zal er zeker belang bij hebben dit boek aan te schaffen en te lezen. We willen iets doorgeven uit de preek die gaat over de Parel van grote waarde (biz. 142 en 143): "Alles kwijt. Dat is met geen pareltje goed te maken. Dat is met geen verandering, met geen bekering goed te maken, met geen bevinding goed te maken. Maar dan hebben we Hem van node om dan alles te verliezen, en in Hem alles te vinden voor de tijd en voor de eeuwigheid. En die Parel van grote waarde, Christus, krijgt steeds meer en meer waarde voor de ziel. Als ze uit Hem bediend en door Hem onderhouden mogen worden, mogen ze in de eenzaamheid Hem wel eens bewonderen: U al mijn liefde waardigschatten. Ach, Hem hebben ze nodig, om uit Hem bediend en door Hem onderhouden te worden, maar ze kunnen zo menigmaal die Parel aan zijn plaats laten, dagen zonder getal. Maar als de Geest levendig wordt, dan gaan de uitgangen van hun ziel naar die Parel om Zijn glans te mogen bewonderen, Zijn witheid te mogen bewonderen, en dan gaat die Kerk, als ze uit hem bediend worden, beoefenen: die Parel is rond, want die grote Parel, Hij werd veracht: Kruis Hem! Kruis Hem! Hij is dierbaar voor de Kerk en noodzakelijk, om alles in Hem te vinden: Hij is mijn Koning, mijn Goel."

Ds.J.C. den Ouden De tweede brief aan Timotheiis, Bewaar het Woord, gebonden, 135 biz., €13,90, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-2990-7.
De auteur is predikant van de hersteld hervormde gemeente te Rijssen. Het boekje is verschenen in de serie Aan u geschreven\ Het boekje is geschikt voor Bijbelstudie. We willen u een citaat doorgeven van biz. 107 waar het gaat over het niet verdragen van de gezonde leer en het op zoek gaan naar leraars die wat bijzonders hebben te zeggen (2 Tim. 4:3 en 4)"De kerk gaat steeds meer lijken op een winkel waar de klant koning is. We lopen de schappen langs en kiezen wat we lekker vinden. Kerkgangers worden consumenten. En ze lopen van de ene winkel zo naar de andere winkel die wat aantrekkelijker is. Het besef van heiligheid en goddelijkheid van het Woord raakt steeds meer weg. Heb je die dominee al gehoord ...? Over een halfjaar staat er een ander op die nog geweldiger is. En zo zoeken ze voorgangers die hun behoeften bevredigen. Naar hun eigen begeerlijkheden': de voorgangers die ze uitzoeken strelen hun luisteraars met woorden. Ze komen tegemoet aan de behoeften van de hoorders. Ze spreken zachte woorden en laten na de zonden te bestraffen. Bij zulke voorgangers is de klant koning. De boodschap wordt aangepast aan de smaak van de hoorders."

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juli 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's