Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het doel van de Heere en een vraag aan de Heere Jakobus 1 : 4 en 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het doel van de Heere en een vraag aan de Heere Jakobus 1 : 4 en 5

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Her werk van de Heere blijft niet verborgen. Dit kan daarom ook gezegd vvorden van het geloof. Geloof is niet gelijk aan dood kapitaal. Er zit leven en werking in gelijk als bij het zaad. Als geschonken gave van de Heere vvordt de vrucht van het geloof gezien. Jakobus vvijst op de beproeving van het geloof en wat het uitwerkt. De Heere pijnigt niet vvanneer Hij in bepaalde omstandigheden brengt. Hij heeft er een Goddelijk doel mee voor. Het echte geloof vvordt getoetst maar het komt als gelouterd goud uit de smeltkroes te voorschijn. Het leidt tot lijdzaamheid. Het woord 'lijdzaamheid' door de Statenvertalers gesteld, wordt weleens gebruikt, maar niet meer naar de betekenis en het doel van dit woord. Als het gaat over wat men meegemaakt heeft wordt het volgende opgemerkt: we moeten het maar aanvaarden. Het is ons door mensen niet aangedaan. Ook wordt gezegd: het zal wel ergens goed voor zijn. Niets gebeurt er zomaar. Welk een gelatenheid kan er zijn. Ook kan gemakkelijk uitgesproken worden: wat God doet is wel gedaan. Zijn wil is wijs en heilig. Welk een wijsheid en inzicht heeft een ambtsdrager nodig om op de juiste wijze naar de Schrift te reageren. Ook dient nagegaan te worden of de persoon met wie men spreekt geestelijk leven kent. Want dat is geen vanzelfsheid. Al is men lid van een kerk en al is men christelijk. Zeker, als een rechercheur mag men niet te werk gaan, maar wel als zielszorger. De zielszorg staat niet buiten het pastoraat. Wanneer Jakobus wijst op het doel van de geloofsbeproeving dan is hij daarin een met Petrus ( 1 Petrus 3: 1, 6 en 7). Zowel Jakobus als Petrus wijzen erop dat de beproeving de echtheid van het geloof laat zien. Tot bemoediging gaan beiden ervan uit dat allen die zelfs in de donkere nacht in het heetst van de strijd uitzien naar de Heere, de beproeving zullen doorstaan en dat er geen geloofsachteruitgang maar juist vooruitgang zal zijn. De beproeving leidt tot lijdzaamheid of volharding. Naar het grondwoord kan dit woord ook gebruikt worden. Er komt gerijpt geloof. Verdieping in het kennen van de Heere en Zijn trouwe woorden. Als sprekend voorbeeld daarvan worden we gewezen op Abraham in Genesis 22, in Romeinen 4 en in Hebr. 11.

Schriftonderwijs
Gehoorzaam in het geloof ging Abraham naar de berg om Izak te offeren. Gelaten? Beslist niet!
Biddend en pleitend. Gekomen bij de berg sprak hij de geloofsovertuiging uit: Knechten! Als wij aanbeden hebben komen wij terug. Verder staat met gouden letters geschreven wat Abraham tot Izak sprak: God zal Zichzelf een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon. Het is bekend wat er na die geloofsbelijdenis gebeurde. De offerplaats werd klaargemaakt. Izak werd op het altaar gelegd. En dat zeker niet zwijgend. Maar gelovig sprekend. Izak onderwijzend. Izak lag als een gebonden offerdier op het altaar. Abraham nam het mes in handen. Door Izaks oog werd het gezien. De punt van het mes was gericht op zijn hart. Abraham kon daartoe komen omdat zijn wil verslonden lag in Gods wil. Maar nog meer. Een geloofsdaad sprak in zijn daad. Abraham zette zijn mes op Gods belofte. God is aan God verplicht Zijn woord te houden en in vervulling te brengen. Menselijke prestatie is totaal uitgesloten. Alles geschiedde door de inwerking van de Heere in het leven van Abraham. Met de overtuiging dat God machtig was Izak uit de doden te verwekken (Hebr. 11:18b). De Heere zette Zijn kroon op Zijn eigen werk. Dit deed Hij ook bij Jozef. Gene sis 39 en 40 vormen een treffend gedeelte. Na een rijke Godverheerlijkende belijdenis komt Jozef in de gevangenis. En dat niet voor een enkel jaar. Zijn achtergelaten rok was een zichtbaar bewijs voor een strafbaar feit. Zeker, de Heere was met hem. Maar de dagen, ja de jaren gingen door. Totdat Jozef zijn hoop richtte op de schenker. Zijn spreken tot farao zou mee kunnen werken tot Jozefs vrijheid. Maar zover kwam het niet. De vraag kan komen: waarom niet? Was het gebeurd, had de inzet van de schenker resultaat gehad, dan was Jozef zeker vrij man geweest. Misschien ging de weg open naar huis. Maar de weg naar de troon bleef gesloten. Wonderlijk was de weg van Jozef. Naar verschillende kanten kan erover gesproken worden. Maar de Heere maakte Zijn woord waar en Jozef werd zo een dienende onderkoning. Tevens werd zijn leven geestelijk verrijkt. Zo zijn er meer voorbeelden aan te wijzen in de Schrift. Van grote betekenis voor het geestelijk leven en de levensomstandigheden. Nu kan het voorkomen dat men zich in een doolhof bevindt. Het 'ik weet het niet' kan zo sterk leven. Hoe moet het gaan. Hoe zal het nog gaan. Wat moet ik doen. Dit alles kan ook een ambtsdrager, een predikant, beheersen, want men heeft een verantwoordelijke taak in de gemeente. Wat een bemoediging laat Jakobus horen. Indien iemand wijsheid, het juiste inzicht, ontbreekt, dat hij ze van God begere Die een iegelijk milde lijk geeft en niet verwijt en zij zal hem gegeven worden (vers 5).

Welk een woord
Wijsheid mag van God afgebeden worden. Welk een goede en grote gedachten heeft Jakobus van de Heere. De Heere kan en wil geven. De Heere is een gevende God. Gelijk een fontein water opgeeft. En let erop, zegt Jakobus, God de Heere geeft onder geen voorbehoud. Hij geeft zonder enige bijbedoeling. Laat die kennis, laat dat getuigenis van de Heere in het pastorale gesprek niet ontbreken. Als het goed is worden eigen leven of eigen levensomstandigheden erbij betrokken met het doel een hart onder de riem te geven. Zo kunnen collega's ook tegenover medecollega's staan. Daarin spreekt de broederband. In het pastorale gesprek mag erop gewezen wor den, welk een waarde het gebed heeft. Gebed mag er zijn met het Woord des Heeren in de hand. Een treffend voorbeeld is het volgende: tijdens de regeringsperiode van Abraham Lincoln, die president van Amerika was van 1860-1865, waren er grote beroeringen. Verschillende zaken hielden hem bezig. Een belangrijke vraag was: hoe moet daarin en daarvoor gehandeld worden. Lincoln was zich zijn verantwoordelijkheid bewust. Een vriend logeerde bij Lincoln in het Witte Huis te Washington. De gast kon niet slapen. Op de gang ging hij heen en weer wandelen. Hij hoorde geluiden die kwamen uit de kamer van Lincoln. Naderbij gekomen bemerkte hij dat de deur op een kier open stond. Hij kon er door heen naar binnen kijken. Wat zag hij daar? De president voor zijn stoel geknield met een open Bijbel voor zich. Van tijd tot tijd hoorde hij Lincoln zuchten. O God, geef mij wijsheid want van mezelf weet ik de weg niet. Toch geen onbekend voorbeeld? Van belang voor eigen en voor het kerkelijk leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Het doel van de Heere en een vraag aan de Heere Jakobus 1 : 4 en 5

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's