Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geestelijk welzijn Jakobus 1: 16 -18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geestelijk welzijn Jakobus 1: 16 -18

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een predikant is geen werknemer. Hij is een dienaar van het Goddelijke Woord, V.D.M., Verbi Divini Minister. Dat betekent dat hij na 36 uur of 48 uur niet klaar is. Als het goed is, is hij steeds met zijn gemeente verbonden. Als er liefde is zal dit niet nagelaten worden. In woord en daad komt hij tot de gemeente. Levensvoorbeelden worden daarvan gevonden in Gods Woord. Jakobus is er één van. We zijn het tegengekomen in het eerste gedeelte van hoofdstuk 1. In vers 16 blijkt dit weer duidelijk. Dwaalt niet mijn geliefde broeders! (vs. 16). In de wereld is er veel wat werkt en welk een hart heeft men zelf. Welke gedachten kunnen er nog naar boven komen en zelfs uitgesproken worden. En dit heeft gevolgen. Het wordt bemerkt in het denken over de Heere en Zijn handelingen, in het spreken en het leidt zelfs tot dwalen. Vandaar dat de man met een pastoraal hart de gemeente hartelijk aanspreekt.

Niet zo
Met nadruk zegt Jakobus: dwaalt niet! Het is een uitroep van verontrusting omdat die mogelijkheid of zelfs die werkelijkheid reeds aanwezig is. Beïnvloeding van het verkeerde kan leiden tot ^ doorwerking. En dat gebeurt veelal, zo ook vandaag. Wanneer er niet in alle getrouwheid omgegaan wordt met de Heilige Schrift komt men tot dwalen of zelfs tot afdwalen. De band aan Gods Woord, Gods werk en de belijdenisgeschriften met de inwerking van Gods Geest bewaren voor veel en houden bij wat geschreven is. Het evenbeeld van Jezus Christus is er. Er staat geschreven.

Goed spreken
Jakobus heeft ernstig gewaarschuwd. Maar hij laat het daar niet bij. Hij gaat goed van God spreken. Welk een getuigenis laat hij horen. Alle goede gave en alle volmaakte gifte is van boven, van de Vader der lichten afkomende (vs. 17). Jakobus wil als het ware oog en hart richten op wat van boven komt. Uit de hemel. Waar God woont en troont. Alles daalt van Hem neer. Heel de schepping deelt er in. Bijzonder de mensheid. Tijdens Zijn prediking heeft Jezus gezegd dat Zijn Vader Zijn zon doet opgaan over bozen en goeden en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. Alles goeds dus van boven. Dit leidt tot de vraag, die tijdens het contact ook naar voren kan komen: maar hoe zit het dan met het kwade en met alle leed op de wereld en in het persoonlijke leven? Is de Heere de stille toeschouwer? Gaat alles buiten Hem om? Hij is toch niet machteloos? Op deze vragen dient •ingegaan te worden en dat kan ^ytec de Schrift in de hand. Niets gaat de Heere voorbij. Nimmer is Hij de machteloze. De Heere kan toelaten, maar Hij leidt alles heen tot een Hem verheerlijkend einde. De geschiedenis van Jozef is daar een sprekend voorbeeld van. Jozef heeft tot zijn broers gezegd: Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht; opdat Hij deed, gelijk het te dezen dage is, om een groot volk in het leven te behouden (Genesis 50:20). Maar kan gezegd worden wat in Jesaja 45:7 staat? “Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het kwaad; Ik HEERE, doe al deze dingen.” ^✓ at Calvijn in dit verband schrijft willen we lezen. De Heere is geen Vertegenwoordiger van het kwade. Hij bedient Zich van het kwade om daaruit het goede te doen geboren worden. Met dat oogmerk laat Hij zeer dikwijls de ergste misdadigers hun gang gaan of teistert Hij met vreselijke bezoekingen. Maar al kan ons beperkt verstand niet altijd de redenen van al die jammer doorgronden, wij moeten ons troosten met een denkbeeld dat ons in alles kan doen berusten. Al dat schijnbaar kwade geschiedt voor het heil der mensheid (commentaar van Calvijn). Met overtuiging heeft Paulus geschreven dat degenen die God liefhebben alle dingen medewerken ten goede (Rom. 8:28). God de Heere is de grote Gever van goede gaven en volmaakte giften. Hoe sterk en rijk heeft Guido de Brés het uitgedrukt in zijn belijdenis. Hij spreekt van God als een zeer overvloedige Fontein aller goeden (art. 1 N.G.B.). Dit getuigenis is ontleend aan de Schrift. De eerste bladzijde van het Woord wijst op Gods scheppend geven. Rijk en goed. Het Nieuwe Testament begint met de beschrijving van Gods grote Gave: Jezus Christus, de Zoon van God. Daarin straalt uit de oneindige liefde van God.

Wie is God
Nu geeft Jakobus nader aan dat alles afkomende is van de Vader der lichten. Deze benaming is ontleend aan het Oude Testament. Het Oude Testament is geen afgeschreven boek, maar een boek van betekenis. Het is Goddelijk. We worden gewezen op God de Heere als de soevereine Heerser, regerend over het licht en de duisternis. Hoe rijk wordt in Psalm 136 God als Schepper van de hemellichamen bezongen. De zon, de maan en de sterren. Nu is er bij de hemellichamen verandering en soms zelfs schaduw van omkering. We spreken van zonsen maansverduistering. Maar God de Heere is de Onveranderlijke. De Heere is steeds Dezelfde. Er is geen afwisseling van licht en duisternis. Johannes schrijft: Wij verkondigen u dat God een Licht is en gans geen duisternis is in Hem (1 Joh. 1:5). Daarom moet beleden worden: God de Heere is de Bron van alle goed. In Hem wordt ook geen onrecht gevonden. Hij ziet de persoon niet aan.

Gods eeuwige daad
Na de positieve belijdenis van God de Heere komt Jakobus tot de beschrijving van de machtige, eeuwige daad van God. God de Heere is de Gever van de grootste gave. Bij dat laatste zijn de geadresseerden betrokken. Maar ook Jakobus zelf. Want hij spreekt van ‘ons’. Met overtuiging en verwondering schrijft Jakobus: Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen (vs. 18). Men deelt in die grote gave van God. Opvallend is dat Jakobus nu weer het woord ‘baren’ gebruikt. Hij deed dit reeds in vers 15. Toen wees dit op het geboorteproces van de zonde. Hoe ontzettend! Dit is geen zaak waar de ambtelijke dienst aan voorbij mag gaan. Ook mag er niet gemakkelijk overheen gestapt worden en zo ineens naar het genadeproces gegaan worden. Wat heeft het Jezus Christus niet gekost. Wat heeft Hij niet moeten doen om genade te verdienen voor zondaren. Wie gemakkelijk over de zonde heen stapt en niet beseft wat hij God de Heere heeft aangedaan en nog doet kan roemen in Jezus Christus, maar kent geen hartelijke band aanjezus Christus. En door Hem niet aan God de Heere. Door de arbeid van Christus en het werk van de Heilige Geest in het leven wordt een zondaar gemaakt tot een eersteling van Gods schepping.

Gebeuren op zondag!
De zondag is bijzonder de werkdag van de Heere. De prediking van Gods waarheid wordt als middel door de Heere gebruikt tot levendmaking van zondaren. Wat is het een wonder dat de Heere de ambtelijke dienst wil gebruiken. En Zijn werk blijft niet verborgen. Jakobus schrijft dat men zo gaat behoren tot de eerstelingen van Zijn schepselen. Dit is een oudtestamentisch beeld. Het gebeuren op Pasen en Pinksteren brengt Jakobus voor de aandacht. Gelijk de eerste aren, bewogen in de tempel, wijzen op de volle oogst en de garven op Pinksteren evenzo. Zo komt eenmaal de volle oogst voor Gods troon. Dit wordt getekend in Openbaring 7. In die overtuiging mag er gewerkt worden, gebeden worden en zelfs verwacht worden. Bijzonder vandaag. Het oude leven laat zich gelden, zien en horen, huiveringwekkend en verontrustend. Maar dit mag de geloofsovertuiging zijn: de Heere triomfeert. Op Gods D.day volgt zeker Zijn V.day!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Geestelijk welzijn Jakobus 1: 16 -18

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 november 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's