Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Thomas Boston, Nader tot U, paperback, 91 blz., €7,50, Uitgeverij Den Hertog Houten, ISBN 978-90-331- 2338-2.
Dit boekje dat vier preken bevat is verschenen in de serie Lichtstralen uit het Woord. De eerste drie preken gaan over Hebreeën 10 vers 22 en werden gehouden in mei en juni 1715 rond de bediening van het Heilig Avondmaal. De vierde preek gaat over Psalm 89:16 en is op een zondagmiddag in Ettrick gehouden. We willen een stukje doorgeven dat gaat over het verschil tussen het onoprecht en het oprecht naderen tot God in Christus (blz. 52 en 53). “Het onoprechte hart nadert tot God, bij wijze van spreken, als wanneer je een buurman een bezoekje brengt. Hij blijft een poosje en gaat dan weer zijns weegs. Jesaja 26 vers 16: HEERE, in benauwdheid hebben zij U bezocht; zij hebben hun stil gebed uitgestort als Uw tuchtiging over hen was. De schijnvrome aanvaardt nooit zijn eeuwigdurende rust in God. Al verlaat hij zijn huis om naar Gods huis te gaan, dan laat hij zijn hart toch achter - en dus kan hij niet blijven. Met de gemengde hoop die uit Egypte kwam, denken de schijnvromen aan de vissen die zij in Egypte om niet aten; aan de komkommers en aan de pompoenen en aan het look en aan de ajuinen en aan het knoflook. Ze vonden een wijkplaats om terug te keren naar waar ze vandaan gekomen waren. Een waarachtig hart nadert tot God in de hemel, net als een pasgehuwde vrouw gaat naar het huis van haOT» man om er al haar dagen te wonen en nooit meer terug te keren naar het huis van haar vader. Psalm 116:7 Mijn ziel, keer weder tot uw rust, want de HEERE heeft aan u welgedaan. Bij de oude grieken was het de gewoonte om bij de deur van de bruidegom de as van de koets waarin de bruid thuiskwam te verbranden, om te laten zien dat ze nooit meer weg zou gaan. Als u met een waarachtig hart tot God genaderd bent en Hem als uw God in Christus aanneemt, dan zal ik niet zeggen dat de as van de koets waarin u tot God kwam alsnog helemaal wordt verbrand, maar ik ben er wel zeker van dat die in brand gestoken wordt. Als die bij de deur van het huis van uw nieuwe Echtgenoot is aangestoken, is het omdat u niet van plan bent weer terug te keren.

Ds. P. den Butter, De Lamp bleef branden, Over de koningen van Juda I, gebonden, 245 blz., €23,50, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2301-6.
In het voorjaar van 2010 verscheen van de hand van ds. Den Butter een boek over de koningen van Israël vanaf de scheuring tot de ondergang van het tienstammenrijk. Het nu verschenen boek behandelt de koningen van Juda vanaf Rehabeam tot en met Jotham. Het rijk van Juda heeft anderhalve eeuw langer bestaan dan het rijk van Israël. Het boek zou te groot 'worden als in één deel alle konmgen van Juda beschreven zouden worden. De titel van dit nieuwe boek is ontleend aan de belofte die door de Heere aan David was gegeven dat er altijd een nakomeling op zijn troon zou zitten. De gedegen bijbelstudies bevatten uitleg en toepassing, zoals we dat van de auteur gewend zijn. Enkele zaken uit dit boek willen we doorgeven. Tijdens koning Asa was er sprake van hervorming. Hervorming heeft een negatief en een positief aspect. Alles wat in strijd is met de dienst des Heeren moet worden weggedaan en alles wat de ware dienst des Heeren zou kunnen bevorderen wordt door Asa hersteld 1 n gestimuleerd. Er wordt ook eerlijk geschreven over de zondige dingen die Asa deed aan het einde van zijn leven. Asa liet de profeet Hanani opsluiten in de gevangenis. We lezen ook over Joas die koning werd toen hij zeven jaar was. Aanvankelijk deed ook hij goede dingen. De priester Jojada had een grote invloed op de jonge koning Joas. Jojada stierf toen hij 130 jaar was. Dan wordt het anders bij Joas. De Baal en de Astarte worden gediend. Hierover schrijft ds. Den Butter behartenswaardige dingen op blz. 204: “Hoe kon dit toch gebeuren? Hier is maar één antwoord op: het was bij Joas nooit echt. Al die tijd was hij niet meer dan een mondbelijder, een vormendienaar. Er was geen innerlijke overtuiging. Dat zal zelfs gezegd moeten worden van de ernst waarmee Joas de tempelrestauratie leek aan te pakken. Alleen maar omdat hij onder invloed van Jojada stond. Ach ja, zulke dingen gebeuren vaker. Zolang mensen in de omgeving leven van anderen die ze intuïtief respecteren en tegen wier mening zij niet durven ingaan, lopen ze in het paadje. Maar als die invloed wegvalt en als andere invloeden zich doen gelden, gaan ze overstag. In feite hadden ze nooit een eigen mening en zeker geen eigen overtuiging. Gemakkelijk beïnvloedbaar zijn ze, nu eens van de ene kant en dan weer van een andere kant. Zo kan niemand echt op hen aan. Zo was Joas. de man die als kind op zo n wonderlijke manier gered werd en die jarenlang in de buurt van godvruchtige mensen mocht leven." Het boek besluit met de beschrijving van koning Jotham die zestien jaren regeerde over Juda. Jotham vreesde en diende de Heere. Dat zal de beslissende vraag voor ons allen zijn: dienen en vrezen we de Heere? Mogen we ons herkennen in godvrezende koningen of is het nog zo dat ons leven gelijkenis vertoont met het leven van koningen die de Heere niet vreesden? Op verzoek is een handig overzicht opgenomen van de verschillende koningen die geregeerd hebben over Juda en Israël met de profeten die onder deze koningen hun arbeid hebben mogen verrichten. Ook van dit boek geldt: Neem en lees.

Dr. H.F. Kohlbrugge,Tevreden met het Lam, gebonden, 100 blz., €14,90, uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2317-7.
Het boek bevat drie preken uit 1833 en vier preken uit 1874, waaronder ook de laatste preek die Kohlbrugge in Elberfeld heeft gehouden. De eerste preek gaat over Romeinen 7:14 “Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.” Dit is de zogenaamde ‘komma- preek’ vanwege de komma tussen vleselijk en verkocht. Dit opende Kohlbrugge de ogen voor de volstrekte machteloosheid en verlorenheid van de mens als vlees, en de allesovertreffende genade Gods in Christus. Tijdens de voorbereiding op de dienst waarin deze preek gehouden zou worden, vroeg God aan Kohlbrugge: ‘Zijt gij met Mijn Lam tevreden?’ Dit beaamde Kohlbrugge volmondig en heeft daarna deze preek geschreven. Ik geef u uit die preek de zeer bekende passage door over het wegwerpen van de heiligingskrukken (blz. 17 en 18). “De zonde moet gedood worden, we moeten toch dit en dat vermijden? U kunt niets willen, de zonde wordt u altijd te sterk, en dan ligt u temeer in uw krachteloosheid. Vandaag niet geschikt - morgen nog minder geschikt; de zonde zal u bedriegen. Vandaag niet heilig - over een jaar nog onheiliger. Vandaag onwaardig - over tien of dertig jaar nog onwaardiger. Hoe dan? Gooi ze weg, gooi uw heiligingskrukken ver van u weg! Daarmee kunt u de berg Sion niet op. Ruk de vodden af waarmee uw wonden zijn bedekt, en laat aan Hem, Die heilig en rechtvaardig i, zien hoe u bent. Laat varen alles wat van u is; het is zalig om hier aan zichzelf te wanhopen. Geef God gelijk en veroordeel uzelf voor God. Dan doet u wat God w hebben - en wacht op Zijn genad' die in Christus, Zijn Zoon, wordt aangeboden. Hém immers wordt zijn geloof tot rechtvaardigheid gerekend, die niet werkt, maar gelooft in Hem Die de goddelozen rechtvaardigt. Hoort u wat dt Schrift zegt? Die niet degenen die liefhebben, Die geen heiligen en vromen en rechtvaardigen, nee, Die goddelozen rechtvaardigt.” Liefhebbers van Kohlbrugge zullen dit boek zeker willen lezen.

Thomas Watson, Bijbels dagboek, Leer mij Uw weg, gebonden, € 16,9 C Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-09.
Het is een goede gedachte uit de werken van Watson een dagboek samen te stellen. Er liggen heel wat lessen in zijn werken opgeslo ten. Dit keurig verzorgde dagboe kunnen we dan ook van harte bij n aanhpvplpn

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 december 2010

Bewaar het pand | 12 Pagina's