Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Laurens Snoek, Waarom zou ik naar de kerk gaan? € 9,95, gebonden, 69 blz, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2309-2.

In dit boekje worden door de auteur op de gestelde vraag op de hem eigen wijze dertig antwoorden gegeven. Met de schrijver hopen wij dat dit boekje mag bijdragen aan een beter begrijpen van de waarde en de inhoud van de kerkdienst. De Heere gebruikt immers bij uitstek de prediking tot volvoering van Zijn welbehagen.

Matthew Henry, Het teken van de doop, de betekenis en bediening van de kinderdoop, gebonden, 184 blz., € 16,90, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-08575.

In dit boek verdedigt Matthew Henry (1662-1714) de kinderdoop. Op blz. 68 lezen we “Merk op dat de nieuwtestamentische kerk het ‘Israël Gods’ genoemd wordt (Gal. 6:16) en dat het evangelieverbond is opgericht met ‘het huis Israëls’ en het ‘huis van Juda’ (Hebr. 8:8).Mensen die waren ‘vervreemd van het burgerschap Israëls’, zijn nabijgekomen nu ze krachtdadig geroepen zijn tot het christelijke geloof (Ef. 2:12-13). Dit alles wijst erop dat de nieuwtestamentische kerk nu in wezen dezelfde voorrechten heeft als Gods volk onder de oude bedeling genoot. Een bijzonder voorrecht van het oudtestamentische Israël was dat hun kinderen in het verbond met God werden opgenomen. Zonder twijfel moet de nieuwtestamentische kerk nog in dit voorrecht delen, zolang er geen bewijs is dat het is ingetrokken. Dit is de conclusie die de apostel trekt uit een lang betoog: Wij zijn Abrahams zaad (Gal. 3:29).“ Op blz. 69 staat “Hele gezinnen werden gered. Er wordt gesproken over de verlossing van hele gezinnen, nadat het hoofd van het gezin tot het geloof gekomen was. Ik weet geen andere verklaring voor deze teksten dan dat al hun kinderen in het verbond opgenomen werden, tenzij ze de leeftijd hadden om te weigeren en dat daadwerkelijk deden. In dat geval was hun bloed op hun eigen hoofd. Hoewel kinderen hun instemming nog niet kunnen tonen, kunnen ze evenmin hun weigering kenbaar maken. Als hun ouders voor hen een verbond sluiten, wordt dat daarom als hun eigen daad aangemerkt.”

Ds. C. Harinck, Wie bent u? Een Bijbels antwoord op de vraag: Wie is Jezus Christus? Gebonden, 240 blz., € 20,50, Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331-2265-1.

Het is de bedoeling van de auteur vanuit de Bijbel te laten zien Wie Jezus is. Vanuit Gods Woord laat hij zien dat Jezus de Zoon van God is en de beloofde Messias. De kern van het christelijk geloof is de persoon van Jezus Christus. Deze is werkelijk op aarde geweest. De auteur wijst buitenbijbelse bronnen aan die bewijzen dat Jezus echt op aarde geleefd heeft, onder Israël heeft gepredikt, wonderen heeft verricht en is gekruisigd (blz. 16-21). We lezen op blz. 21 “Er zijn meer bewijzen voor het bestaan van Jezus en de oorsprong van het christendom dan voor vele historische fi guren aan wier bestaan niemand durft te twijfelen. Het bestaan van Jezus kan niet ontkend worden.” Vanaf blz. 59 wordt geschreven over de kinderjaren van Jezus. Daar weten we maar heel weinig van. In de 4e eeuw echter verschenen er nieuwe en aanvullende evangeliebeschrijvingen waarin allerlei wonderen uit de kinderjaren van Jezus worden verteld. De Bijbel laat ons zien dat Jezus de Messias is. De verzoeking van Jezus door de satan wordt behandeld. Satan heeft geprobeerd dat Jezus niet zou sterven als een offer voor de zonde. Christus is de Meerdere van de satan, wat duidelijk blijkt uit het uitdrijven van demonen. We lezen op blz. 146 “Hij beveelt de boze geesten de geplaagde mens te verlaten en bestraft hen.” In tegenstelling tot duivelsbezweerders uit Jezus’ dagen maakte Jezus geen gebruik van magische bezweringen. Op blz. 153 lezen we dat de kern het Evangelie is dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Er is hoop voor de diepst gevallenen, want Jezus is gekomen om hen zalig te maken. We lezen op blz. 154 “Hij sprak scherpe woorden en verwijten tot de farizeeën en schriftgeleerden, maar nooit tot de boetvaardige zondaar die tot Hem kwam. Hij ontving hen, warm, onvoorwaardelijk, genadig en barmhartig.” Het boek geeft een geordend overzicht aangaande het leven en handelen van Jezus Christus. We sluiten aan bij de wens van de auteur uit het voorwoord: “Ik hoop dan ook dat dit boek een weg naar Damascus mag zijn voor mensen die dezelfde vraag stellen die Paulus eens stelde: ‘Wie zijt Gij, Heere?"

Ds. A.T. Vergunst, Brug naar Markus, € 10,95, 200 blz., paperback, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 978-90-336-09572.

De auteur is predikant in Nieuw Zeeland. Op een eenvoudige manier probeert de schrijver een brug te slaan tussen het Evangelie naar de beschrijving van Markus en jongeren van 12 tot 16 jaar. Er is ook een Engelse versie beschikbaar van dit dagboek. Omdat onze jongeren vaak moeite hebben met de Engelse taal zou het wellicht aanbeveling verdienen de Engelse versie te gebruiken of te leggen naast de Nederlandse uitgave.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's