Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een les op de School. Jakobus 2:12-13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een les op de School. Jakobus 2:12-13

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer het gaat over de wet des Heeren, dan kunnen we spreken van een drieërlei functie. Door de wer is de kennis der ellende. De wet is een tuchtmeester tot Christus en een regel der dankbaarheid. Toch zijn we daarmee niet klaar. Al is de driedeling voluit Bijbels. We dienen ook te weten welke inwerking de wet heeft in de drie stukken. Wanneer dat niet het geval is kunnen we voor gereformeerd doorgaan, onszelf daarvoor houden, maar war de wet doet in ons leven door de drie stukken blijft ons vreemd. We denken aan de plaats. de werking die de wet heeft in elk stuk. Zo kunnen we uit de brief van Jakobus ook veel leren als het over dc wet gaat. Drie betekenisvolle omschrijvingen van de wet worden door hem gegeven. Hij wijst op de volmaakte wet (1:25). De Koninklijke wet (2:8). En de wet der vrijheid (1:25 en 2:12). Nu moeten we niet menen dat er een tegenstelling tussen Jakobus en Paulus is wanneer het over de wet gaat. Zeker, bij Paulus wordt er een ander accent gelegd op de verhouding van de wet tot Christus en van Christus tot de wet. Paulus ziet Christus als de grote Verlosser. De Zaligmaker van hen die onder de macht van de wet zijn en gevangen zitten in de macht van de zonde. Jakobus ziet Christus als Degene Die de wet als Gods liefdesgebod voor het leven centraal stelt. Paulus wijst op het heilshandelen Gods in en door Christus. Verlost van de vloek van de wet. Met zekere aanvulling van her leven naar en door de Geest des Heeren, zie Rom. 8. Jakobus houdt voor line het christenleven in de praktijk van elke dag behoort te zijn. Tot eer van de Heere, Tot zegen van de naaste en dat de naaste gewonnen zou kun nen worden voor de Heere en 's Heeren dienst.

Accenten
Zeker dienen we te weren waarom door de apostelen bepaalde ac centen worden gelegd. Her houdt verband met situaties in de gemeenten. In hec burgerlijke leven. Dat is nu het gevn.1 bij Jakobus. We kunnen van wantoestanden lezen. Jakobus heeft het over de zonde ten aanzien van de naaste. Bijzonder de arme. Scherp heeft hij de overtreder geconfronteerd met Gods heilige wet. Nimmer mag vergeten worden: wie struikelt ten aanzien van een gebod die staat schuldig ten aanzien van de gehele wet. Staande in het leven wijst Jakobus op bekende zaken. Het is niemand onbekend, namelijk spreken en doen. Beide hebben ook betrekking op heel het leven. Het leven in huis en buitenshuis. In de .samenleving. In de consistorie. In kerkelijke vergaderingen. Op dc preekstoel. Waar ook: overal wordt gesproken en gehandeld. Daar hoort vanzelf het geschreven woord bij.

Welke wet?
Alles dient te beantwoorden aan de wet. Jakobus Spreekt id dit verband weer van dc wet der vrij heid. Welk een woord. Welk een benaming en dan betrokken op het spreken en her doen. Waar Jakobus op wijst moeten wij goed op ons in Iaën werken. Als Jakobus het over de wet der vrijheid heeft dan berekent dat met dat er ruimte is voor zelfbepaling of beoordeling als het gaat over ons doen en Iaten in de samenleving. Juist het tegendeel wordt aangegeven. Het is een aansluiting op wat Paulus schrijft. De wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van dc wet der zonde en des doods (Rom. 8:2). Diezelfde wet werkt innerlijk. Verandert en bevrijdt de zondaar. Verlost hem van zelfzucht en egoïsme en leidt tot her dienen van de Heere en van de naaste. Men krijgt een vermaak in de wet Gods naar dc inwendige mens {Rom. 7:22). Er komt de hartelijke verbondenheid aan de twee tafels van de wet. In vervulling gaat wat geschreven staat: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven.Jer. 31:33b. We kunnen erbij betrekken wat staat in Ezech. 36:27. Ik zal maker) dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen en Mijn rechten zult bewaren en doen. Door deze daad zal men in het eindgericht staande blijven voor Gods aangezicht De Rechter van hemel en aarde oordeelt naar waarheid. In het eindgericht valt de eindbeslissing. Onherroepelijk. Wat Jakobus zegt is in overeenstemming met de prediking van Christus Jezus. Uit uw woorden zult gij geoordeeld worden (Match. 12:37). De Zoon des mensen zal een ieder vergelden naar zijn werk.

Levenspraktijk
Jakobus heeft in vers 12 enkele accenten gelegd met als spits een appèl. in her eerste deel van vers 13 geeft hij de reden van zijn spreken. Het komt aan op barmhartigheid bewijzen met woord en daad. Wanneer we dit rijke woord overdenken dienen we de denken aan en stil te staan bij de deugd van Gods barmhartigheid. Bij her uitroepen van Zijn Naam (Ex. 34:6) heeft de Heere ook uitgeroepen dat Hij barmhartig is. God de Heere maakt een zondaar ook barmhartig. lets wordt gekend van de ontferming en bewogenheid van Christus. Jezus was bewogen over de naaste. Zo zal er in het leven die gezindheid ten opzicht van de medemens zijn, in de kerk en buiten de kerk. In gebed. Met woord en daad. Nu zegt Jezus: Zalig zijn de barmhartigen, want hun zal barmhartigheid geschieden (Match. 5:7). Het genadeloon wordt verkregen. Is er de onbarmhartigheid, dan is er het rechtvaardig oordeel Gods.

Wonderlijk maar rijk woord
Zo lezen we in vs. 13b: De barmhartigheid roept regen het oordeel. In de tekst wordt gewezen op de triumf van de barmhartigheid. Het is opvallend dat Jakobus het beeld gebruikt van een rechtszaal. Er is een aanklacht ingediend. We kunnen dit concluderen uit zijn gebruikte voorden. Er ligt een aanklacht. In de hemelse rechtszaal. En wie zal als gedagvaard voor de hemelse Rechter bestaan? In die rechtszaal zal een ieder verschijnen. Paulus schrijft met insluiting van zichzelf. Wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus opdat een iegelijk wegdrage hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft hetzij goed hetzij kwaad (2 Kor. 5:10). Wie nu van Gods barmhartigheid heeft leren leven zal door de barmhartigheid vrijgesproken worden. De ingediende aanklacht wordt niet teruggenomen. De aanklacht is gegrond en blijft gegrond. Maar dc barmhartigheid treedt op als verdediger. Als advocaat. Zo staat het er. Wonderlijk. Maar waar en gegrond. Barmhartigheid overwint. Door het oordeel te niet. God dc Heere is een barmhartig Heere in het werk van Christus op Golgotha en Zijn voorbede voor het Aangezicht van Zijn Vader. Wie nu de ware gezindheid bezit en in praktijk brengt blijft zondaar, want de beste werken zijn met zonden bevlekt. Men heeft in zichzelf geen bestaansgrond voor de Heere. Men is een onnutte dienstknecht, Maar daar is het werk van Christus. Daardoor roemt de barmhartigheid tegen het oor deel Gods. En dat blijft bestaan. Nu en in de toekomst. Terecht is opgemerkt: dit geschiedt omdat Advocaat Barmhartigheid nooit een proces verliest. Wat is er op de school van de Heilige Geest veel te leren. Door kennis en beleving van het Woord. We mogen studieweken niet voorbijzien, maar zittend in de schoolbank van dc Heilige Geest zal de omgang met het Woord zegenrijk zijn vooreigen en ambtelijk leven. Dat merkt de gemeente! Het gaat jongeren niet voorbij. Het Ieidt toe intensief kerkgaan en gebed. Hoofd en hart dienen voor een predikant samen ee gaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Een les op de School. Jakobus 2:12-13

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's