Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ga uit van mij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ga uit van mij

Lukas5:8b: 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens.'

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een beproefde visser
Dc hele nacht heeft Petrus gevist maar niets gevangen. Aan de oever van het meer van Galilea spoelt hij de netten en maakt alles weer klaar voor de volgende nacht. De Heere Jezus vraagt aan Petrus om een eindje met Hem van de kant weg te varen vanwege het opdringen van de schare. Nadat Chris tus Zijn onderwijs aan het volk beƫindigd heeft blijft Hij alleen met Petrus en beveelt hem: 'Steek of naar de diepte, werp uxv netten uit om te vangen.'

Een wonderlijke opdracht. De dag is immers niet geschikt om te vissen! Een ervaren visser zou er zijn schouders voor ophalen. Maar voor Petrus is het een bevel uit de mond van zijn Meester. Daarom antwoordt hij: 'Meester'. Daarmee spreekt hij uit dat de Heere zijn Leidsman, zijn Meerdere is. Hij is immers een volgeling van de Heere Jezus geworden... Binnen dit kader brengt hij zijn bedenkingen tegen de opdracht naar voren: 'Meester wij hebben de gehele nacht over gearbeid en niet gevangen'. Voor iemand die de praktijk door en door kent is het dwaasheid. Wanneer er geen band met de Heere zou zijn had Petrus makkelijk 'nee' kunnen zeggen. Maar... er is we! een band met de Heere Jezus. Wanneer hij zijn bedenkingen naar voren brengt, klinkt daarin zijn geloofsworsteling door met het bevel van de Heere. Let wcl, die worsteling wordt we van begin af aan gestempeld door de uitroep: 'Meester!' Daarin klinkt ten diepste door: 'Hier ben ik'. Daarom zegt Petrus verder: 'Doch op Uw woord zal ik het net uitwerpen \ Wat is het geheim van deze geloofsgehoorzaamheid? De Heere, Die een onmogelijke, beproevende opdracht geeft, openbaart daarin dat Hij van de vruchteloosheid van de afgelopen nacht afweet. Die wordt door het geloof verstaan. Petrus gaat met zijn schip bet meer weer op en werpt de netten uit op klaarlichte dag. Ook al is het dan een onmogelijke opdracht, het is een bevel van zijn Meester, Die alles van Petrus afweet. Wat een troost is dat wanneer we met al onze vruchteloosheid mogen hangen aan het Woord van de Heere! Zie maar hoe dit later bij Petrus functioneert. In de geestelijke duisternis, die hij over zichzelf bracht door zijn verloochening, was zijn houvast. dit weten van zijn Meester: 'Heere, Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik u liefheb'

Een verootmoedigde visser
Het resultaat is een wonderbare visvangst! De netten scheuren vanwege de hoeveelheid. Er komt een tweede boot Iangszij en samen brengen ze de vangst aan wal. Petrus ziet dit alles en valt neer voor de Heere Jezus en zegt: 'Heere ga uit van mij, want:ik ben een zondig mens.' In het wonder van de visvangst op klaarlichte dag weet Petrus zich geconfronteerd met het goddelijke gezag van Christus. Petrus spreekt de naam 'Heere' uit. Daarmee erkent hij Zijn goddelijk gezag. Hij belijdt Christus als Heere. Dit gaat samen mec een diep verstaan van eigen zondigheid. Petrus doorleeft dat de band met de Heere van zijn kant niet kan bestaan vanwege zijn zondigheid en dat hij het niet waard is in de dienst van Jezus te staan. Deze ervaring zullen we hebben wanneer de Heere voor het eerst in het leven komt. Dan zal ik weten hoe groot mijn zonde en ellen.de is. Uit de verootmoediging van Petrus blijkt dat deze ervaring in het leven van de gelovige juist zijn verdieping krijgt door het onderwijs van Christus. Maar -let daarop- wanneer Petrus dit belijdt, doet hij die vallende aan de voeten van Jezus. Door het onderwijs van Christus valt Petrus voor Hem neer als een onwaardige die Hem nodig heeft en niet kan missen. Tot zulk een onwaardige die voor Hem neervalt zegt Hij: Vrees niet! Christus alleen kan dit zeggen en zegt dit tot allen die zo voor Hem neervallen.

Een in dienst genomen visser
De Heere zegt vervolgens tot Petrus: 'Van nu aan zult gij mensen vangen.' Hij is in dienst genomen door de Heere. Door het visnet van het evangelie zal hij mensen die de eeuwige ondergang tegemoet reizen, vangen, waardoor ze eeuwig zullen leven.

Dit visnet wordt ook nog onder ons uitgeworpen. Bent u al gevangen? Dominee, ouderling, diaken, gemeentelid... Gevangen door het Evangelie Dodelijk voor al het mijne. Niet alleen mijn zonden, maar dat ik zondig ben wordt dan bij de Heere beleden. Zie het aan Petrus.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Ga uit van mij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 maart 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's