Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Israël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Israël

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu de landen rondom Israël in grote onrust verkeren, mag er wel zorg in ons hart zijn vanwege de vraag waar dit alles op uit zal lopen. Zal het vuur van de revolutie uiteindelijk niet de Islam in de kaart spelen? Invloeden van Iran zijn in meerdere landen aan de orde van de dag. Ds. van Zonneveld heeft laatst in het RD geschreven over de situatie in en rond Israël. Het ging om een verkorte versie. Zijn integrale artikel nemen we nu hier op om kennis te nemen van zijn overwegingen. Het kan ons allen voortdurend bij de les van Gods Woord houden.

De achtergrond van de Jodenhaat
Oorlog in de hemel. U denkt dat kan niet. Daar is toch harmonie, vrede? Evenwel – het staat in de Bijbel. Openbaring 12:7 zegt: “En er werd krijg in de hemel; Michaël en zijn engelen krijgden tegen de draak, en de draak krijgde ook en zijn engelen”. Vanwege deze woorden kunnen we spreken van oorlog in de hemel. Toen de Heere Jezus ten hemel voer, nadat Hij alles volbracht had, is satan Hem achterna gegaan. Om nog weer de zaligheid van Gods kinderen te betwisten. Zoals hij gedaan had onder heel het Oude Testament. U hoort hem als het ware zeggen: hoe kunt U, God, zondaren opnemen in de hemel? U bent toch waarachtig, heilig en rechtvaardig? U hebt toch gesproken: “de ziel die zondigt, zal sterven”? Ik klaag U aan; ze zijn prooi voor mij; ze moeten allen met mij mee naar de hel! Echter satan had er geen weet van: Christus heeft Zijn bloed ingedragen in het hemelse heiligdom. Dat bloed is de rechtsgrond voor de zaliging van gevallen mensen. God doet geen onrecht. Geen van Zijn deugden wordt geschonden. Daarom: “Michaël grijp de draak en werp hem uit”. De hemel is nu voor goed voor satan op slot. Daar kan hij Gods kinderen niet meer aanklagen. Satan geworpen op de aarde. Wat doet hij daar? Wel – u leest het duidelijk in genoemd Schriftgedeelte. Hij vervolgt “de vrouw, die het Manneke gebaard heeft”. De vrouw dat is de kerk van het Oude Testament, namelijk Israël. Dat volk heeft de Zoon des mensen, Gods Zoon, Jezus Christus gebaard. ’t Wordt u en mij nu heel duidelijk: de eeuwenlange strijd van Israël, de Jodenhaat. De tien stammen al vele eeuwen eerder in ballingschap weggevoerd. Toen ook de twee stammen: Juda en Benjamin. Toch terugkeer. Vooral de nakomelingen van Juda. De stam waaruit is voortgekomen de Leeuw. Zo wordt Hij genoemd: Jezus Christus, de Leeuw uit Juda’s stam; en nu juist Juda die riep: “weg met Deze, kruis Hem”. De beloofde Messias, de Zaligmaker verworpen. Satan instrument in de handen van Hem aan Wie alle macht gegeven is, om de toorn van God over dat volk uit te storten. Begrijpt u nu de situatie van dat volk tot vandaag toe? Dat volk in de verstrooiing, als in een woestijn, de diaspora. Doch satan wist ze wel te vinden. Speurde Hitler niet de landen af op zoek naar de Joden om ze te brengen naar zijn gaskamers? Generaal Rommel kreeg de opdracht om met zijn leger vanuit Europa over te steken naar Afrika. Zegevierend trok hij door Noord- Afrika. Hitler had al overleg gehad met de moefti te Jeruzalem. Ook de Joden, die de haat van Hitler ontvlucht waren en in Kanaän waren gekomen, moesten afgevoerd worden naar de gaskamers. God greep in. Rommel al dichtbij de grens van Israël werd in El-Alemein vernietigend verslagen. Het vege lijf kon hij amper redden. Dat wat Hitler als instrument van satan deed was nog maar voorspel. ’t Was opdat de Verenigde Naties toestemming zouden geven voor de stichting van de Joodse staat. Hier was weer Gods hand. Hij bracht de Joden weer in het beloofde land! Echter satan is dezelfde gebleven. Wat een haat van de omliggende volken, en dat steeds weer. Met slechts één bedoeling: de vernietiging van dat volk, dat Christus gebaard had. Dus duidelijk de vijandschap tegen Christus Zelf. De strijd van Genesis 3:15. Slangenzaad en vrouwenzaad, hét Zaad der vrouw. Satan dacht: Christus aan het kruis is mijn triomf. Evenwel dat kruis heeft hem zijn kop vermorzeld! Vandaag – het antisemitisme groeit al meer en meer. Zelfs in Nederland. Moeten we ons daarover verbazen? Wie leeft bij een open Woord kent de achtergrond, en wie door het ware geloof in Christus is, wordt geteld als in Israël ingelijfd. Die draagt zelfs de naam van Sions kind. Zo is de toename van de christenvervolging ook al duidelijk! Verbaas u niet; de dingen zijn voorzegd. ’t Staat alles beschreven in Gods Woord, in het Boek met de zeven zegelen. Dat boek hetwelk het Lam genomen heeft, omdat het Lam waardig werd bevonden om het te nemen. Hij verbreekt het ene zegel na het andere. Hij brengt de wereldgeschiedenis tot z’n einde: de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Let u er goed op hoe de haat tegen Israël al meer toeneemt. Ik durf het te zeggen: vandaag of morgen wordt Ezechiël 38 en 39 vervuld. Dan komt Gog met vele volken. God slaat de zeshaak in volken en trekt ze naar Israël. Israël zal overstroomd worden met gewapende krijgers. Slaat Israel niet terug? O zeker – Damaskus en Teheran zullen tot puin worden. Doch de overmacht is te groot. Maar dan zal de Heere Zelf opstaan tot de strijd. Een overstelpende plasregen, grote hagelstenen, vuur en zwavel zullen op Gog en zijn benden zijn. ’t Zal zijn als in de dagen van Hizkia: 185.000 man omgebracht door het zwaard van een engel. De God van Israël zal Zich grootmaken en Zich heiligen voor de ogen van vele heidenen, en zij zullen weten dat Hij de Heere is, en Hij is de God van Israël, de Verbondsgod, Die trouwe houdt tot in eeuwigheid. ’t Grijpt wel aan als we lezen in Zacharia 13 dat twee delen van Israël zullen omkomen, en dat één deel overblijft. Echter dat deel zal de Naam van de Heere aanroepen, en de Heere zal het verhoren, en Hij zal zeggen: “het is Mijn volk”, en het zal zeggen: “de HEERE is mijn God”. Ja – dan komt de oudste broeder thuis, en zal het feest tenvolle beginnen. Nog één zaak – let u daarop, laat het niet ontgaan: Hezbolla, Hamas, Syrië, Iran zijn zwaar bewapend. Vandaag of morgen komen ze aan tegen Israël. Zelfs vele volken. Helaas – zelfs Nederlanders zouden in dat gezelschap kunnen zijn. Dit is de situatie van nu, van onze dagen. We vouwen de handen en bidden: “Heere, denk aan Uw erf, het voorwerp van Uw zegen, aan Sions berg waar Gij eertijds hebt gewoond”.

We weten nu wat de achtergrond is van de haat tegen de Joden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 maart 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Israël

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 maart 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's