Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Die dan zijn woord gaarne aannamen...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Die dan zijn woord gaarne aannamen...

Handelingen 2:41a

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Israël was her pinksterfeest een echt oogstfeest. Maar door de uitstorting van de Heilige Geest kan gezegd worden dat het pinksterfeest vervuld werd. Het is een geestelijk oogstfeest. Nu begint de inzameling van de grote wereldoogst. die straks op de jongste dag haar hoogtepunt zal bereiken. Dan , als de laatste uitverkorene is toegebracht zal Gods huis vol zijn. Dan zal de bruiloft des Lams eeuwig plaatsvinden in het nieuwe Jeruzalem.

Nu op de dag, dat het pinksterfeest vervuld werd, werden in het aardse Jeruzalem al de eerstelingen toegebracht. Op de eerste dag werden er toegedaan “omtrent drieduizend zielen”. Hoe werden ze toegedaan? Op welke manier? Door Woord en Geest. Zo werkt de Heere altijd. Het Woord werd door de apostel Petrus gebracht. Hij hield een ernstige, maar ook een bijzonder liefdevolle preek. Zeker.... er waren bijzondere tekenen. Maar die tekenen waren er om aandacht te vragen voor de prediking van de apostelen. Hen had de Heere toch opgedragen om in Zijn Naam te prediken bekering en vergeving der zonde? Welnu, op het pinksterfeest te Jeruzalem komt de volle nadruk te liggen op de prediking van Gods Woord. Dat gepredikte Woord werd nu door de Heilige Geest toegepast aan de harten van drieduizend hoorders. De Heilige Geest liet dat Woord zo inslaan in hun harten dat er verslagen harten kwamen.
Na de preek lezen we “en als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: “wat zullen wij doen mannen broeders?” Wat is dat een zegen als het woord door Gods Geest inslaat in het hart! Hoe vaak worden de preken niet maar aangehoord, terwijl men daarna weer tot de (wan-)orde van de dag overgaat. Hoe vaak gaan de woorden over de hoorders heen en raken ze hen niet. Soms weet men korte tijd daarna al niet meer waar het over ging. Dat komt dan, volgens velen, omdat de preek niet goed was, of de predikant het niet goed bracht. Anders had het toch wel wat gedaan? Ja, zo komt het dat we er niets aan hebben en er niets van meenemen.

De door Gods Geest gewerkte vrucht is een gebroken en verslagen hart. Dat is het ware berouw over de zonde. Hoe uit zich dat berouw? In een verslagen, letterlijk: doorstoken hart. De profeet Zacharia had dat reeds geprofeteerd: “zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden, en zij zullen over Hem rouwklagen (...) en zij zullen over Hem bitterlijk kermen... (Zacharia 12:10). Dan weten ze liet niet meer. Als mensen weten we altijd precies hoe het moet en hoe wij het willen. Maar door Gods Geest komt er naast een doorstoken en verslagen hart ook een weetgierig hart. Zo groeit ook de overtuiging dat er wat moet gebeuren. Maar ze weten niet hoe of wat. Gelukkig de mens, die het niet meer weet. Petrus en de andere apostelen worden gevraagd. Zeg het ons. Help ons toch. Zien we nu dat een ontdekkende preek helemaal niet afstotend werkt. In tegendeel! Ware ontdekking door Gods Geest werkt verbindend. Ze lopen niet bij Petrus en de andere apostelen vandaan, nee, ze buigen onder dat woord en zij blijven het zoeken bij de brengers van dat Woord. De Heilige Geest geeft immers overtuiging in het hart dat hier de waarheid wordt gepredikt. Zo maakt de Heilige Geest ook ontvankelijk voor nader onderwijs. Wat moet er dan gebeuren? In het vervolgonderwijs maakt Petrus duidelijk dat bekering nodig is en de doop in de naam van Jezus Christus tot vergeving der zonde. En, zo zegt de evangelist Lukas in Handelingen 2:40 “met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen...” Met andere woorden wordt dezelfde zaak met klem en bewogenheid op hun verslagen hart gedrukt, dat ze hun oude natuur moeten doden, hun zonden belijden en laten, en de heiligmaking en zaligheid buiten zichzelf in Christus Jezus zoeken. De doop in Zijn Naam wijst immers heen naar het bloed van Christus, dat reinigt van alle zonden!

Petrus heeft aangewezen de noodzakelijkheid van de bekering en de vergeving der zonden als de weg ter ontkoming. Petrus heeft gepredikt Wet en Evangelie. Dan gebeurt het wonder: ze nemen zijn woord gaarne aan. Aannemen gaat gewoonlijk niet voetstoots. Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: ik moet dat op uw woord aannemen. Ze spreken daarin uit dat ze bezwijken onder de argumenten, op gezag van de spreker leggen ze zich er maar bij neer. Her lijke wel alsof het nu éénmaal niet anders kan. Zo heel anders is het als de Heilige Geest werkt. Dan is aannemen een geloofsdaad. Dan geeft de Heilige Geest een hand om het aan te nemen. Ja, dan komt er een gaarne aannemen. Het woord gaarne wijst op blijdschap en verheuging. Dat kan ook niet anders want die zondaar zit in de grootste nood en dood en weet niet meer hoe het moet. Dan laten ze alle houvasten buiten Christus los. Met die lege handen mag dan door her geloof dat woord aangenomen worden. Want wat gaat die Christus schitteren voor het zielsoog. Hij, Die zo gewillig is om zondaren zalig te maken. Dan kunnen en mogen ze alles loslaten. Dan is er in de weg van sterven, behoudenis in Hem, in die ene Naam onder de hemel gegeven tot zaligheid. Zo onmogelijk als het eerst was, zo gemakkelijk wordt zalig worden clan. Want de Heere brengt alles mee.

Dit aannemen is dan ook een heel ander aannemen, dan waar velen vandaag van spreken. Zij hebben de Heere aangenomen in hun hart. Zij hebben die beslissing clirisgenomen en hun hart voor Hem open gesteld. Zulk aannemen is eerder een nemen. Echter... dit gaarne aan nemen is het werk des Geestes. De Heilige Geest gaat eerst het geloof schenken om het dan ook te doen aannemen dan is er cie blijdschap van de verwondering en aanbidding. Als het bij de eerstelingen zo is, dan is her ook voor vandaag de weg die ons wordt voorgehouden. Voor u en voor mij. De weg van verslagenheid door de Heilige Geest leidt tot liet gaarne aannemen. Wat neemt Gods volk zo gaarne aan? Heel de boodschap van bekering en vergeving, van Wet en Evangelie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Die dan zijn woord gaarne aannamen...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's