Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dagboeken 2012
Voor Hart en Huis, Bijbels dagboek 2012, auteurs: ds. G.S.A. de Knegt, ds. A. van Heteren, ds. D.J. Budding en ds. N. van der Want, Uitgeverij Groen, Heerenveen, € 6,50, ISBN 978-09-8897-016-0.

Leven en licht, Bijbels dagboek 2012, auteurs: ds. M. Goudriaan, ds. C. Harinck, ds. W. Harinck, ds. K. Hoefnagel, ds. L.W.Ch. Ruigrok en ds. A. van de Weerd, Uitgeverij Den Hertog, Houten, € 6,90, ISBN 978-90-331-2373-3.

De Banier, dagboekkalender, 2012, gebonden, € 10,95, Uitgave De Banier, Apeldoorn, ISBN 978- 90-336-3065-1. Voor elke dag is er een korte meditatie. Verder zijn kortere of langere verhalen opgenomen, citaten en andere wetenswaardigheden.

Matthew Henry, Ouders uit de Bijbel, Bijbels dagboek, gebonden, € 16,90, Uitgeverij De Banier, Apeldoorn, ISBN 078-90- 336-30668. Samengesteld door J. Kranendonk-Gijssen. De dagboekstukjes ziijn genomen uit de de Bijbelverklaringen van Matthew Henry en gaan over bekende en minder bekende echtparen uit het Oude en Nieuwe Testament.

Goede moed, Dagkalender 2012, auteurs uit de breedte van de Chr. Geref. Kerken, Uitgave Buijten & Schipperheijn, Motief, Amsterdam, ISBN 978-90-5881-578-1, € 8,-.

Ds. P. den Butter, Leve de koning! Van Samuël naar Saul, gebonden, 251 blz., € 24,50 , Uitgeverij Den Hertog, Houten, ISBN 978-90-331- 2428-0.

Opnieuw verscheen een boek van de hand van ds. P. den Butter. We mogen wel zeggen dat de auteur een vruchtbare pen heeft. Het nieuwe boek gaat over 1 Samuël t/m 2 Samuël 15. Wij noemen dat historische boeken. De Joden scharen deze boeken onder de vroege profeten. Er is sprake van een profetisch karakter. We kunnen spreken van profetische geschiedschrijving. De Heere werkt heen naar de geboorte van de Zaligmaker terwijl de duivel tegenwerkt. Het gaat om Samuël en Saul. De titel luidt: ‘Leve de koning!’ Dit heeft allereerst betrekking op de zalving van Saul door Samuël, maar met deze titel verwijst de auteur ook naar de grote Koning, de Heere Jezus Christus en het recht dat Hij heeft om als Koning erkend te worden. In dit boek wordt ook geschreven over de hogepriester Eli. Eli was in de loop van de jaren al slapper geworden. Bij meerdere koningen wordt dit ook aangetroffen: in het begin een vurige ijver voor de zaak des Heeren en bij het klimmen der jaren verslapping. De toepassing naar onze tijd willen we aan u doorgeven. We lezen op blz. 82 “Het zal wel niet met de werkelijkheid kloppen als we zeggen dat deze dingen in onze tijd niet meer voorkomen. Ze zijn er nog steeds en sommige gevallen zijn wel erg schrijnend. De oorzaken? Bij de een zijn het de kinderen die er andere, vaak veel ruimere opvattingen op na houden, terwijl de ouders daar niet altijd tegenin willen gaan. Bij de ander zijn er duidelijk verkeerde invloeden van de kant van vrienden die heel anders denken en doen. Weer anderen gaan anders denken doordat ze gewend raken aan een slappere prediking. Maar hoe het komt, het is triest. Heel triest. Het trof ons dat er mooie lijnen getrokken worden van de ark naar Christus. We lezen op blz. 89 “Als we op deze manier de geschiedenis van de ark lezen dan zien we er inderdaad een profetie in. De ark is het teken van het wonen Gods onder Zijn volk. Daarmee is die ark een voorafschaduwing van Christus. Als Hij in de volheid des tijds naar deze aarde komt, vervult Hij die ark. Dan woont God in Hem onder de mensen. De weg van de Heere Jezus lijkt daarom veel op de weg van de ark. Zoals de ark in handen van de vijanden kwam, werd ook Christus door de vijanden gevangen genomen. De ark werd vernederd; Christus eveneens. Maar in de gevangenschap triomfeerde de ark over de machten van het kwaad: Dagon lag voorover op de grond. Christus heeft ook getriomfeerd terwijl Hij in de macht van de vijanden was. Vastgespijkerd aan het kruis heeft Hij toch al Zijn vijanden overwonnen. De kop van de slang heeft Hij vermorzeld. Paulus zegt dat Hij de overheden en machten uitgetogen en openlijk tentoongesteld en over hen getriomfeeerd heeft. Het zal blijken dat de dingen zo liggen, ook al zien we er op dit ogenblik nog niet eens zoveel van. Het geloof mag echter meer zien dan wat wij met onze ogen zien. Zo laat 1 Samuël 5 ons profetisch iets zien van het grote werk dat de Heere Jezus verricht heeft.” We zouden door kunnen gaan met het weergeven van treffende zaken uit dit boek. Zoals we gewend zijn van de auteur diept hij de geschiedenis uit en trekt hij lijnen naar het gewone leven en naar het geestelijke leven. Wie kennis wil nemen van de geschiedenis van Samuël en Saul kan in dit boek uitstekend terecht.

Statenvertaling in de 21e eeuw, De HSV op de keper beschouwd door L.M.P. Scholten met interviews met de predikanten: ds. J.M.D. de Heer, ds. M.A. Kempeneers, ds. A. Kort en ds. P. Korteweg door L.J. van Belzen en J. de Koning uitgave Gereformeerde Bijbelstichting.
In deze gratis brochure wordt uitgelegd waarom de Gereformeerde Bijbelstichting niet achter de HSV kan staan. De HSV is eigenlijk geen herziening van de Statenvertaling maar een andere, een nieuwe vertaling. Dhr. Scholten gaat in op de verschillen in vertaalprincipes en de theologische verschillen tussen de Statenvertaling en de HSV. In de interviews vinden wij de mening van de desbetreffende predikanten over de Statenvertaling en de HSV. De onder ons bekende ds. M.A. Kempeneers noemt een aantal bezwaren tegen de HSV. 1.De HSV is meerdere malen geen letterlijke vertaling maar eerder een verklaring.” Het moet ons wat te zeggen hebben hoe getrouw en nauwkeurig de Joden de Bijbeltekst hebben overgeschreven. Uiteindelijk is het de Heere Zelf Die heeft gezorgd voor deze letterlijke overdracht. Dat verplicht ons om in de vertaling van de Bijbel zo dicht mogelijk bij de grondtekst te blijven.” 2.De HSV heeft geen kanttekeningen. De Statenvertaling is niet los te denken van de kanttekeningen. Uit zuinigheidsoverwegingen is men indertijd overgegaan tot het uitgeven van de Statenvertaling zonder kanttekeningen. Het was beter geweest als dat niet was gebeurd. 3.De HSV werkt polariserend in onze gezindte. Er is een nieuw schibboleth bijgekomen. 4.Een ander groot bezwaar is dat er een kloof ontstaat tussen enerzijds de HSV en anderzijds de belijdenisgeschriften, formulieren en Psalmberijming. De gebruikers van de HSV komen ook verder af te staan van de bevindelijke lectuur die doordrenkt is van de Statenvertaling. In de brochure worden ook voorbeelden van tekstverschillen tussen de Statenvertaling en de HSV op volgorde van bijbelboek genoemd. Wie zich een goed oordeel wil vormen over de HSV in vergelijking met de Statenvertaling kan niet om deze zorgvuldig samengestelde brochure heen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 november 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 15 november 2011

Bewaar het pand | 12 Pagina's